Alkmaar liep zo'n 2 miljoen euro parkeergeld mis: een derde betaalt niet
Straatparkeerders betalen niet of onvoldoende in Alkmaar. Slechts 66 procent koopt een (digitaal) kaartje. De gemeente heeft berekend dat zij hierdoor vorig jaar 1,9 miljoen misliep. De inzet van een scanauto moet hier na de zomer verandering in brengen. Toch hebben Alkmaarders met bijvoorbeeld een invalidenkaart vraagtekens bij deze scanauto.
“In Alkmaar betaalt één op de drie automobilisten niet”, concludeert de gemeente. “Dat percentage blijkt uit scans die continue door handhavers worden gemaakt”, licht een gemeentewoordvoerder toe. De inkomsten voor straatparkeren bedroegen in 2023 iets meer dan 3,8 miljoen euro.
Augustus testmaand
“Dit betekent dat er tussen de 1,3 en 1,9 miljoen euro parkeerbelasting niet wordt betaald. Dit zijn niet allemaal wanbetalers, maar ook mensen die te laat terug zijn bij hun auto. Het doel is de betalingsbereidheid volgend jaar te verhogen naar 85 procent.”
Om dat te bereiken wordt een scanauto ingezet. Deze controlewagens rijden onder meer al in Amsterdam, Hoorn, Haarlem en Zaanstad rond. De Alkmaarse elektrische scanauto maakt deze maand haar eerste testrondes en zal vanaf 1 september echt aan het werk gaan.
“Het doel van de scanauto is dat iedereen netjes voor parkeren betaalt en dat er genoeg vrije parkeerplekken zijn. Met de inzet van een scanauto kunnen we beter en vaker optreden tegen automobilisten die geen parkeergeld betalen”, aldus wethouder Christiaan Peetoom.
Maar de parkeercontroleur blijft, omdat er volgens de gemeente ook automobilisten zijn die een papieren vergunning achter de voorruit hebben, zoals de gehandicaptenparkeerkaart en de papieren bezoekersvergunning. De scanauto kan dat niet zien en die kentekens krijgen een fysieke nacontrole.
Meer informatie
> Bron: NH Nieuws
> Lees ook: Alkmaar introduceert scanauto op 1 september 2024
Meer nieuws
Belang menselijk gedrag bij maken brandveilige keuzes
“Het geheim van effectieve gedragsverandering zit ‘m in het inspelen op de juiste gedragsoorzaken op het juiste moment”, aldus gedragswetenschapper en beleidsadviseur Brandveilig Leven Nick Boersma.
Lees meerSuccesvol mobiliteitsplan rondom Formule 1 in Zandvoort
Na 36 jaar afwezigheid werd weer een Formule 1 race gereden op het circuit van Zandvoort. Hoe komen zo’n 195.000 bezoekers zo efficiënt en duurzaam mogelijk naar het circuit?
Lees meerIn- en uitrijden op kenteken bij 53 P+R locaties
Vanaf nu is het bij 53 betaalde P+R locaties mogelijk om in en uit te rijden met behulp van kentekenherkenning. Hiermee wil NS met Q-Park parkeren bij stations voor reizigers sneller en makkelijker maken.
Lees meerParkeergedrag veranderen, hoe doe je dat?
Gedrag en parkeren is een zeer actueel onderwerp dat bij de parkeerprofessionals van álle gemeenten speelt. Vandaar de Themadag Gemeenten over: Parkeergedrag veranderen, hoe doe je dat? Een terugblik.
Lees meerDeelmobiliteit: leren van parkeren
Het feit dat wetenschappers regelmatig bezig zijn met parkeren is al een enorme ontwikkeling. De sector is volwassener geworden. Parkeerprofessionals worden vaak al in een vroeg stadium betrokken.
Lees meerCanadees parkeren
Het Canadees parkeren, oftewel het met twee wielen op het trottoir parkeren is in veel steden een probleem. Zowel voor voetgangers als hulpdiensten.
Lees meerOp de hoogte blijven?
Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.