Keynote parkeercongres: ‘Parkeergedrag geen logische keuze’

Gepubliceerd op: 16 oktober 2023

Parkeren is een must! Maar hoe dan? Hoe kan je (parkeer)gedrag veranderen? Tijdens het uitverkochte Vexpan Nationaal Parkeercongres 2023 legt keynote spreker Anders Jansen van Flowresulting dit uit met aansprekende voorbeelden. Met vijf keer input voor in het voorhoofd.


‘Gedrag gebeurt allemaal in het voorhoofd’, aldus Anders Jansen. ‘Dat is de plek waar je keuzes maakt en die worden bepaald door emoties en het onderbewuste. Als jullie vandaag oplossingen gaan bedenken dan zijn jullie ook met je voorhoofd aan het werk. Houd hierbij rekening dat niemand verstandige en logische keuzes maakt. We maken vaak emotionele en psychologische keuzes. Ratio komt pas achteraf.’ Hij geeft 5x input voor in ’t voorhoofd.

 

5x input voor in ‘t voorhoofd
1. Niemand wil parkeren, daar begint het mee
2. Customer experience trend: it’s all about zekerheid en flexibiliteit/vrijheid
3. Wacht niet op verstandige keuze
4. Wat maakt delen echt vermenigvuldigen
5. Plaats af en toe vlieg in de pisbak

 

Niemand wil parkeren
Het thema van het congres is ‘Parkeren is een must!’. Maar Anders Jansen begint zijn keynote meteen met de melding: ‘Niemand wil parkeren.’ Hij illustreert dit met een boor. ‘Je wil geen boor, je wil een schilderij ophangen.’ Om de verkoop van een boor te stimuleren zou het voor de fabrikant een logische keuze zijn om een boor beter of sneller te maken. Maar voor de gebruiker is de plakstrip een uitkomst. Bedenk dus wat de gebruiker wil!

 

Customer Experience
Als alle automerken hetzelfde kunnen, hoe stimuleer je dan de verkoop van die van jou? Door de beste service te bieden. Zo hielp het bureau van Anders Jansen VW Bedrijfswagens met 8 servicebeloften. ‘It’s all about zekerheid en flexibiliteit en vrijheid.’ Niemand wil parkeren, op Schiphol ook niet. En dus bedacht men de Valet Parking met de ultieme zekerheid dat er niets met je auto gebeurt. Mensen willen Uber duidelijkheid. Dat je kunt zien over hoeveel minuten je auto er is, waar de auto is, wat de alternatieven zijn, wie er in rijdt.

 

 

Is het wel verstandig?
Niemand maakt verstandige keuzes. ‘De enige mensen die verstandige keuzes maken zijn mensen met hersenbeschadiging, omdat zij geen emoties hebben.’ Rondom de auto stikt het van de emotionele keuzes:
• Individualiteit: het gevoel van personal space
• Vrijheid
• Instant flexibel
• Comfortabel
• Geborgenheid / vluchtmiddel
‘Bedenk wat de gebruiker wil. Voldoet je aanbod of plan niet aan dit lijstje? Dan moet je terug naar tekentafel.’

 

Een voorbeeld van inspelen op psychologische keuze is Red Bull. Hoe zorg je ervoor dat je marktaandeel van Coca Cola afsnoept? Een logische keuze zou zijn: betere smaak, goedkoper, bredere doelgroep. ‘Het energiedrankje pakt het anders aan: smeriger, duurder, maar het geeft je toch een boost!’ Anders Jansen vertelt dat het logisch is om een parkeerplaats voor de deur te hebben. ‘Jullie mogen met mijn voorbeelden vanaf vandaag aan de slag met oplossingen. De psychologische keuze waarop jullie in willen spelen is aan jullie.’

 

Meer dan ooit ‘in control’
Anno nu gaat het meer dan om het gevoel van controle hebben. Een voorbeeld ervan is een bejaardenhuis waar veel klachten zijn over de warmte. Toen kreeg iedere kamer een digitale thermostaat. De mensen mochten zelf de temperatuur bepalen, mits deze tussen de 19 en 21 graden was. ‘De mensen waren de hele dag aan het draaien, maar er kwamen 90% minder klachten.’

 

De zekerheid van flexibiliteit
In tijden van onzekerheid is de zekerheid van flexibiliteit ‘the way out’. Dat gold ook bij een autoverzekering die je aan- en uit kan zetten wanneer je wilt. Er was één man die bij iedere autorit de verzekering aan/uit zette. En 99% zegt dat te willen, maar die doen het niet. ‘Het gaat om het bieden van de mogelijkheid.’ Er is een verschil tussen de belevingswaarheid en de werkelijke waarheid.

