Elektrisch rijden: heeft accupakket verwisselen de toekomst?
In China is de Nio ET7 gepresenteerd. Binnen afzienbare tijd moet de elektrische sedan ook leverbaar worden met een verwisselbaar accupakket. Slim, maar heeft die technologie eigenlijk toekomst?
Elektrisch rijden is in China populair, mede dankzij de stevige overheidsstimulansen. Een investering van 50 miljard dollard heeft er onder meer voor gezorgd dat het Aziatische land meer dan 400 fabrikanten van elektrische auto’s kent. Een groot deel produceert hoofdzakelijk voor de lokale markt. Een van de merken die aan de weg timmert is Nio. Het bedrijf viert dit jaar pas haar zevende verjaardag, maar denkt nu al een echte Tesla-concurrent op de markt te zetten in de vorm van de ET7. De elektrische sedan valt met een vanafprijs van omgerekend 56.000 euro in de luxere klasse en biedt een actieradius aan van 500 kilometer (70 kWh-versie ) of 700 kilometer (100 kWh-versie ). Ook een 150 kWh-versie lijkt op komst en die moet een rijbereik van liefst 1.000 kilometer overleggen.
Netwerk van wisselstations
Dankzij zijn behoorlijke actieradius hoeft de ET7 bij de meeste gebruikers niet dagelijks aan de oplader, toch werkt Nio ook aan een accuwisselsysteem. Als het batterijpakket leeg dreigt te raken rijd je voortaan niet naar een laadpaal, maar naar een accuwisselstation, is de gedachte. Daar wisselt een robot in drie minuten volautomatisch het accupakket. Aan het einde van 2021 moet China zeker 500 van die gespecialiseerde wisselstations tellen.
Snelladen als concurrent
Het idee van de ‘battery swap’ was eerder al opgekomen in het brein van Elon Musk, topman van Tesla. Sinds 2013 voerde het bedrijf proeven uit met accuwisselstations. En hoewel Tesla in slecht 90 seconden een batterij kon vervangen, ging in 2015 een streep door het project. De eigen snellaadstations bleken prima opgewassen tegen het batterijwisselingen. “De Superchargers zijn snel genoeg. Als je van Los Angeles naar San Francisco rijdt en onderweg wilt stoppen om de benen te strekken en om iets te eten, is je auto al genoeg opgeladen tegen de tijd dat je daarmee klaar bent,” zei Musk toentertijd. En daarmee lijkt de topman van Tesla een belangrijk punt aangekaart te hebben; de batterijwissel lijkt alleen van waarde voor mensen die op één dag vele honderden elektrische kilometers maken. En dan nog is het snellaadstation meestal de beste oplossing.
Batterij leasen
Daarbij moet wel worden aangetekend dat snelladen in 2015 in de VS gratis was en het accupakket verwisselen tussen de 60 en 80 dollar zou kosten. De Chinese oplossing lijkt vooral een manier om elektrisch rijden goedkoper te maken. Je kunt dankzij de batterijwissel ook kiezen voor een budgetvriendelijke EV met een beperkte actieradius. Verder maakt de constructie het mogelijk om een batterij te leasen. Door de elektrische auto te kopen zonder accu en te betalen per gereden kilometers in de vorm van een gehuurd batterijpakket, zouden de kosten beperkt kunnen blijven.
> Bron: carros.nl
Meer nieuws
Differentiëren in parkeertarieven
Een wetsvoorstel voor aanpassing van de Gemeentewet moet het differentiëren van parkeertarieven op basis van uitstoot binnenkort mogelijk maken. Doel is het stimuleren van elektrisch rijden, maar is dit voldoende effectief en wenselijk?
Lees meerDe Birò in Amsterdam: Van overlast naar toekomstperspectief
De gemeente Amsterdam heeft een plan geïmplementeerd om de Birò te weren van de stoep en met een kenteken een parkeervak in te krijgen.
Lees meerPieter Litjens CROW
Pieter Litjens is sinds januari 2019 algemeen directeur van het kennisplatform CROW. De redactie van Vexpansie is benieuwd naar zijn ervaringen. U hopelijk ook.
Lees meerParkeren aan de laadpaal?
Het Klimaatakkoord van het kabinet heeft ook zijn weerslag op onze dagelijkse mobiliteit. Volgens de plannen kunnen we over tien jaar alleen nog maar elektrische auto’s kopen. Maar wat vervangt dan onze wekelijkse tankbeurt waarbij we na een paar minuten weer 600 kilometer vooruit kunnen?
Lees meerVehicle-to-grid: Elektrische voertuigen als flexibele opslag in het elektriciteitsnet
Vehicle-to-grid (V2G) technologie stelt elektrische voertuigen in staat om ook elektriciteit terug te leveren aan het elektriciteitsnet. De flexibele capaciteit van de batterij helpt het net in balans te houden en levert geld op voor de eigenaar van de auto.
Lees meerElektrische voertuigen
De snelgroeiende markt voor elektrische voertuigen (EV's) vereist een overeenkomstige infrastructuur voor het opladen van de accu’s. Dit opladen moet natuurlijk gemakkelijk thuis, onderweg of bij bedrijven kunnen plaatsvinden..
Lees meerOp de hoogte blijven?
Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.