Betaald parkeren in de hele gemeente Utrecht in 2034 een feit
Het progressieve college van B&W in Utrecht wil stappen ondernemen om de aanwezigheid van de auto in de stad te verminderen. De capaciteit van doorgaande wegen worden bewust verminderd door het reduceren van het aantal rijstroken of door het plaatsen van regulerende verkeerslichten. Oranje fietsasfalt waar de ‘auto te gast’ is vervangt de historische klinkers langs de singels. Met aanvullende maatregelen zoals het stadsbreed invoeren van betaald parkeren en het fors verlagen van de parkeernorm bij nieuwbouw wordt een volgende stap gezet om auto’s uit Utrecht te weren.
Van de redactie Vexpansie / Tekst: Mr. W.A.L.D.I. van Slagmaat, Advocaat te Houten
Het is een bekend fenomeen. Nadat de gemeente betaald parkeren in een bepaald gebied heeft ingevoerd, dan zijn de parkeervakken die net buiten dit gebied gelegen zijn, zeer druk bezet. Het zgn. waterbed effect zorgt voor parkeeroverlast in de naastgelegen wijk. Bewoners in die wijk klagen en dringen vervolgens zelf aan op betaald parkeren in hun wijk waarbij zij dan zelf een parkeervergunning kunnen krijgen Dit mechanisme wordt toegepast door het gemeentebestuur in Utrecht dat er gericht haar beleid op baseert. De gemeente onderscheidt in haar aanpak een drietal blokken: dit zijn de opeenvolgende stappen in de invoering van betaald parkeren.
Als eerste zijn de wijken aan de beurt die direct grenzen aan het gebied waar al betaald parkeren geldt. Hier is de parkeerdruk volgens de gemeente het hoogst. Het plan is om in de komende jaren elk jaar bij zo’n 10.000 adressen betaald parkeren in te voeren. Als eerste blok zijn de Bokkenbuurt, Grauwaart, Voordorp, Ondiep, Oog in Al, Kanaleneiland, Groenewoud, Papendorp en het noordelijk deel van Hoograven aan de beurt. In deze wijken moet betaald parkeren worden ingevoerd tussen 2024 en 2025. Vervolgens wordt betaald parkeren tussen 2026 en 2030 uitgerold in het tweede blok: delen van Leidsche Rijn, Zuilen, Overvecht Zuid, Rijnsweerd Noord en Lunetten. In 2034 moet het laatste blok zijn uitgevoerd en daarmee in heel Utrecht betaald parkeren gerealiseerd zijn.
Het College geeft in haar voorstel aan dat het betaald parkeren zal gelden van 06:00 – 11:00 uur zodat de meeste activiteiten onbelemmerd kunnen (blijven) plaatsvinden.
Of de voorgestelde invoering van betaald parkeren in de hele stad daadwerkelijk zal gaan plaatsvinden, zal mede afhangen van komende gemeenteraadsverkiezingen. Zeker in gebieden waar het nut en de noodzaak voor invoering van betaald parkeren niet wordt gevoeld, zal de weerstand hiertegen fors toenemen. Het is per saldo toch een inperking van vrijheden en het ontnemen van voorzieningen. Het verstrekken van (gemaximeerd aantal) parkeervergunningen per woning, maakt het voor tweeverdieners met ambulante beroepen lastiger om beroepsmatig te functioneren. Ook voor mantelzorgers en ambulante ondersteuners wordt het kostbaarder om (thuis-)hulp te verlenen in de stad.
Integrale parkeervisie
Dat de gemeente Utrecht aan meerdere knoppen draait om de stad autoluw te krijgen, blijkt ook uit de parkeervisie, genaamd ‘Fiets- en autoparkeren in een groeiend Utrecht’ uit 2021. Daaruit blijkt een bewust ontmoedigingsbeleid voor gebruik van auto’s ten faveure van ruimte voor lopen, fietsen, verblijven, spelen en groen. Het aantal publieke parkeerplaatsen dient jaarlijks te worden verminderd (met 1% per jaar[2]). Door het schaarser en duurder maken van parkeervoorzieningen komen alternatieven als deelauto en (bak-)fiets eerder in beeld. Parkeren dient daarnaast deels op afstand in ring- en regiohubs plaats te vinden.