Er is een verschil met wat klanten of gebruikers zeggen en wat klanten doen. Zekerheid is de mens veel waard. ‘Het zit ‘m in de gekste dingen. Hij illustreert dit met voorbeeld van de zeven beloften van Vitens, naar de zeven zekerheden van Jumbo. ‘Een van de beloften is bij storing altijd binnen twee uur hulp. Er is nooit een storing. Dan lijkt het een onlogische belofte, maar uit onderzoek blijkt dat mensen het een fijn idee vinden.’

 

Delen = echt vermenigvuldigen
Hoe zorg je ervoor dat delen écht vermenigvuldigen wordt? Want bij delen raak je iets kwijt wat van jou is. ‘Zorg ervoor dat je het de mensen makkelijker maakt. Dat zij iets erbij krijgen wat ze niet hebben. Of dat je iets geeft wat je zelf niet nodig hebt.’ Speel daarop in. Anders Jansen deelt nog meer principes. Zo geeft hij een voorbeeld van belonen versus straffen. Bij sportschool concept Trainmore. Per keer dat je traint krijg je een euro korting op je abonnement. Zo motiveren zij om vaker te sporten. Maar dat verdien je terug met horeca inkomsten.

 

De herinnering blijft
Een laatste principe is ‘Goed eindigen’. Er is onderzoek gedaan naar hoe herinnering werkt: peak end rule, oftewel de herinnering blijft. Dit is getest bij darmonderzoek. De toepassing is ook doorgevoerd bij Ikea. Mensen ervaarden lange rij bij de kassa, kochten meer dan vooraf bedacht en daardoor was een bezoek duur. Om evenveel verkopen te houden, moesten zij iets anders gaan bedenken.

 

Hoe zorg je ervoor dat de ‘goedkope’ herinnering blijft? Dat is door na de kassa de mogelijkheid te bieden om zelf ijs te kunnen tappen. Nergens zo snel en zo goedkoop. Of zelf net zoveel saus op je goedkope hotdog te doen als je wilt. Het bord met ‘ijs voor 50 cent’ bij de kassa is de laatste herinnering. Daarom is de laatste sheet van Anders ook niet ‘zijn er nog vragen?’. ‘Denk na over de laatste vraag in de enquête of een gesprek, over de laatste sheet in je powerpoint. Denk aan de laatste herinnering.’

 

En zo wil Anders Jansen de parkeerbranche helpen om bij het veranderen van (parkeer)gedrag geen logische keuzes te maken. De organisatie van het congres is benieuwd welke herinneringen er aan dit congres zijn.

 

Meer informatie

Tags

parkeercongres parkeergedrag keynote terugblik

Meer nieuws

Passende parkeernormen leiden tot een nieuwe uitdaging

Het toepassen van passende of zelfs lage parkeernormen zorgt ervoor dat leegstand van parkeerplaatsen tot het verleden behoort. Maar, hoe zorgen we ervoor dat parkeerplaatsen door alle doelgroepen gebruikt kunnen worden? Ze niet alleen bij aankoop/verhuur van een woning betaalbaar zijn voor welgestelden? Én dat iedereen de mogelijkheid heeft in zijn mobiliteitsbehoefte te voorzien?

Lees meer

Utrechtse gemeenteraad stemt in met invoer betaald parkeren

De gemeenteraad stemde in met het voorstel om in Utrecht buurt voor buurt betaald parkeren in te voeren. De stad start in 2024 met de wijken waar de parkeerdruk nu hoog is. Het gaat in totaal twaalf jaar duren.

Lees meer

Autobezoeker verschaffer retailomzet en denkfout Platform Binnenstadsmanagement

Strabo werpt nieuw licht op het onderzoek van Platform Binnenstadsmanagement, waarbij ze aantonen dat de hoofdconclusie een denkfout bevat die het belang van autobezoekers lijkt te onderschatten.

Lees meer

Parkeren in Gent sterk in ontwikkeling

Hoe is het parkeren in Gent georganiseerd? Hoe zit het beleid van de gemeente eruit? Wat zijn de verschillen met Nederland?

Lees meer

Provincies, gemeenten en sector aan beoogde coalitie: geef voldoende prioriteit aan mobiliteit

Het aankomende kabinet staat voor grote opgaven, zoals de woningbouwopgave, verduurzaming en leefbaarheid. Mobiliteit vormt een essentiële pijler voor al deze maatschappelijke opgaven en is de levensader van onze samenleving. De Mobiliteitsalliantie, de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) en het Interprovinciaal Overleg (IPO) benadrukken het belang van mobiliteit hoog op de politieke agenda.

Lees meer

NEN 9120 helpt mensen met een beperking in een parkeergarage

De nieuwe norm NEN 9120, nu nog concept, lost een groot deel van de problemen op die mensen met een beperking ervaren in parkeergarages.

Lees meer
1 2 3 4 5 37

Op de hoogte blijven?

Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.

Ja, stuur mij de nieuwsbrief