CJIB wil menselijker zijn bij innen verkeersboetes

Gepubliceerd op: 09 augustus 2024

Het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB) wil meer ruimte om te kunnen stoppen met verhogingen bij het innen van verkeersboetes, waaronder parkeerboetes. Want volgens de uitvoeringsorganisatie kunnen verhogingen ‘evident onredelijke gevolgen hebben’. Dat meldt het CJIB in zijn Stand van de Uitvoering 2023.

 

Bij verkeersboetes komt er bij een eerste aanmaning 50 procent van het boetebedrag bovenop, en bij een tweede aanmaning 100 procent. Daarmee kan een boete van 50 euro oplopen tot een te betalen bedrag van 150 euro.

 

Maar in sommige gevallen is bijvoorbeeld sprake van ‘aantoonbare bijzondere situaties van overmacht’, aldus het CJIB. ,,Op dit moment heeft het CJIB onvoldoende ruimte om bijzonder maatwerk toe te passen op een aantal specifieke situaties en wordt soms de rechter of het OM belast met het kwijtschelden van verhogingen.”

 

Veel mensen die een betaalachterstand hebben bij het CJIB hebben ook een betaalachterstand bij andere uitvoeringsorganisaties, maar het is nu niet (altijd) mogelijk gegevens uit te wisselen ten behoeve van gezamenlijke dienstverlening. Het CJIB wil passende dienstverlening aanbieden, waaronder betalingsregelingen. Zij licht dit toe in de Stand van de Uitvoering 2023.

 

Meer informatie
> Stand van de Uitvoering 2023 CJIB 

Tags

fout parkeren CJIB menselijke maat

Meer nieuws

Parkeerbeleid moet meebewegen met verandering in paradigma

Waar het opheffen van parkeerplaatsen in combinatie met investeren in andere vervoersmogelijkheden al niet toe kan leiden.

Lees meer

Expertteam: Is in een parkeergarage de wegenverkeerswet van toepassing

Wouter van Boggelen Tender manager, IP Parking B.V. heeft naar aanleding van een case bij een van hun klanten deze aan het Vexpan Expertteam voorgelegd.  

Lees meer

Parkeervergunning Utrecht duurste van Nederland

Vereniging Eigen Huis onderzocht de prijs voor een gemeentelijke parkeervergunning in stadscentra, vaak de duurste parkeerzone.

Lees meer

Wethouder Amsterdam: 'P+R-terreinen moeten kostenneutraal worden'

De P+R-terreinen zijn voor de gemeente Amsterdam nu niet 'kostenneutraal' en moeten dat wel worden. De tarieven worden aangepast.

Lees meer

Pilot gemeente Den Haag met vast dagtarief parkeren

Gemeente Den Haag wil bewonersparkeren mogelijk maken en start per 1 mei 2023 met de pilot fiscaal vergunninghoudersparkeren. Lees hier het raadsbesluit.

Lees meer

Van blauwe zone naar reductiezone

Het invoeren van betaald parkeren in plaats van blauwe zones kan een effectieve manier zijn om de handhavingsmogelijkheden te vergroten, de parkeerdruk te verminderen en de beschikbare parkeerruimte beter te benutten.

Lees meer
1 29 30 31 32 33 53

Op de hoogte blijven?

Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.

Ja, stuur mij de nieuwsbrief