CBS: Personenauto’s steeds langer, breder en zwaarder
Personenauto’s zijn de afgelopen tien jaar gemiddeld 94 kilo, 8,1 procent, zwaarder geworden. Dit komt deels doordat er elk jaar meer auto’s met een accu bijkomen, die zijn relatief zwaar. Ook zijn nieuwere auto’s gemiddeld steeds langer en breder. Dit meldt het CBS op basis van cijfers over het motorvoertuigenpark.
Een Nederlandse personenauto had begin 2025 een gemiddeld gewicht van 1 254 kilogram. Dat is 94 kilo meer dan auto’s begin 2015 gemiddeld wogen. Auto’s op naam van een rechtspersoon (zakelijke eigenaar) wogen gemiddeld 1 517 kilo, gemiddeld 300 kilo meer dan auto’s van particulieren.
Personenauto’s steeds groter
Personenauto’s worden niet alleen steeds zwaarder, maar ook steeds langer en breder. Auto’s uit 2024 zijn gemiddeld 5,0 procent langer dan auto’s uit 2016. Auto’s uit 2024 zijn gemiddeld 441 centimeter lang, terwijl auto’s uit 2016 gemiddeld 420 centimeter lang zijn.
Auto’s uit 2024 zijn gemiddeld 6 centimeter breder dan auto’s uit 2016. Nieuwe auto’s zijn gemiddeld 182 centimeter breed, terwijl auto’s uit 2016 gemiddeld 176 centimeter breed zijn. Dit is 3,6 procent meer.
Meer informatie:
> Lees meer bij CBS
Meer nieuws
Gemeente Nieuwegein gooit het roer om!
Gemeente Nieuwegein heeft in september 2020 nieuw parkeerbeleid vastgesteld dat nadrukkelijk rekening houdt met de Omgevingswet en bijdraagt aan een prettiger leefomgeving door de wijze waarop het omgaat met parkeernormen.
Lees meerIets in geuren en kleuren vertellen
Wanneer we iets willen aangeven in de openbare ruimte/parkeergarage gebruiken we kleur, maar er wordt lang niet altijd nagedacht of de gebruikte nuances in de kleurstelling en contrasten tussen de kleuren onderling wel door iedereen herkend kunnen worden
Lees meerHoe ziet de toekomst van toegangstechnologie eruit?
Een blik op hoe toegangstechnologie zich de komende jaren gaat ontwikkelen.
Lees meerDifferentiëren in parkeertarieven
Een wetsvoorstel voor aanpassing van de Gemeentewet moet het differentiëren van parkeertarieven op basis van uitstoot binnenkort mogelijk maken. Doel is het stimuleren van elektrisch rijden, maar is dit voldoende effectief en wenselijk?
Lees meerJuridisch loket voor gemeenten
Het Gemeentelijk Netwerk voor Mobiliteit en Infrastructuur (GNMI) beantwoordt alle juridische vragen van gemeenten over parkeren.
Lees meerMinder parkeerplaatsen
Als we anders kunnen omgaan met hogere parkeernormen worden hogere woningdichtheden haalbaar, zonder dat dit ten koste van de ruimtelijke kwaliteit gaat.
Lees meerOp de hoogte blijven?
Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.