Gebiedsontwikkeling Haarlem: 'The Park meer dan een parkeergarage'
De komende jaren verandert Schalkwijk Midden in Haarlem van een kantorengebied in een ‘stad tussen de bomen’. Voor bouwproject ROOTZ ontwerpt Architectenbureau wUrck een parkeerhub (The Park). Architect Oriol Casas Cancer legt uit hoe het gebouw naadloos aansluit op het concept.
“ROOTZ wordt opgezet als een groen park, waarin de volledige openbare ruimte is gereserveerd voor bomen, planten en wandelpaden. In dat rustige, natuurlijke straatbeeld passen geen auto’s. Daarom hebben we aan de rand van de wijk een parkeerhub ontwikkeld. Bezoekers en bewoners parkeren daar hun auto zodra ze de wijk binnenrijden en lopen vervolgens binnen één minuut naar hun woning.”
“We noemen het een hub, omdat het gebouw veel meer is dan een parkeergarage. Naast 380 autoparkeerplaatsen komen er aan zowel de noord- als de zuidzijde ruime fietsenstallingen, waar je je fiets veilig en droog kunt stallen. Ook wordt er commerciële ruimte in de plint gerealiseerd, evenals een pakketpunt voor het ophalen en bezorgen van pakjes. De grootste uitdaging? Het inpassen van alle benodigde functies op een relatief klein plot.”
“Door te werken met split levels is dat toch gelukt. Bovendien biedt de hub ook ruimte voor installatietechnische voorzieningen. De uitstraling van het gebouw sluit perfect aan op het groene karakter van ROOTZ. De gevel wordt afgewerkt met hout en op het dak komt een groene pergola, waar klimplanten rustig overheen zullen groeien.
De hub wordt zo echt een visitekaartje voor de buurt. En bovendien: volledig toekomstbestendig. Het gebouw is namelijk ontworpen met duurzaamheid en circulariteit in gedachten. Zowel de constructie als de gevel kunnen in de toekomst eenvoudig worden gedemonteerd en hergebruikt.”
Meer informatie
> Bron: gemeente Haarlem en projectwebsite Rootzhaarlem.nl
Meer nieuws
Belang menselijk gedrag bij maken brandveilige keuzes
“Het geheim van effectieve gedragsverandering zit ‘m in het inspelen op de juiste gedragsoorzaken op het juiste moment”, aldus gedragswetenschapper en beleidsadviseur Brandveilig Leven Nick Boersma.
Lees meerSuccesvol mobiliteitsplan rondom Formule 1 in Zandvoort
Na 36 jaar afwezigheid werd weer een Formule 1 race gereden op het circuit van Zandvoort. Hoe komen zo’n 195.000 bezoekers zo efficiënt en duurzaam mogelijk naar het circuit?
Lees meerIn- en uitrijden op kenteken bij 53 P+R locaties
Vanaf nu is het bij 53 betaalde P+R locaties mogelijk om in en uit te rijden met behulp van kentekenherkenning. Hiermee wil NS met Q-Park parkeren bij stations voor reizigers sneller en makkelijker maken.
Lees meerParkeergedrag veranderen, hoe doe je dat?
Gedrag en parkeren is een zeer actueel onderwerp dat bij de parkeerprofessionals van álle gemeenten speelt. Vandaar de Themadag Gemeenten over: Parkeergedrag veranderen, hoe doe je dat? Een terugblik.
Lees meerDeelmobiliteit: leren van parkeren
Het feit dat wetenschappers regelmatig bezig zijn met parkeren is al een enorme ontwikkeling. De sector is volwassener geworden. Parkeerprofessionals worden vaak al in een vroeg stadium betrokken.
Lees meerCanadees parkeren
Het Canadees parkeren, oftewel het met twee wielen op het trottoir parkeren is in veel steden een probleem. Zowel voor voetgangers als hulpdiensten.
Lees meerOp de hoogte blijven?
Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.