Instorten parkeergarage Nieuwgein geen slachtoffers wel trauma's
Stofwolken vallen woest op hen neer, het wordt aardedonker, het regent gruis en stenen. ,,We gaan dood! We gaan dood!’’ schreeuwt Geraldine Woudstra. Dan zet haar man de auto pijlsnel in de achteruit, op weg naar het licht. Voor het eerst vertelt de laatste bezoeker van de rampgarage in Nieuwegein haar verhaal aan AD.
En ineens is het er. Dat onheilspellende geroffel, dat vanuit het niets komt aanzwellen. Stofwolken vallen woest op hen neer, het wordt aardedonker, het regent gruis en stenen. ,,We gaan dood! We gaan dood!’’ schreeuwt Geraldine. Maar haar man zet zonder nadenken de auto in zijn achteruit en draait vol gas het parkeervak weer uit. Tegen Geraldine zegt hij dat ze haar mond moet bedekken met iets – haar trui, een mouw – tegen het stof dat hen de adem beneemt. Ze moet ook haar ogen beschermen, waarschuwt hij, want hij schakelt weer naar voren en trapt het gaspedaal zo diep mogelijk in. Hij gaat de slagboom rammen, met gierende banden. Net voordat ze hem ook echt ramden, heeft iemand hem voor hen omhooggehouden. Waarschijnlijk een beveiliger van Q-park.
‘Was het een bom?’
Buiten belt ze 112. Aan de andere kant van de lijn wordt geroepen: ‘GRIP 1! GRIP 1!’ Het alarm dat hoort bij een groot incident. De verbinding valt daarop weg, maar ze wordt gelijk teruggebeld. ,,Was het een bom?!’’ vraagt de stem haar aan de andere kant van de lijn. Geraldine heeft geen idee wat hen is overkomen, ze verkeert in shock. Op datzelfde moment ziet ze al de eerste helikopter boven de garage hangen. De omgeving vult zich razendsnel met hulpdiensten. Geraldine heeft sindsdien acht EMDR-sessies ondergaan; therapie om beter te kunnen omgaan met wat haar die avond in Nieuwegein is overkomen.
De Onderzoeksraad voor Veiligheid komt mogelijk pas over een half jaar met conclusies uit het lopende onderzoek. Eigenaar Primevest van de Q-park garage wil ‘eerst absolute zekerheid’ hebben over de veiligheid voordat deze ‘kan worden hersteld en mogelijk opnieuw in gebruik genomen’.
Meer informatie
> Lees verder in AD
Meer nieuws
Yellowbrick verbreedt parkeerdienstverlening samen met XXImo
Betalen voor parkeren op straat en parkeergarages met één geïntegreerde oplossing. Parkeerapp Yellowbrick en mobiliteitsspecialist XXImo sluiten de handen ineen.
Lees meerQualogy nieuw lid Vexpan
Graag heet Vexpan Qualogy van harte welkom als nieuw lid bij de branchevereniging. Al 25 jaar ondersteunt Qualogy haar relaties bij het ontwikkelen en beheren van software.
Lees meerVexpan Nationaal Parkeercongres gericht op groene toekomst
Hoe maak je parkeren ondersteunend aan ambities van gebieden en steden? Dit was het thema van het uitverkochte Vexpan Nationaal Parkeercongres, waar ook het Landelijk Actieprogramma Parkeren & Verblijven 2023 is gepresenteerd.
Lees meerWPS Parking Solutions en Prestop gaan voor premium papierloze parkeerervaring
Prestop levert high-end indoor betaalzuilen aan WPS Parking Solutions. Wat resulteert in een premium papierloze parkeerervaring.
Lees meerRevisie ESPA criteria gepresenteerd op EPA Congres
Tijdens het EPA Congres in Brussel is de revisie van de ESPA Award criteria gepresenteerd. Wat zijn de nieuwe criteria en hoe kunnen parkeergarages getoetst worden?
Lees meerInterparking Boulevard verkozen tot de top 3 van beste parkeergarages in Europa
Interparking Boulevard is, in Brussel tijdens de 20e editie van het EPA congres, uitgeroepen tot één van de drie beste nieuwe parkeergarages in Europa.
Lees meerOp de hoogte blijven?
Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.