Betaald parkeren P+R Breukelen
Op 14 mei 2024 heeft Gedeputeerde Staten besloten betaald parkeren te gaan invoeren op P+R Breukelen en heeft de parkeertarieven bekend gemaakt. Met betaald parkeren zetten ze in op bewuster gebruik van P+R Breukelen. De gemeente Stichtse Vecht was fel tegen.
Station Breukelen groeit uit zijn jasje, het aantal reizigers stijgt. Het is voor veel reizigers een belangrijk overstappunt langs de A2 van auto op de trein naar Amsterdam of Utrecht.
P+R Breukelen biedt ruim 850 parkeerplaatsen om snel en comfortabel over te stappen van auto op het openbaar vervoer. Deze P+R is bedoeld voor automobilisten, in het bijzonder forensen, die de overstap op het openbaar vervoer willen maken. Op die manier draagt P+R Breukelen bij aan het afremmen van de toenemende druk op het regionale en landelijke wegennet. Betaald parkeren zal naar verwachting na de zomer 2024 worden ingevoerd.
Waarom betaald parkeren?
Betaald parkeren ontmoedigt het langparkeren door Schiphol-reizigers, carpoolers, werknemers en bezoekers uit de omgeving, en moedigt duurzame andere keuzes voor de auto aan. Als het aantal foutparkeerders afneemt, krijgen automobilisten die geen redelijk reisalternatief hebben meer ruimte om te parkeren. Ook neemt de drukte op de wegen niet toe. Mensen uit de omgeving kunnen de auto vaker thuis laten staan, en met de fiets of bus naar station Breukelen komen.
Weerstand, ook van gemeente
Tegen het plan van de provincie ontstond veel weerstand. De gemeente Stichtse Vecht was fel tegen het idee. Wethouder Hans van den Akker noemde het idee eerder een “onbegrijpelijke maatregel waardoor mensen de trein laten staan”. Ook lokale ondernemers vinden het plan niks. Toch werd het voorstel op 26 juni 2024 door de Provinciale Staten goedgekeurd.
Het provinciebestuur ging voor de stemming al gelijk aan de slag met het plan. De slagbomen staan er al, maar de automaten zijn nog wel ingepakt in zwart plastic.
Meer informatie
> Provincie Utrecht
> RTV Utrecht
Meer nieuws
Opleiden in parkeerbranche in beweging
Parkeren is een breed vakgebied met complexe vraagstukken. Vandaar dat er een stijgende vraag is naar professionals. Een dubbelinterview met Chantal van der Wolk (Vexpan) en Natalie Veenkamp (DTV Academy).
Lees meerRotterdam treedt op tegen foutgeparkeerde deelscooters en -fietsen
Omgevallen scooters, fietsen die plompverloren zijn achtergelaten en bakfietsen die de stoep blokkeren. Rotterdam doet wat aan de parkeeroverlast van deelvervoer. Er komen strengere regels én meer parkeerhubs.
Lees meer'Inkomsten boa-boetes moeten naar gemeenten'
VVD in Den Haag stelt in een opinieartikel in de Telegraaf voor om de opbrengsten van boa-boetes voortaan ten goede te laten komen aan de gemeentebegrotingen. Zoals bij foutparkeren.
Lees meerParking Trend magazine 1/2025 met bijdragen Vexpan leden
In het maartnummer van Parking Trend International magazine deelt EPA's eerste vrouwelijke bestuurslid, Giovanna Piras, haar inzichten over het volledig omarmen van technologie. Verder artikelen van Vexpan leden.
Lees meerBestuurswisseling Vexpan 2025: voorstellen nieuwe leden
Het Vexpan bestuur heeft een nieuwe samenstelling. Graag stellen wij Joan van Yperen van Tobias Fiscaal voor als nieuw bestuurslid. Als aspirant bestuurslid draait Chantal van der Wolk van gemeente Hoorn alvast mee.
Lees meerTien jaar Vexpan Expertteam
Het Vexpan Expertteam van Vexpan bestond onlangs tien jaar. Het Expertteam van de branchevereniging beantwoordt vragen die van belang zijn voor het parkeervak, van (inter-)nationale beleidsontwikkeling tot specifieke constructieve zaken.
Lees meerOp de hoogte blijven?
Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.