Keynote parkeercongres: ‘Parkeergedrag geen logische keuze’

Gepubliceerd op: 16 oktober 2023

Parkeren is een must! Maar hoe dan? Hoe kan je (parkeer)gedrag veranderen? Tijdens het uitverkochte Vexpan Nationaal Parkeercongres 2023 legt keynote spreker Anders Jansen van Flowresulting dit uit met aansprekende voorbeelden. Met vijf keer input voor in het voorhoofd.


‘Gedrag gebeurt allemaal in het voorhoofd’, aldus Anders Jansen. ‘Dat is de plek waar je keuzes maakt en die worden bepaald door emoties en het onderbewuste. Als jullie vandaag oplossingen gaan bedenken dan zijn jullie ook met je voorhoofd aan het werk. Houd hierbij rekening dat niemand verstandige en logische keuzes maakt. We maken vaak emotionele en psychologische keuzes. Ratio komt pas achteraf.’ Hij geeft 5x input voor in ’t voorhoofd.

 

5x input voor in ‘t voorhoofd
1. Niemand wil parkeren, daar begint het mee
2. Customer experience trend: it’s all about zekerheid en flexibiliteit/vrijheid
3. Wacht niet op verstandige keuze
4. Wat maakt delen echt vermenigvuldigen
5. Plaats af en toe vlieg in de pisbak

 

Niemand wil parkeren
Het thema van het congres is ‘Parkeren is een must!’. Maar Anders Jansen begint zijn keynote meteen met de melding: ‘Niemand wil parkeren.’ Hij illustreert dit met een boor. ‘Je wil geen boor, je wil een schilderij ophangen.’ Om de verkoop van een boor te stimuleren zou het voor de fabrikant een logische keuze zijn om een boor beter of sneller te maken. Maar voor de gebruiker is de plakstrip een uitkomst. Bedenk dus wat de gebruiker wil!

 

Customer Experience
Als alle automerken hetzelfde kunnen, hoe stimuleer je dan de verkoop van die van jou? Door de beste service te bieden. Zo hielp het bureau van Anders Jansen VW Bedrijfswagens met 8 servicebeloften. ‘It’s all about zekerheid en flexibiliteit en vrijheid.’ Niemand wil parkeren, op Schiphol ook niet. En dus bedacht men de Valet Parking met de ultieme zekerheid dat er niets met je auto gebeurt. Mensen willen Uber duidelijkheid. Dat je kunt zien over hoeveel minuten je auto er is, waar de auto is, wat de alternatieven zijn, wie er in rijdt.

 

 

Is het wel verstandig?
Niemand maakt verstandige keuzes. ‘De enige mensen die verstandige keuzes maken zijn mensen met hersenbeschadiging, omdat zij geen emoties hebben.’ Rondom de auto stikt het van de emotionele keuzes:
• Individualiteit: het gevoel van personal space
• Vrijheid
• Instant flexibel
• Comfortabel
• Geborgenheid / vluchtmiddel
‘Bedenk wat de gebruiker wil. Voldoet je aanbod of plan niet aan dit lijstje? Dan moet je terug naar tekentafel.’

 

Een voorbeeld van inspelen op psychologische keuze is Red Bull. Hoe zorg je ervoor dat je marktaandeel van Coca Cola afsnoept? Een logische keuze zou zijn: betere smaak, goedkoper, bredere doelgroep. ‘Het energiedrankje pakt het anders aan: smeriger, duurder, maar het geeft je toch een boost!’ Anders Jansen vertelt dat het logisch is om een parkeerplaats voor de deur te hebben. ‘Jullie mogen met mijn voorbeelden vanaf vandaag aan de slag met oplossingen. De psychologische keuze waarop jullie in willen spelen is aan jullie.’

 

Meer dan ooit ‘in control’
Anno nu gaat het meer dan om het gevoel van controle hebben. Een voorbeeld ervan is een bejaardenhuis waar veel klachten zijn over de warmte. Toen kreeg iedere kamer een digitale thermostaat. De mensen mochten zelf de temperatuur bepalen, mits deze tussen de 19 en 21 graden was. ‘De mensen waren de hele dag aan het draaien, maar er kwamen 90% minder klachten.’

 

De zekerheid van flexibiliteit
In tijden van onzekerheid is de zekerheid van flexibiliteit ‘the way out’. Dat gold ook bij een autoverzekering die je aan- en uit kan zetten wanneer je wilt. Er was één man die bij iedere autorit de verzekering aan/uit zette. En 99% zegt dat te willen, maar die doen het niet. ‘Het gaat om het bieden van de mogelijkheid.’ Er is een verschil tussen de belevingswaarheid en de werkelijke waarheid.

