Almere zet in op meer autoluwe stad
De gemeente komt met een nieuw parkeerbeleid dat is gericht op een meer autoluwe stad. Leefbaarheid, maar wel in balans met bereikbaarheid, economische vitaliteit, ecologie en klimaatadaptatie. Het parkeerbeleid geeft invulling aan de doelstellingen uit de Mobiliteitsvisie Almere 2020-2030 en het Mobiliteitsplan Hart van de Stad Almere 2030-2040.
Almere groeit en die groei vraagt om slimme keuzes. We bouwen volop aan nieuwe woningen, breiden voorzieningen uit, creëren extra banen en maken het centrum groener en aantrekkelijker. ‘Tegelijk zorgen we ervoor dat iedereen zich makkelijk kan blijven verplaatsen – óók met de auto.’ Zo blijft Almere een leefbare, bereikbare en aantrekkelijke stad voor huidige én nieuwe inwoners en bedrijven. Deze groei brengt ook uitdagingen met zich mee. Zo ook op het gebied van mobiliteit en parkeren. Op veel plekken in de stad is het
parkeren goed geregeld, maar op sommige locaties zorgt het ook voor overlast.
Veel Almeerders hechten waarde aan het gebruik van een auto en het kunnen parkeren nabij de woning of de bestemming, wat op sommige plekken lastig is door parkeerdruk. Tegelijkertijd hechten zij aan het ruim opgezette en groene karakter van de stad. Het parkeerbeleid van Almere is daarom toe aan een actualisatie.
Het parkeerbeleid zet in op een aantrekkelijke omgeving: het ondersteunt de ontwikkeling van de bestaande stad en nieuwbouwgebieden in Almere. Daarbij baseren ze parkeernormen op autobezit, maar in delen past de gemeente lagere parkeernormen toe om woningbouwopgaven en verdere duurzame verstedelijking te ondersteunen.
Het beleid is opgesteld omdat de stad groeit, terwijl de ruimte om te parkeren beperkt is. In delen van de stad kan dit betekenen dat het aantal parkeerplaatsen afneemt, met name in gebieden nabij het centrum of bij stations, waar ook ruimte wordt gereserveerd voor deelvervoer. Bij herinrichtingen en nieuwbouw zal voortaan per locatie worden bepaald hoeveel ruimte beschikbaar komt voor auto’s, zonder dat de bereikbaarheid verloren gaat. Tegelijkertijd wil de gemeente meer ruimte creëren voor mensen, kinderen, fietsers en groen. “Dat hangt af van wat een buurt nodig heeft”, stelt wethouder Micha Mos (GroenLinks).
Betaald parkeren
Om het parkeren van auto’s beter te spreiden over de parkeergarages, worden verschillende parkeertarieven ingevoerd. De eerste parkeervergunning of het eerste abonnement blijft volgens de gemeente betaalbaar; een tweede of derde wordt juist duurder.Als het op bepaalde plekken te druk wordt met parkeren, kan betaald parkeren worden ingevoerd. Dat gebeurt volgens Mos altijd in overleg met bewoners en ondernemers. Daarvoor zijn ‘spelregels opgesteld’.
Meer informatie
> Bron: lees meer op de site van de gemeenteraad
> Gemeente Almere, lid van Vexpan
Meer nieuws
Weesauto’s: een probleem op straat, maar weinig zicht op beleid
Wegslepen van auto’s is een wezenlijk onderdeel van parkeerregulering. Een bijzonder type, zijn de zogeheten weesauto’s. Hoe gaat gemeente Amsterdam hiermee om? Een vraag van de redactie van Vexpansie.
Lees meerRenkum kiest voor mensgerichte mobiliteit
Gemeente Renkum heeft een vernieuwde Mobiliteitsvisie met een koerswijziging: van een traditionele, verkeerskundige benadering naar mensgericht. Dit beleid is in eigen beheer ontwikkeld.
Lees meerOpleiden in parkeerbranche in beweging
Parkeren is een breed vakgebied met complexe vraagstukken. Vandaar dat er een stijgende vraag is naar professionals. Een dubbelinterview met Chantal van der Wolk (Vexpan) en Natalie Veenkamp (DTV Academy).
Lees meerRotterdam treedt op tegen foutgeparkeerde deelscooters en -fietsen
Omgevallen scooters, fietsen die plompverloren zijn achtergelaten en bakfietsen die de stoep blokkeren. Rotterdam doet wat aan de parkeeroverlast van deelvervoer. Er komen strengere regels én meer parkeerhubs.
Lees meer'Inkomsten boa-boetes moeten naar gemeenten'
VVD in Den Haag stelt in een opinieartikel in de Telegraaf voor om de opbrengsten van boa-boetes voortaan ten goede te laten komen aan de gemeentebegrotingen. Zoals bij foutparkeren.
Lees meerParking Trend magazine 1/2025 met bijdragen Vexpan leden
In het maartnummer van Parking Trend International magazine deelt EPA's eerste vrouwelijke bestuurslid, Giovanna Piras, haar inzichten over het volledig omarmen van technologie. Verder artikelen van Vexpan leden.
Lees meerOp de hoogte blijven?
Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.