Almere zet in op meer autoluwe stad

Gepubliceerd op: 07 november 2025

De gemeente komt met een nieuw parkeerbeleid dat is gericht op een meer autoluwe stad. Leefbaarheid, maar wel in balans met bereikbaarheid, economische vitaliteit, ecologie en klimaatadaptatie. Het parkeerbeleid geeft invulling aan de doelstellingen uit de Mobiliteitsvisie Almere 2020-2030 en het Mobiliteitsplan Hart van de Stad Almere 2030-2040.

 

Almere groeit en die groei vraagt om slimme keuzes. We bouwen volop aan nieuwe woningen, breiden voorzieningen uit, creëren extra banen en maken het centrum groener en aantrekkelijker. ‘Tegelijk zorgen we ervoor dat iedereen zich makkelijk kan blijven verplaatsen – óók met de auto.’ Zo blijft Almere een leefbare, bereikbare en aantrekkelijke stad voor huidige én nieuwe inwoners en bedrijven. Deze groei brengt ook uitdagingen met zich mee. Zo ook op het gebied van mobiliteit en parkeren. Op veel plekken in de stad is het
parkeren goed geregeld, maar op sommige locaties zorgt het ook voor overlast.

Veel Almeerders hechten waarde aan het gebruik van een auto en het kunnen parkeren nabij de woning of de bestemming, wat op sommige plekken lastig is door parkeerdruk. Tegelijkertijd hechten zij aan het ruim opgezette en groene karakter van de stad. Het parkeerbeleid van Almere is daarom toe aan een actualisatie.

 

Het parkeerbeleid zet in op een aantrekkelijke omgeving: het ondersteunt de ontwikkeling van de bestaande stad en nieuwbouwgebieden in Almere. Daarbij baseren ze parkeernormen op autobezit, maar in delen past de gemeente lagere parkeernormen toe om woningbouwopgaven en verdere duurzame verstedelijking te ondersteunen.

 

Het beleid is opgesteld omdat de stad groeit, terwijl de ruimte om te parkeren beperkt is. In delen van de stad kan dit betekenen dat het aantal parkeerplaatsen afneemt, met name in gebieden nabij het centrum of bij stations, waar ook ruimte wordt gereserveerd voor deelvervoer. Bij herinrichtingen en nieuwbouw zal voortaan per locatie worden bepaald hoeveel ruimte beschikbaar komt voor auto’s, zonder dat de bereikbaarheid verloren gaat. Tegelijkertijd wil de gemeente meer ruimte creëren voor mensen, kinderen, fietsers en groen. “Dat hangt af van wat een buurt nodig heeft”, stelt wethouder Micha Mos (GroenLinks).

 

Betaald parkeren
Om het parkeren van auto’s beter te spreiden over de parkeergarages, worden verschillende parkeertarieven ingevoerd. De eerste parkeervergunning of het eerste abonnement blijft volgens de gemeente betaalbaar; een tweede of derde wordt juist duurder.Als het op bepaalde plekken te druk wordt met parkeren, kan betaald parkeren worden ingevoerd. Dat gebeurt volgens Mos altijd in overleg met bewoners en ondernemers. Daarvoor zijn ‘spelregels opgesteld’.

 

Meer informatie
> Bron: lees meer op de site van de gemeenteraad
> Gemeente Almere, lid van Vexpan

Tags

Gemeente Almere parkeerbeleid autoluw

Meer nieuws

Verplaatsings- en Bestedingsonderzoek 2024: Inzicht economische waarde bezoekers centrum

Het Verplaatsings- en Bestedingsonderzoek 2024, uitgevoerd door Platform Binnenstadsmanagement, BRO en Movares, biedt waardevolle inzichten in de relatie tussen mobiliteit en economie in centrumgebieden.

Lees meer

College Amstelveen nieuw voorstel parkeerbeleid na bezwaren

Het college van Amstelveen heeft een nieuw voorstel opgesteld voor invoering van betaald parkeren in Amstelveen. Invoering van betaald parkeren zal voortaan alleen gebeuren bij daadwerkelijke parkeeroverlast.

Lees meer

Regels Hoge Raad betalen parkeerbelasting door pakketbezorgers op betaaldparkerenplek

Voor auto’s die worden stilgezet op een plek voor betaald parkeren hoeft geen parkeerbelasting te worden betaald als het gaat om het ‘onmiddellijk laden of lossen’ van goederen. Dat heeft de Hoge Raad beslist in een zaak van een pakketbezorger.

Lees meer

Onverwachte impact parkeervergunning: buurt Dordrecht betegelt voortuin

Nieuwe parkeerregels in Dordrecht hebben een onverwacht effect dat haaks staat op het klimaatbeleid van de gemeente. Nu in de straten van de Indische buurt een parkeervergunning nodig is, ruilen bewoners de voortuin in voor tegels om te parkeren.

Lees meer

Kabinet presenteert Actieagenda Auto met aandacht voor elektrisch rijden

Minister van Infrastructuur en Waterstaat heeft de Actieagenda Auto ‘Toekomstperspectief Automobiliteit’ gepresenteerd. Met daarin ook aandacht voor elektrisch rijden en de uitdagingen rond laadinfrastructuur.

Lees meer

Rechtbank vraagt wetgever naar wetgeving parkeerbelasting te kijken

Recent heeft de rechtbank Oost Brabant bij de behandeling van een bezwaar een opmerkelijke richting gekozen. Hiermee geeft de rechtbank een signaal af om maatwerk en vraagt de wetgever naar de wetgeving parkeerbelasting te kijken.

Lees meer
1 7 8 9 10 11 53

Op de hoogte blijven?

Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.

Ja, stuur mij de nieuwsbrief