Graag heet Vexpan Ease2pay en SHPV van harte welkom als nieuw lid bij de branchevereniging. Twee verschillende organisaties.
Ease2pay
Samen met Jan Borghuis maakte Gijs van Lookeren Campagne vanaf 1995 naam met de introductie van Greenwheels. Wat destijds nog gedeeld autogebruik werd genoemd, wordt nu betiteld als Mobility as a Service (MaaS). Tegenwoordig zijn MaaS-initiatieven gemeengoed geworden, naast auto’s zie je ook scooters en fietsen in diverse Nederlandse steden staan, die je eenvoudig voor jezelf kunt reserveren, gebruiken en betalen. Met Ease2pay heeft hij eenzelfde soort ambitie voor slagboomparkeren.
Ease2pay is de betaaldienstverlener die betalingen rondom mobiliteit eenvoudig beschikbaar wil maken op ieders smartphone. Met het Ease2pay Book & Park platform biedt Ease2pay gemeenten en exploitanten de mogelijkheid om hun parkeergarages en terreinen open te stellen voor online reserveringen onder voorwaarden van de gemeenten en exploitanten zelf. Zo kan bijvoorbeeld op de website van de schouwburg bij het boeken van een toneelvoorstelling een parkeerplek in de ernaast gelegen parkeergarage afgerekend en gereserveerd worden. Book & Park zorgt zo dat het door gemeenten gewenste stadsbeeld een stap dichterbij komt: een stad met straten vrij van zoekverkeer en met minder geparkeerde auto’s.
SHPV
Het Servicehuis Parkeer- en Verblijfsrechten U.A. (SHPV) is een coöperatie van gemeenten opgericht in 2010. Een organisatie voor en door gemeenten. Als beheerder van het Nationaal Parkeer Register (NPR) bieden wij een landelijke standaard waarmee gemeenten hun parkeerdiensten kunnen verbeteren en digitaliseren. Wij vervullen hierbij de rollen van administratiekantoor (Clearing & Settlement), expertisecentrum en belangenorganisatie. Ook streven wij naar het optimaal benutten van de bijbehorende open data voor publieke doelen op het gebied van parkeren, openbare orde en veiligheid, milieu en vervoer.
Als neutrale partij bieden wij marktpartijen (providers, private exploitanten) de mogelijkheid om aan te sluiten op deze omgeving. Ook ontwikkelen wij (mede) landelijke standaarden voor allerhande mobiliteitskwesties en bedenken wij – samen met belangrijke partners op het speelveld van mobiliteit – innoverende en praktische oplossingen voor parkeren en verblijven in de breedste zin des woords. Ons team bestaat uit 5 mensen, een directeur, een manager bedrijfsvoering, een innovatie/programmamanager, een accountmanager en een management assistent.
Inmiddels zijn 105 gemeenten en 16 providers via contract met SHPV aangesloten op het Nationaal Parkeer Register. Daar zijn wij best een beetje trots op! SHPV gaat graag in gesprek met en staat open voor allerlei partijen om het parkeren in Nederland naar een hoger plan te tillen. Vexpan is een krachtig netwerk waarbij dit mogelijk gemaakt wordt. Wij zien uit naar inspirerende sessies en gesprekken.