Instorten parkeergarage Nieuwgein geen slachtoffers wel trauma's

Gepubliceerd op: 17 december 2024

Stofwolken vallen woest op hen neer, het wordt aardedonker, het regent gruis en stenen. ,,We gaan dood! We gaan dood!’’ schreeuwt Geraldine Woudstra. Dan zet haar man de auto pijlsnel in de achteruit, op weg naar het licht. Voor het eerst vertelt de laatste bezoeker van de rampgarage in Nieuwegein haar verhaal aan AD. 

 

En ineens is het er. Dat onheilspellende geroffel, dat vanuit het niets komt aanzwellen. Stofwolken vallen woest op hen neer, het wordt aardedonker, het regent gruis en stenen. ,,We gaan dood! We gaan dood!’’ schreeuwt Geraldine. Maar haar man zet zonder nadenken de auto in zijn achteruit en draait vol gas het parkeervak weer uit. Tegen Geraldine zegt hij dat ze haar mond moet bedekken met iets – haar trui, een mouw – tegen het stof dat hen de adem beneemt. Ze moet ook haar ogen beschermen, waarschuwt hij, want hij schakelt weer naar voren en trapt het gaspedaal zo diep mogelijk in. Hij gaat de slagboom rammen, met gierende banden. Net voordat ze hem ook echt ramden, heeft iemand hem voor hen omhooggehouden. Waarschijnlijk een beveiliger van Q-park.

 

‘Was het een bom?’
Buiten belt ze 112. Aan de andere kant van de lijn wordt geroepen: ‘GRIP 1! GRIP 1!’ Het alarm dat hoort bij een groot incident. De verbinding valt daarop weg, maar ze wordt gelijk teruggebeld. ,,Was het een bom?!’’ vraagt de stem haar aan de andere kant van de lijn. Geraldine heeft geen idee wat hen is overkomen, ze verkeert in shock. Op datzelfde moment ziet ze al de eerste helikopter boven de garage hangen. De omgeving vult zich razendsnel met hulpdiensten. Geraldine heeft sindsdien acht EMDR-sessies ondergaan; therapie om beter te kunnen omgaan met wat haar die avond in Nieuwegein is overkomen.

 

De Onderzoeksraad voor Veiligheid komt mogelijk pas over een half jaar met conclusies uit het lopende onderzoek. Eigenaar Primevest van de Q-park garage wil ‘eerst absolute zekerheid’ hebben over de veiligheid voordat deze ‘kan worden hersteld en mogelijk opnieuw in gebruik genomen’.

 

Meer informatie
> Lees verder in AD

Tags

instorten parkeergarage

Meer nieuws

Expertteam: Zware personenauto’s in parkeergarages

Wat is het advies van het Vexpan Expertteam of zware personenauto's wel toegelaten mogen worden in parkeergarages?  

Lees meer

Kingspan Light + Air (KLA) nieuw lid Vexpan

Vexpan heet Kingspan Light + Air (KLA) welkom als nieuw lid van Platform voor Parkeren Nederland. KLA is een beursgenoteerd bedrijf en wereldwijd actief op verschillende gebieden zoals watermanagementsystemen, isolatiepanelen, glasdakconstructies, klimaatinstallaties en rookbeheersingssystemen.

Lees meer

Geef commentaar op concept NEN 9120: voor mensen met een beperking in een parkeergarage

De concept NEN 9120 over toegankelijkheid van gebouwen is een nieuwe norm voor voorzieningen voor mensen met een beperking. De commentaarronde voor deze norm die ook over parkeergarages gaat, is opgestart. Dit kan tot voor 15 juli 2024.

Lees meer

Update ontwikkelingen D-GPK: website, app en toolbox

Het digitaliseren van het GPK-parkeerrecht is een omvangrijk project van SHPV. Inmiddels heeft zij voor gemeenten en houders van een GPK een informatieve website, app en een toolbox ontwikkeld. Ook helpen zij mensen die minder digitaal vaardig zijn.

Lees meer

NEN 9120 helpt mensen met een beperking in een parkeergarage

De nieuwe norm NEN 9120, nu nog concept, lost een groot deel van de problemen op die mensen met een beperking ervaren in parkeergarages.

Lees meer

Den Haag krijgt 3.200 extra laadpunten voor elektrische auto’s

De gemeente Den Haag heeft het beheer en onderhoud van haar 5.400 openbare laadpunten ondergebracht bij Vattenfall InCharge. Zij breidt het netwerk met 1.600 laadpalen uit in de komende 4 jaar.

Lees meer
1 9 10 11 12 13 29

Op de hoogte blijven?

Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.

Ja, stuur mij de nieuwsbrief