Autoluw beleid gemeenten: doelen, effecten en rollen

Gepubliceerd op: 27 september 2023

De plek van de auto in steden verandert. Veel gemeenten voeren een autoluw beleid voor de (binnen)stad. Het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) onderzocht de redenen en de effecten van de diverse autoluwe maatregelen. Daarbij keek het ook naar de rollen die het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat kan innemen bij autoluw gemeentebeleid.

 

De aanpak van deze gemeenten richt zich op doelen van een brede welvaart, zoals bereikbaarheid, leefbaarheid, veiligheid, en gezondheid. Denk aan het verbeteren van de leefomgeving, het stimuleren van lopen en fietsen, het verduurzamen van mobiliteit of het verbeteren van de verkeersveiligheid.

 

Maar waar loop je als gemeente tegenaan in de transitie naar autoluwe binnensteden en gebiedsontwikkelingen met ‘minimale parkeernormen’? De vier verschillende gemeenten Ede, Delft, Utrecht en Zwolle en projectontwikkelaar BAM delen hun ervaringen tijdens het Vexpan Nationaal Parkeercongres van 12 oktober. Dit panelgesprek is onder leiding van Meindert Schut, dagvoorzitter en radiopresentator BNR.

 

Meer informatie
> Info over Vexpan Nationaal Parkeercongres 
> Download ‘Brochure en Achtergrondrapport – Autoluw beleid gemeenten: doelen, effecten en rollen’

Tags

autoluw publicatie KiM mobiliteitsplan

Meer nieuws

B&W Amstelveen: 'Betaald parkeren geen melkkoe'

Het parkeerbeleid in Amstelveen geen melkkoe, zo schrijft het college van Amstelveen in een raadsbrief. Het plan om betaald parkeren stapsgewijs in bijna heel de gemeente in te voeren, stuitte op weerstand van bewoners.

Lees meer

Parking Trend magazine 4/2024 met bijdragen bestuursleden Vexpan

Het decembernummer van Parking Trend magazine van EPA deelt publicaties waarbij Vexpan bestuursleden Peter Dingemans en Ties de Groot betrokken zijn: EPA Fire Safety Advice Toolbox en Parking Data Essentials-serie.

Lees meer

Scanauto's niet meer ingezet voor opsporen gestolen auto's Amsterdam

De data die scanauto's verzamelen wordt definitief niet meer gebruikt voor de opsporing van gestolen auto's in Amsterdam. De werkwijze leidde tot privacyschendingen en er zijn geen bruikbare alternatieven.

Lees meer

Wegslepen van auto’s wezenlijk onderdeel parkeerregulering

Het slepen van voertuigen in niet-fiscale situaties is een wezenlijk onderdeel van een goede parkeerregulering. Dit kan teniet gedaan worden door foutgeparkeerde voertuigen. Hoe pas je dit toe in tijden van toenemende parkeerdruk?

Lees meer

Uitreiking Q-Park Student Award 2024

De Q-Park Student Award 2024 is uitgereikt. Gezien de kwaliteit en het unieke belang van elke afzonderlijke scriptie heeft de jury besloten geen winnaar te selecteren en alle drie finalisten dezelfde prijs van € 1500,- toe te kennen.

Lees meer

Extra 'macht' stadsbestuur Amersfoort bij invoering parkeervergunningen

Een meerderheid van de gemeenteraad van Amersfoort is bereid om ‘macht’ over te dragen aan het stadsbestuur. De wethouder is bevoegd om woonbuurten aan te wijzen waar betaald parkeren en parkeervergunningen worden ingevoerd.

Lees meer
1 8 9 10 11 12 53

Op de hoogte blijven?

Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.

Ja, stuur mij de nieuwsbrief