Parkeergarages: een optimale eerste indruk van de stad

Toegankelijkheid en sfeer. Dus een logische rijroute, maar ook een rustige uitstraling. Dat zijn de belangrijkste aspecten voor een optimale beleving van parkeergarages. En dat zorgt voor meer bezoekers en daarmee voor een hogere bezettingsgraad van de parkeervoorziening. Dit blijkt uit onderzoek naar parkeerbeleving, uitgevoerd door Meet4research en Goudappel, in samenwerking met de gemeente Leiden.

 

 

Van de redactie Vexpansie / Tekst: Daphne Nieuwenhuis en Rick Schotma

 

 

Nu gemeenten er steeds vaker voor kiezen om auto’s te parkeren in parkeergarages in plaats van op straat, gelden parkeergarages steeds meer als eerste indruk van een binnenstad. En voor een optimale eerste indruk krijg je vaak maar één kans. Genoeg reden om te onderzoeken welke elementen automobilisten het belangrijkst vinden als het gaat om de beleving van parkeergarages.

 

 

De werking van beleving
Gedrag van mensen wordt beïnvloed door prikkels uit de omgeving, vaak zonder dat ze zich daarvan bewust zijn. Ruim 95% van omgevingsprikkels zoals geluid, temperatuur, kleur en geur nemen mensen onbewust waar, maar al die prikkels beïnvloeden wel hun gevoelens en daarmee hun gedrag. Omgevingsprikkels kunnen tot twee soorten gedrag leiden: vermijding of toenadering.

 

 

De beleving van een locatie, zoals een parkeergarage, wordt bepaald door verschillende factoren die te onderscheiden zijn in zogenoemde dissatisfiers en satisfiers. Dissatisfiers zijn basisfactoren die tot vermijdingsgedrag kunnen leiden wanneer ze onvoldoende geregeld zijn. Neem in het geval van parkeergarages bijvoorbeeld een werkende lift en de veiligheid van jezelf en je auto. Satisfiers zijn juist de factoren die tot toenaderingsgedrag leiden wanneer ze op orde zijn. Voorbeelden hiervan zijn prettige looproutes en een aangename verlichting.

 

 

Waardevolle belevingsaspecten
Uit het parkeerbelevingsonderzoek in Leiden blijkt dat de aspecten ‘toegankelijkheid’ (30%) en ‘sfeer’ (27%) het meest bepalend zijn in het totaaloordeel van parkeergarages. ‘Toegankelijkheid’ (met aspecten zoals gemakkelijk in- en uitparkeren, prettig trappenhuis, etc.) is een dissatisfier, terwijl ‘sfeer’ (met aspecten zoals kleurrijk, aangename verlichting, etc.) tot de satisfiers behoort. Op de derde en vierde plaats staan de aspecten ‘veiligheid’ (20%) en ‘comfort’ (15%), wederom respectievelijk een dissatisfier en een satisfier. In totaal vormen de satisfiers (sfeer en comfort) 42% van het totaaloordeel en de dissatisfiers (veiligheid, toegankelijkheid en oriëntatie) de overige 58%.

 

 

Grote verschillen tussen garages
Het parkeerbelevingsonderzoek is uitgevoerd in twee Leidse garages: de Haarlemmerstraatgarage en de Garenmarktgarage. Een representatief aantal bezoekers heeft ter plekke een gestandaardiseerde belevingsvragenlijst ingevuld, waarmee gemeten is op het exácte moment van beleving.
Bezoekers waarderen de twee parkeergarages opvallend verschillend. Het totaaloordeel over de Garenmarktgarage ligt twee punten hoger (op een 10-puntschaal) dan het totaaloordeel over de Haarlemmerstraatgarage. Kijkend naar de thema’s, zijn de grootste verschillen te zien in de waardering van de thema’s ‘toegankelijkheid’ en ‘sfeer’. Op beide thema’s scoort de Garenmarktgarage meer dan 2,5 punten hoger (op een 10-puntschaal) dan de Haarlemmerstraatgarage. Het grote verschil in de beoordeling onderstreept opnieuw het belang van deze thema’s.

 

 

Breder perspectief
De onderzoekers hebben de resultaten van dit onderzoek in breder perspectief geplaatst. Uit onderzoek naar fietsbeleving en beleving van de openbare ruimte bleek immers dat satisfiers met 50% tot 60% bijdragen aan het totaaloordeel. In het geval van parkeergarages is dit dus iets minder (42%), maar het blijft van groot belang om te sturen op satisfiers. Bovendien is vanuit economisch perspectief investeren in het verbeteren van satisfiers vaak minder kostbaar dan investeren in het verbeteren van dissatisfiers. Belevingsonderzoek is daarom een aantrekkelijk instrument om waardevolle investeringen voor parkeergarages in kaart te brengen. Vanzelfsprekend dienen de dissatisfiers hiervoor wel eerst op orde te zijn. Zonder een schone, veilige en toegankelijke parkeergarage is een prettige verlichting of juiste looproute geen halszaak maar een bijzaak.

 

Meer informatie
Op verzoek van de redactie Vexpansie is dit artikel geschreven door:
> Daphne Nieuwenhuis, adviseur beleids- en gedragsonderzoek bij Goudappel/Meet4research
> Rick Schotman, adviseur beleving en belevingsonderzoek bij Goudappel/Meet4research
> In samenwerking met de gemeente Leiden, lid van Vexpan
> Goudappel is premium partner van Vexpan

 

 

Tags

parkeergarages onderzoek parkeerbelevingsonderzoek parkeervoorziening

Bekijk meer artikelen

Utrechtse gemeenteraad stemt in met invoer betaald parkeren

De gemeenteraad stemde in met het voorstel om in Utrecht buurt voor buurt betaald parkeren in te voeren. De stad start in 2024 met de wijken waar de parkeerdruk nu hoog is. Het gaat in totaal twaalf jaar duren.

Lees meer

Autobezoeker verschaffer retailomzet en denkfout Platform Binnenstadsmanagement

Strabo werpt nieuw licht op het onderzoek van Platform Binnenstadsmanagement, waarbij ze aantonen dat de hoofdconclusie een denkfout bevat die het belang van autobezoekers lijkt te onderschatten.

Lees meer

Parkeren in Gent sterk in ontwikkeling

Hoe is het parkeren in Gent georganiseerd? Hoe zit het beleid van de gemeente eruit? Wat zijn de verschillen met Nederland?

Lees meer

Provincies, gemeenten en sector aan beoogde coalitie: geef voldoende prioriteit aan mobiliteit

Het aankomende kabinet staat voor grote opgaven, zoals de woningbouwopgave, verduurzaming en leefbaarheid. Mobiliteit vormt een essentiële pijler voor al deze maatschappelijke opgaven en is de levensader van onze samenleving. De Mobiliteitsalliantie, de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) en het Interprovinciaal Overleg (IPO) benadrukken het belang van mobiliteit hoog op de politieke agenda.

Lees meer

NEN 9120 helpt mensen met een beperking in een parkeergarage

De nieuwe norm NEN 9120, nu nog concept, lost een groot deel van de problemen op die mensen met een beperking ervaren in parkeergarages.

Lees meer

Is er nog plek voor de auto in onze centra?

Stadscentra worden autoluwer. Wat betekent dit voor de vitaliteit van de centra? Zijn het niet juist de bezoekers met de auto die geld in het laatje brengen? Goudappel deed onderzoek.

Lees meer
1 2 3 4 5 37