Almere zet in op meer autoluwe stad
De gemeente komt met een nieuw parkeerbeleid dat is gericht op een meer autoluwe stad. Leefbaarheid, maar wel in balans met bereikbaarheid, economische vitaliteit, ecologie en klimaatadaptatie. Het parkeerbeleid geeft invulling aan de doelstellingen uit de Mobiliteitsvisie Almere 2020-2030 en het Mobiliteitsplan Hart van de Stad Almere 2030-2040.
Almere groeit en die groei vraagt om slimme keuzes. We bouwen volop aan nieuwe woningen, breiden voorzieningen uit, creëren extra banen en maken het centrum groener en aantrekkelijker. ‘Tegelijk zorgen we ervoor dat iedereen zich makkelijk kan blijven verplaatsen – óók met de auto.’ Zo blijft Almere een leefbare, bereikbare en aantrekkelijke stad voor huidige én nieuwe inwoners en bedrijven. Deze groei brengt ook uitdagingen met zich mee. Zo ook op het gebied van mobiliteit en parkeren. Op veel plekken in de stad is het
parkeren goed geregeld, maar op sommige locaties zorgt het ook voor overlast.
Veel Almeerders hechten waarde aan het gebruik van een auto en het kunnen parkeren nabij de woning of de bestemming, wat op sommige plekken lastig is door parkeerdruk. Tegelijkertijd hechten zij aan het ruim opgezette en groene karakter van de stad. Het parkeerbeleid van Almere is daarom toe aan een actualisatie.
Het parkeerbeleid zet in op een aantrekkelijke omgeving: het ondersteunt de ontwikkeling van de bestaande stad en nieuwbouwgebieden in Almere. Daarbij baseren ze parkeernormen op autobezit, maar in delen past de gemeente lagere parkeernormen toe om woningbouwopgaven en verdere duurzame verstedelijking te ondersteunen.
Het beleid is opgesteld omdat de stad groeit, terwijl de ruimte om te parkeren beperkt is. In delen van de stad kan dit betekenen dat het aantal parkeerplaatsen afneemt, met name in gebieden nabij het centrum of bij stations, waar ook ruimte wordt gereserveerd voor deelvervoer. Bij herinrichtingen en nieuwbouw zal voortaan per locatie worden bepaald hoeveel ruimte beschikbaar komt voor auto’s, zonder dat de bereikbaarheid verloren gaat. Tegelijkertijd wil de gemeente meer ruimte creëren voor mensen, kinderen, fietsers en groen. “Dat hangt af van wat een buurt nodig heeft”, stelt wethouder Micha Mos (GroenLinks).
Betaald parkeren
Om het parkeren van auto’s beter te spreiden over de parkeergarages, worden verschillende parkeertarieven ingevoerd. De eerste parkeervergunning of het eerste abonnement blijft volgens de gemeente betaalbaar; een tweede of derde wordt juist duurder.Als het op bepaalde plekken te druk wordt met parkeren, kan betaald parkeren worden ingevoerd. Dat gebeurt volgens Mos altijd in overleg met bewoners en ondernemers. Daarvoor zijn ‘spelregels opgesteld’.
Meer informatie
> Bron: lees meer op de site van de gemeenteraad
> Gemeente Almere, lid van Vexpan
Meer nieuws
Uitbreiding Dashboard Deelmobiliteit met deelauto's
CROW wil het Dashboard Deelmobiliteit uitbreiden met deelauto's. Om de gegevens van deelauto-aanbieders te laten voldoen aan de privacywet, biedt zij een tekst die gemeenten kunnen opnemen in hun Algemene Plaatselijke Verordening.
Lees meerQ-Park Student Award
Dit jaar staat de Q-Park Student Award gepland op donderdag 9 november 2023. Het thema dit jaar is “Stedelijke mobiliteit & Gedrag”. In aanloop naar dit evenement plaatsen wij enkele scripties die het vorige jaar (2022) zijn gepresenteerd.
Lees meerZelfrijdende schoonmaakmachines in de parkeergarage
Een zelfrijdende schoonmaakmachine: uitdaging op gebied van techniek, resultaat, personeelsinzet en veiligheid voor klanten in de garages
Lees meerPolitiek wil gewijzigd beleid betaald parkeren P+R Breukelen
De komst van een P+R garage op P1 in Breukelen betekent de start van betaald parkeren rondom het station. Een aantal partijen in de gemeenteraad van Stichtse Vecht wil dat het beleid hiervoor wijzigt.
Lees meerParkeerbeleid moet meebewegen met verandering in paradigma
Waar het opheffen van parkeerplaatsen in combinatie met investeren in andere vervoersmogelijkheden al niet toe kan leiden.
Lees meerExpertteam: Is in een parkeergarage de wegenverkeerswet van toepassing
Wouter van Boggelen Tender manager, IP Parking B.V. heeft naar aanleding van een case bij een van hun klanten deze aan het Vexpan Expertteam voorgelegd.
Lees meerOp de hoogte blijven?
Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.