Wat ook opvalt is in het nieuwe parkeerbeleid is dat parkeernormen niet meer concreet worden gekoppeld aan een project maar dat wordt aangestuurd op een zgn. gebiedsgerichte aanpak voor parkeren. In deze gebieden is voor het geheel aan (toekomstige) woningen en overige functies bepaald wat de parkeervraag is, hoeveel parkeerplekken er op basis van de verwachte verkeersgeneratie maximaal kunnen worden aangelegd en hoe het resterende deel van de parkeerbehoefte wordt ingevuld.[3] Het opzetten van een deelautosysteem, waarbij elektrische auto’s tevens als opslagmedium voor zonne-energie fungeren is in het transformatiegebied de Cartesiusdriehoek[4] concreet onderdeel van de nieuwbouwplannen. Uitgangspunt daarbij is dat vanaf het eerste stadium van de ontwikkeling het parkeren niet of nauwelijks in de openbare ruimte plaatsvindt en een groot deel van het parkeren op afstand dient plaats te vinden.
Eenzelfde aanpak zal gelden voor de gebiedsontwikkeling van de Merwedekanaalzone. Beoogd wordt dat dit gebied zo goed als autovrij zal zijn[5].
Door de Parkeervisie op te nemen in de Omgevingsvisie Utrecht wordt het beleidskader en de beleidsruimte voor het invoeren van gewenst parkeerbeleid voor het College verruimd en gelegitimeerd. Hiermee krijgt het college een instrument in handen om gemotiveerd het parkeren in de stad in te perken en zo de mobiliteitstransitie met een beperkter rol voor de auto verder in te zetten.
[1] Dossier 1866 Raadsvoorstel Parkeervisie en modules aanpak betaald parkeren en parkeernormen. d.d.25 november 2021.
[2] Zie parkeervisie, pagina 25 Parkeervisie (na verwerking amendement)
[3] Beleidsregel parkeernormen auto 2021 gemeente Utrecht d.d. 1-2-2022
[4] https://www.cartesius-utrecht.nl/nl/?overlay=Duurzaamheid
Mr. W.A.L.D.I. van Slagmaat, Advocaat te Houten
Meer nieuws
NEN 2443: nieuwe inzichten in de toepassing
Als ontwerper van een nieuwe parkeervoorziening houd je rekening met eisen waaraan de voorziening moet voldoen. De Nederlandse norm Parkeren en stallen van personenauto’s op terreinen en in parkeergarages, NEN 2443, beschrijft deze eisen.
Lees meerProgramma en sprekers bekend Vexpan Nationaal Parkeercongres 2024
Het projectteam van actieve leden heeft het programma van het jaarlijks Vexpan Nationaal Parkeercongres al rond. Dit is tijdens de ALV van 17 mei door het bestuur gepresenteerd. Het congres staat onder leiding van dagvoorzitter Marijn de Vries.
Lees meerAantal Engelse parkeergarages weigeren grote auto's
Auto’s worden steeds groter en zwaarder. Vijf Britse gemeenten hebben voertuigen van meer dan vijf meter lengte verboden om parkeergarages te gebruiken.
Lees meer60 jaar betaald parkeren Amsterdam
Het Parool besteedt aandacht aan 60 jaar betaald parkeren in Amsterdam. In de maand dat de parkeermeter in de hoofdstad zijn zestigste verjaardag vierde, kondigde het stadsbestuur een uitbreiding aan van het betaald parkeren in de stadsdelen Noord, Nieuw-West en Zuidoost.
Lees meerParkeerbeleid en files in de stad
In Amsterdam zijn in 2019 de tarieven voor parkeren op straat flink verhoogd, als onderdeel van het project om de stad autoluw te maken. Uit onderzoek blijkt dat de totale vraag naar parkeren in de stad, inclusief garage parkeren, daardoor met ongeveer 15% daalde, en dat het aantal gereden autokilometers met 2% afnam, vooral tijdens de avondspits.
Lees meerKosten parkeervergunning flink gestegen in diverse gemeenten
Mensen die een vergunning nodig hebben om hun auto in de buurt van hun woning te parkeren, betalen daarvoor vaak meer dan een paar jaar geleden.
Lees meerOp de hoogte blijven?
Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.