Parkeren is een must! Maar hoe dan? Hoe kan je (parkeer)gedrag veranderen? Tijdens het uitverkochte Vexpan Nationaal Parkeercongres 2023 legt keynote spreker Anders Jansen van Flowresulting dit uit met aansprekende voorbeelden. Met vijf keer input voor in het voorhoofd.
‘Gedrag gebeurt allemaal in het voorhoofd’, aldus Anders Jansen. ‘Dat is de plek waar je keuzes maakt en die worden bepaald door emoties en het onderbewuste. Als jullie vandaag oplossingen gaan bedenken dan zijn jullie ook met je voorhoofd aan het werk. Houd hierbij rekening dat niemand verstandige en logische keuzes maakt. We maken vaak emotionele en psychologische keuzes. Ratio komt pas achteraf.’ Hij geeft 5x input voor in ’t voorhoofd.
5x input voor in ‘t voorhoofd
1. Niemand wil parkeren, daar begint het mee
2. Customer experience trend: it’s all about zekerheid en flexibiliteit/vrijheid
3. Wacht niet op verstandige keuze
4. Wat maakt delen echt vermenigvuldigen
5. Plaats af en toe vlieg in de pisbak
Niemand wil parkeren
Het thema van het congres is ‘Parkeren is een must!’. Maar Anders Jansen begint zijn keynote meteen met de melding: ‘Niemand wil parkeren.’ Hij illustreert dit met een boor. ‘Je wil geen boor, je wil een schilderij ophangen.’ Om de verkoop van een boor te stimuleren zou het voor de fabrikant een logische keuze zijn om een boor beter of sneller te maken. Maar voor de gebruiker is de plakstrip een uitkomst. Bedenk dus wat de gebruiker wil!
Customer Experience
Als alle automerken hetzelfde kunnen, hoe stimuleer je dan de verkoop van die van jou? Door de beste service te bieden. Zo hielp het bureau van Anders Jansen VW Bedrijfswagens met 8 servicebeloften. ‘It’s all about zekerheid en flexibiliteit en vrijheid.’ Niemand wil parkeren, op Schiphol ook niet. En dus bedacht men de Valet Parking met de ultieme zekerheid dat er niets met je auto gebeurt. Mensen willen Uber duidelijkheid. Dat je kunt zien over hoeveel minuten je auto er is, waar de auto is, wat de alternatieven zijn, wie er in rijdt.
Is het wel verstandig?
Niemand maakt verstandige keuzes. ‘De enige mensen die verstandige keuzes maken zijn mensen met hersenbeschadiging, omdat zij geen emoties hebben.’ Rondom de auto stikt het van de emotionele keuzes:
• Individualiteit: het gevoel van personal space
• Vrijheid
• Instant flexibel
• Comfortabel
• Geborgenheid / vluchtmiddel
‘Bedenk wat de gebruiker wil. Voldoet je aanbod of plan niet aan dit lijstje? Dan moet je terug naar tekentafel.’
Een voorbeeld van inspelen op psychologische keuze is Red Bull. Hoe zorg je ervoor dat je marktaandeel van Coca Cola afsnoept? Een logische keuze zou zijn: betere smaak, goedkoper, bredere doelgroep. ‘Het energiedrankje pakt het anders aan: smeriger, duurder, maar het geeft je toch een boost!’ Anders Jansen vertelt dat het logisch is om een parkeerplaats voor de deur te hebben. ‘Jullie mogen met mijn voorbeelden vanaf vandaag aan de slag met oplossingen. De psychologische keuze waarop jullie in willen spelen is aan jullie.’