ElaadNL publiceert vernieuwde cybersecurity-eisen laadpalen
ElaadNL heeft, in nauwe samenwerking met het European Network for Cyber Security (ENCS), de vernieuwde cybersecurity-eisen voor laadinfrastructuur van elektrische voertuigen gepubliceerd. Deze herziene versie biedt een actuele, robuuste basis voor het beveiligen van laadsystemen en speelt in op de snelle ontwikkelingen binnen zowel de e-mobiliteitssector als het dreigingslandschap.
Belangrijke verbeteringen
In deze nieuwe versie zijn belangrijke verbeteringen doorgevoerd ten opzichte van de vorige uitgave uit 2019. De eisen zijn volledig herzien op basis van de internationale IEC 62443-standaarden voor industriële automatiseringssystemen, wat zorgt voor een breed toepasbare en technisch onderbouwde benadering van cybersecurity.
Daarnaast is een uitgebreide dreigingsanalyse uitgevoerd, waarin de meest relevante en actuele cyberdreigingen voor laadinfrastructuur zijn geïdentificeerd. Die analyse is vertaald naar concrete securitydoelen, die op hun beurt zijn uitgewerkt in gedetailleerde beveiligingseisen. Hiermee ontstaat een directe koppeling tussen risico’s in de praktijk en de vereiste beveiligingsmaatregelen.
De volledige documenten zijn beschikbaar via ElaadNL:
> voor cpos’ en voor gemeenten en provincies die aanbestedingen doen voor publieke laadinfrastructuur
> voor fabrikanten van laadpalen en voor cpo’s die laadpalen aanschaffen
> De dreigingsanalyse en ondersteunende documenten
Meer informatie:
> Bron: ElaadNL
Meer nieuws
Elektrisch rijden: heeft accupakket verwisselen de toekomst?
In China is de Nio ET7 gepresenteerd. Binnen afzienbare tijd moet de elektrische sedan ook leverbaar worden met een verwisselbaar accupakket. Slim, maar heeft die technologie eigenlijk toekomst?
Lees meerNaar meer transparantie in de laadkosten
Elke keer dat een berijder zijn elektrische auto oplaadt bij een laadpunt, zijn daar kosten mee gemoeid. Het is voor de elektrische rijders lang niet altijd duidelijk wat er in specifieke gevallen moet worden betaald voor het laden.
Lees meerDifferentiëren in parkeertarieven
Een wetsvoorstel voor aanpassing van de Gemeentewet moet het differentiëren van parkeertarieven op basis van uitstoot binnenkort mogelijk maken. Doel is het stimuleren van elektrisch rijden, maar is dit voldoende effectief en wenselijk?
Lees meerDe Birò in Amsterdam: Van overlast naar toekomstperspectief
De gemeente Amsterdam heeft een plan geïmplementeerd om de Birò te weren van de stoep en met een kenteken een parkeervak in te krijgen.
Lees meerPieter Litjens CROW
Pieter Litjens is sinds januari 2019 algemeen directeur van het kennisplatform CROW. De redactie van Vexpansie is benieuwd naar zijn ervaringen. U hopelijk ook.
Lees meerParkeren aan de laadpaal?
Het Klimaatakkoord van het kabinet heeft ook zijn weerslag op onze dagelijkse mobiliteit. Volgens de plannen kunnen we over tien jaar alleen nog maar elektrische auto’s kopen. Maar wat vervangt dan onze wekelijkse tankbeurt waarbij we na een paar minuten weer 600 kilometer vooruit kunnen?
Lees meerOp de hoogte blijven?
Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.