Van wie is de stoep? Deelfietsen in openbare ruimte
In steeds meer gebieden zijn inmiddels commerciële aanbieders van deelscooters en deelfietsen actief. Daarbij worden scooters en fietsen op de stoep geparkeerd. Dit roept de vraag op in hoeverre de openbare ruimte gebruikt mag worden voor het stallen van deelscooters en deelfietsen.
[Dit artikel verscheen eerder in Vexpansie 2021-2. | Tekst: Maaike de Wit]
Het Hotel had op de stoep voor haar deur een aantal fietsen geplaatst, met een kettingslot afgesloten en voorzien van een sticker met daarop een nummer. Volgens de gemeente was dit commercieel uitstallen van fietsen in strijd met de APV. Volgens artikel 4.3 van de APV is het namelijk verboden om zonder vergunning voorwerpen op de weg te plaatsen en/of te hebben, tenzij het gaat om voertuigen. Citaat:
Artikel 4.3
Voorwerpen en stoffen op, aan, in of boven de weg
1. Het is verboden zonder vergunning van het college voorwerpen of stoffen op, aan, in of boven de weg te plaatsen, aan te brengen, te hebben of te storten.
2. Het verbod geldt niet voor:
[…]
c. voertuigen, met inbegrip van kinderwagens, kruiwagens en dergelijke kleine voertuigen;
[…]
De gemeente had het Hotel daarom een zogenoemde last onder dwangsom opgelegd, een sanctiebesluit waarbij het Hotel werd verplicht om de fietsen weg te halen op straffe van een boete. Het Hotel vecht het besluit aan.
Oordeel rechtbank
De rechtbank gaf de gemeente gelijk. Het plaatsen van fietsen kon volgens de rechtbank vergeleken worden met winkeluitstallingen, die evenmin niet zijn toegestaan op de stoep. Ook het stallen van de fietsen werd immers uit commerciële overwegingen gedaan. Volgens de rechtbank was niet gebleken dat de fietsen in gebruik waren bij de hotelgasten of medewerkers. De fietsen leggen beslag op de openbare ruimte in het private belang van de onderneming dat ten koste ging van de publieke functies van de ruimte. Juridisch vertaald waren de fietsen daarom aan te merken als ‘voorwerpen’ in de zin van de APV – die niet op de stoep mogen worden geplaatst – en niet als ‘voertuigen’, die wel in de openbare ruimte mogen worden gestald.
Het Hotel gaat in hoger beroep.
Oordeel Raad van State
In hoger beroep krijgt het Hotel gelijk. Het Hotel had in hoger beroep onder meer aangevoerd dat de fietsen niet waren uitgestald met een commercieel oogmerk, maar bedoeld waren voor gebruik door hotelgasten en hotel-medewerkers. Daarom waren het voertuigen (en niet: voorwerpen) en mochten ze wel op de stoep worden gezet.
Het Hotel krijgt van de Raad van State gelijk, maar om andere redenen. Geoordeeld wordt volgens de tekst van de APV dat onder het begrip ‘voertuig’ ook een fiets valt en dat nergens uit de APV blijkt dat fietsen die door een hotel worden ingezet niet langer als ‘ voertuig’ kunnen worden beschouwd. Aangezien het zogenoemde legaliteitsbeginsel met zich meebrengt dat bij sancties zoals een last onder dwangsom heel duidelijk moet zijn omschreven voor welke handelingen men een sanctie kan krijgen, kon de gemeente niet op grond van de APV een sanctie opleggen.
De ‘wijze les’ voor de praktijk
Amsterdam zal haar APV op dit punt moeten aanpassen om alsnog handhavend te kunnen optreden tegen de manier waarop het Hotel gebruik maakt van de stoep. De wijze les uit deze uitspraak is dus dat als een gemeente het stallen van (deel)fietsen en (deel)scooters op de stoep/ het openbaar gebied aan banden wil leggen, dit expliciet in de APV moet worden beschreven.
> Tekst: Maaike de Wit, advocaat partner Straatman Koster Advocaten
Bekijk meer artikelen
Parking Trend magazine 3/2025
In het septembernummer van Parking Trend International magazine blikt Theo Thuis (Q-Park) in zijn redactioneel artikel terug op het invloedrijke voorzitterschap van Nigel Williams en de overgang naar een nieuw tijdperk voor de EPA.
Lees meerGrotere kans parkeerboetes: scanauto's signaleren ook auto's op stoep
Rotterdam start direct na de zomer een proef waarbij scanauto's ook controleren of iemand op de stoep geparkeerd staat. Het betekent minder werk voor de boa's, terwijl het aantal parkeerboetes vermoedelijk flink zal stijgen.
Lees meerRechtbank vernietigt parkeerbon: incident of aanleiding tot bezinning?
Een recente uitspraak van de rechtbank Amsterdam heeft geleid tot het vernietigen van een parkeerbon die was opgelegd aan een automobiliste in het stadsdeel Buitenveldert. Maar is deze uitspraak een teken aan de wand of een losstaand incident?
Lees meerMarkante personen uit de parkeerwereld | Ties de Groot
Ties de Groot is een bekend gezicht in de parkeerwereld en staat bekend om zijn data-gerelateerde expertise. Zijn oproep: zorg dat je betrokken bent en blijft bij en doe mee met wat er in Europa wordt ontwikkeld.
Lees meerMaximumbedrag naheffingsaanslag parkeerbelasting voor 2026
Het maximumbedrag dat gemeenten in rekening mogen brengen voor de kosten van het opleggen van een naheffingsaanslag parkeerbelasting is voor 2026 vastgesteld op € 82,00 (was € 78,80).
Lees meerParking Trend magazine | European Parking Awards edition 2025
Er is een speciale editie van Parking Trend International (PTI) verschenen. Hierin staan artikelen van de European Parking Awards 2025 inzendingen. Met 6 inzendingen van Vexpan leden uit Nederland, waarvan er 2 op de shortlist staan.
Lees meer