CJIB wil menselijker zijn bij innen verkeersboetes
Het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB) wil meer ruimte om te kunnen stoppen met verhogingen bij het innen van verkeersboetes, waaronder parkeerboetes. Want volgens de uitvoeringsorganisatie kunnen verhogingen ‘evident onredelijke gevolgen hebben’. Dat meldt het CJIB in zijn Stand van de Uitvoering 2023.
Bij verkeersboetes komt er bij een eerste aanmaning 50 procent van het boetebedrag bovenop, en bij een tweede aanmaning 100 procent. Daarmee kan een boete van 50 euro oplopen tot een te betalen bedrag van 150 euro.
Maar in sommige gevallen is bijvoorbeeld sprake van ‘aantoonbare bijzondere situaties van overmacht’, aldus het CJIB. ,,Op dit moment heeft het CJIB onvoldoende ruimte om bijzonder maatwerk toe te passen op een aantal specifieke situaties en wordt soms de rechter of het OM belast met het kwijtschelden van verhogingen.”
Veel mensen die een betaalachterstand hebben bij het CJIB hebben ook een betaalachterstand bij andere uitvoeringsorganisaties, maar het is nu niet (altijd) mogelijk gegevens uit te wisselen ten behoeve van gezamenlijke dienstverlening. Het CJIB wil passende dienstverlening aanbieden, waaronder betalingsregelingen. Zij licht dit toe in de Stand van de Uitvoering 2023.
Meer informatie
> Stand van de Uitvoering 2023 CJIB
Meer nieuws
Gemeente Nieuwegein gooit het roer om!
Gemeente Nieuwegein heeft in september 2020 nieuw parkeerbeleid vastgesteld dat nadrukkelijk rekening houdt met de Omgevingswet en bijdraagt aan een prettiger leefomgeving door de wijze waarop het omgaat met parkeernormen.
Lees meerIets in geuren en kleuren vertellen
Wanneer we iets willen aangeven in de openbare ruimte/parkeergarage gebruiken we kleur, maar er wordt lang niet altijd nagedacht of de gebruikte nuances in de kleurstelling en contrasten tussen de kleuren onderling wel door iedereen herkend kunnen worden
Lees meerHoe ziet de toekomst van toegangstechnologie eruit?
Een blik op hoe toegangstechnologie zich de komende jaren gaat ontwikkelen.
Lees meerDifferentiëren in parkeertarieven
Een wetsvoorstel voor aanpassing van de Gemeentewet moet het differentiëren van parkeertarieven op basis van uitstoot binnenkort mogelijk maken. Doel is het stimuleren van elektrisch rijden, maar is dit voldoende effectief en wenselijk?
Lees meerJuridisch loket voor gemeenten
Het Gemeentelijk Netwerk voor Mobiliteit en Infrastructuur (GNMI) beantwoordt alle juridische vragen van gemeenten over parkeren.
Lees meerMinder parkeerplaatsen
Als we anders kunnen omgaan met hogere parkeernormen worden hogere woningdichtheden haalbaar, zonder dat dit ten koste van de ruimtelijke kwaliteit gaat.
Lees meerOp de hoogte blijven?
Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.