Er is een verschil met wat klanten of gebruikers zeggen en wat klanten doen. Zekerheid is de mens veel waard. ‘Het zit ‘m in de gekste dingen. Hij illustreert dit met voorbeeld van de zeven beloften van Vitens, naar de zeven zekerheden van Jumbo. ‘Een van de beloften is bij storing altijd binnen twee uur hulp. Er is nooit een storing. Dan lijkt het een onlogische belofte, maar uit onderzoek blijkt dat mensen het een fijn idee vinden.’

 

Delen = echt vermenigvuldigen
Hoe zorg je ervoor dat delen écht vermenigvuldigen wordt? Want bij delen raak je iets kwijt wat van jou is. ‘Zorg ervoor dat je het de mensen makkelijker maakt. Dat zij iets erbij krijgen wat ze niet hebben. Of dat je iets geeft wat je zelf niet nodig hebt.’ Speel daarop in. Anders Jansen deelt nog meer principes. Zo geeft hij een voorbeeld van belonen versus straffen. Bij sportschool concept Trainmore. Per keer dat je traint krijg je een euro korting op je abonnement. Zo motiveren zij om vaker te sporten. Maar dat verdien je terug met horeca inkomsten.

 

De herinnering blijft
Een laatste principe is ‘Goed eindigen’. Er is onderzoek gedaan naar hoe herinnering werkt: peak end rule, oftewel de herinnering blijft. Dit is getest bij darmonderzoek. De toepassing is ook doorgevoerd bij Ikea. Mensen ervaarden lange rij bij de kassa, kochten meer dan vooraf bedacht en daardoor was een bezoek duur. Om evenveel verkopen te houden, moesten zij iets anders gaan bedenken.

 

Hoe zorg je ervoor dat de ‘goedkope’ herinnering blijft? Dat is door na de kassa de mogelijkheid te bieden om zelf ijs te kunnen tappen. Nergens zo snel en zo goedkoop. Of zelf net zoveel saus op je goedkope hotdog te doen als je wilt. Het bord met ‘ijs voor 50 cent’ bij de kassa is de laatste herinnering. Daarom is de laatste sheet van Anders ook niet ‘zijn er nog vragen?’. ‘Denk na over de laatste vraag in de enquête of een gesprek, over de laatste sheet in je powerpoint. Denk aan de laatste herinnering.’

 

En zo wil Anders Jansen de parkeerbranche helpen om bij het veranderen van (parkeer)gedrag geen logische keuzes te maken. De organisatie van het congres is benieuwd welke herinneringen er aan dit congres zijn.

 

Meer informatie

Tags

parkeercongres parkeergedrag keynote terugblik

Meer nieuws

Rechter aanvaardt flexibele parkeernormen met MaaS

De Hoge Raad heeft een streep gehaald door de fiscale handhaving van parkeerduurbeperking. Als je geen belasting mag betalen kun je ook geen naheffingsaanslag opleggen.

Lees meer

Parkeeroplossing in strijd met parkeerbeleid

Een omgevingsvergunning voor een nieuwbouw­complex gaat tot twee keer toe onderuit, terwijl er niet één maar zelfs twee parkeeroplossingen zouden zijn. Dat het toch misgaat, komt – helaas – door een formele reden, zo blijkt. Onnodig, zo lijkt het. Wat ging er fout en welke oplossingen zijn er?

Lees meer

Parkeren op nummer 1 publieksreacties gemeenten

Veel van de publieksreacties richting Nederlandse gemeenten gaan over parkeren en parkeervergunningen. Nederlandse gemeenten zien tegelijkertijd veel ruimte voor verbetering van de afhandeling van publieksreacties. Dit blijkt uit de eerste ‘Benchmark afhandeling publieksreacties’, uitgevoerd in najaar 2019 door DTV Consultants.

Lees meer

Een ESPA Award voor fietsparkeergarages?

Met de bouw van alweer een ondergrondse fietsstalling onder het Leidseplein in Amsterdam lijkt het realiseren van exclusieve parkeervoorzieningen niet meer voorbehouden aan de auto. Is het dan ook niet zo langzamerhand tijd voor een kwaliteitskeurmerk voor fietsparkeervoorzieningen?

Lees meer

Mobiel parkeren in parkeergarages. Off-street parkeren zonder barrières

In Nieuwegein hebben Skidata en EasyPark een ANPR-koppeling (Automatic NumberPlate Recognition) gerealiseerd die mobiel parkeren in parkeergarage mogelijk maakt, zonder speciale parkeerpas of anderszins.

Lees meer

Seminar Passende Parkeernormen

Parkeernormen spelen steeds meer bij ontwikkeling van projecten. Zowel vanuit reductie van autoverkeer in stedelijke gebieden als de kosten van parkeer­voorzieningen bij de bouw en daarmee de haalbaarheid van projecten.

Lees meer
1 34 35 36 37

Op de hoogte blijven?

Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.

Ja, stuur mij de nieuwsbrief