Aan buitenlandse verkeersboete ontsnap je niet meer

Gepubliceerd op: 27 juli 2023

Als het van de Europese Commissie afhangt, worden verkeersovertredingen in het buitenland straks vaker vervolgd. Zo zou je ook voor fout parkeren of een gevaarlijk inhaalmanoeuvre een buitenlandse boete kunnen krijgen.

 

Wie in Frankrijk of Nederland met de auto een snelheidsovertreding begaat, weet intussen dat er geen ontsnappen meer is aan die buitenlandse boete. Dat is het gevolg van de Europese Cross-Border Enforcement-richtlijn. Die richtlijn uit 2015 zorgt ervoor dat elke EU-lidstaat een burger van een andere Europese lidstaat, die op haar grondgebied een verkeersovertreding beging, kan opsporen én vervolgen.

 

Europa wil die richtlijn nu verder aanscherpen, door de lijst van verkeersovertredingen waarop die Cross Border-richtlijn van toepassing is, fors uit te breiden. “De richtlijn is vandaag van toepassing op acht verkeersovertredingen: te snel rijden, het rode licht negeren, onder invloed van alcohol of drugs rijden, geen gordel of helm dragen, gsm’en achter het stuur, op een bus- of de pechstrook rijden, of je kleine kinderen niet goed vastgeklikt hebben in de auto”, zegt VIAS-woordvoerder Stef Willems.

“Wij hebben als Belgisch verkeersveiligheidsinstituut positief geadviseerd op de vraag van Europa om die lijst van overtredingen fors uit te breiden.”

 

Lees het volledige artikel van Werner Rommers op Nieuwsblad.be

 

 

Zie ook deze informatie op de website van de Rijksoverheid

Tags

Europese Cross-Border Enforcement-richtlijn buitenland boete overtredingen

Meer nieuws

30 jaar fiscalisering deel 7: Beschouwing

Fiscalisering: In dit laatste artikel van de serie wordt vooral vooruitgekeken en daarbij worden een paar veelbelovende nieuwe initiatieven besproken.

Lees meer

30 jaar fiscalisering deel 6: Organisatie/ontwikkelingen

Fiscalisering: Kennis­ontwikkeling, opleiding, de omvang van de fiscalisering, organisatorische ontwikkelingen, efficiency en effectiviteit.

Lees meer

Deelauto’s: wat is de reductiefactor?

Door bij nieuwbouw/renovatie deelauto’s in te zetten kan vaak het aantal nieuw te realiseren parkeerplaatsen worden verminderd. Maar hoe groot mag die afslag zijn?

Lees meer

Handhaven met de scanauto; een (r)evolutie in de stad

Om de binnenstad wél leefbaar en bereikbaar te houden zoeken steden continu naar instrumenten die hieraan kunnen bijdragen, zoals de scanauto.

Lees meer

Flexibele Parkeermachtiging voor deelauto’s van start

De SHPV-pilot Flexibele Parkeermachtiging voor Deelauto’s is live gegaan. Vijf gemeenten en 3 aanbieders van deelauto’s testen een meer uniforme en flexibele manier voor het parkeren van deelauto’s.

Lees meer

Rekenkamer Amersfoort: onderzoek naar parkeergarages en fietsenstallingen

Bijna elke gemeente heeft een rekenkamer die onderzoek doet naar doelmatigheid, doeltreffendheid en rechtmatigheid van het gemeentelijk beleid. Parkeren is regelmatig onderwerp van onderzoek.

Lees meer
1 33 34 35 36 37 53

Op de hoogte blijven?

Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.

Ja, stuur mij de nieuwsbrief