Autobranche pleit voor kilometerheffing om C02-doelen te halen
Het huidige systeem van autobelastingen moet grondig veranderen om het halen van klimaatdoelstellingen mogelijk te maken. Een vorm van kilometerheffing is daarbij onmisbaar, zegt een coalitie van autobrancheverenigingen BOVAG en RAI Vereniging, milieuorganisatie Natuur & Milieu, de ANWB en autoleasekoepel VNA.
Voordat die nieuwe vorm van heffingen is ingevoerd, moet de aanschaf van elektrische auto’s én zuinige benzineauto’s worden gestimuleerd.
Zuiniger rijden
Het is daarom zaak Nederlandse automobilisten snel CO2-zuiniger te laten rijden, stellen de samenwerkende belangenverenigingen in hun voorstellen voor nieuwe autobelastingen. Autorijden moet volgens hen veel meer naar rato van het gebruik van de wagen worden belast. Daarmee komt een vorm van kilometerheffing in beeld, wat eerder politiek gevoelig lag. Exacte bedragen per kilometer noemt de alliantie dan ook niet.
Maar een nieuw belastingsysteem opzetten, kost al gauw acht jaar. In de tussentijd moeten er veel meer nieuwe CO2-zuinige auto’s over de Nederlandse wegen rijden. Dat zou de overheid via belastingen en ruimere subsidies moeten sturen.
Zo moeten aanschafsubsidies voor elektrische auto’s voor particulieren het hele jaar door gelden, in plaats van een begrensd bedrag per jaar zoals nu. Daarnaast moeten subsidies en belastingvoordelen vooral voor goedkopere en kleinere stekkerauto’s gelden, om zo ook een levendige tweedehandsmarkt voor elektrische voertuigen mogelijk te maken.
> Lees het volledige artikel op volkskrant.nl
Meer nieuws
Datagedreven parkeren voor een gezondere stad
De vraag naar meer datagestuurd en flexibel beheer van de openbare ruimte is tijdens de coronacrisis flink gestegen.
Lees meerZonnepanelen parkeergarage Berlijnplein
In opdracht van de gemeente Utrecht heeft Zon & Zo Parkeergarage Berlijnplein in Utrecht voorzien van zonnepanelen. Het Berlijnplein maakt deel uit van Leidsche Rijn Centrum
Lees meerDifferentiëren in parkeertarieven
Een wetsvoorstel voor aanpassing van de Gemeentewet moet het differentiëren van parkeertarieven op basis van uitstoot binnenkort mogelijk maken. Doel is het stimuleren van elektrisch rijden, maar is dit voldoende effectief en wenselijk?
Lees meerDe levensduur van ledverlichting
Rob van Heur is lichtspecialist bij ENGIE Laborelec, een Internationaal expertise- en researchcentrum op het gebied van elektrische energietechnologie. Zijn onderzoek omvat het brede werkdomein van led-gedrag en -toepassingen.
Lees meerParkeergaragebouw met speciale knowhow
In Duitsland is het bouwbedrijf Goldbeck marktleider in de bouw van parkeergarages: vijftig procent van alle nieuw te bouwen parkeergarages komt van deze specialist voor elementaire bouw.
Lees meerParkeren en gebiedsontwikkeling rond knooppunten
De afgelopen jaren is uit meerdere onderzoeken gebleken dat parkeerbeleid groot effect kan hebben op duurzame gebiedsontwikkeling met laag autobezit- en gebruik.
Lees meerOp de hoogte blijven?
Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.