Onderzoek sprinklerinstallatie parkeergarage IFV
Het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) heeft aan het Overlegplatform Bouwregelgeving (OPB) een aantal concept-voorschriften voorgesteld voor de toepassing van automatische blusinstallaties in parkeergarages. De intentie van het Ministerie is om de voorschriften vanaf 2022 op te nemen in het Besluit bouwwerken leefomgeving (Bbl). Het OPB heeft gevraagd om een nadere onderbouwing van deze voorschriften. Het Ministerie van BZK heeft het IFV (Instituut Fysieke Veiligheid) gevraagd om deze onderbouwing op te stellen.
[Bron: site IFV, Instituut Fysieke Veiligheid]
Brandveiligheidsrisico’s
De kans op een ‘travelling fire’ is toegenomen door groeiend gebruik van kunststoffen in voertuigen en mogelijk ook als gevolg van een toename van elektrisch aangedreven voertuigen en andere voertuigen met een alternatieve energievoorziening in parkeergarages. Daardoor is het risico op een langdurige thermische belasting van de constructie toegenomen ten opzichte van de uitgangspunten die ten grondslag liggen aan de voorschriften voor parkeergarages. Hierdoor neemt het risico op branddoorslag, bezwijken van (draag)constructies en slachtoffers toe.
Daarnaast is ook de rookproductie van branden in parkeergarages toegenomen: al bij een beperkte brandomvang wordt een grote hoeveelheid rook geproduceerd die zich snel door de garage verspreidt. Ook al voldoen de brandwerende scheidingsconstructies aan de prestatie-eisen van Bouwbesluit 2012, dan nog bestaat de kans dat rook zich via openingen verder verspreidt naar de bovenliggende bebouwing (belemmering van vluchtroutes) en de omgeving (restrisico’s als gevolg van: openen van deuren, kieren en naden, doorvoeringen, openingen in de gevel en
ventilatiekanalen).
Als gevolg daarvan lopen slapende personen, verminderd zelfredzamen of grote aantallen personen boven, naast, onder of in de omgeving van parkeergarages extra risico’s. Tenslotte is de kans op een snelle brandbestrijding van een brand in de parkeergarage sterk afgenomen. Het basis uitgangspunt voor parkeergarages is dat een offensieve brandweerinzet in de parkeergarage op voorhand niet mogelijk is. De hulpvraag voor de brandweer neemt echter toe: naast de toegenomen risico’s bij een brandweerinzet gericht op blussing (onder andere voor het brandweerpersoneel), nemen ook de risico’s van een brandweerinzet gericht op redding toe (zowel voor de gebruikers als het brandweerpersoneel).
Automatische blusinstallatie
Met een automatische blusinstallatie blijft een brand (langdurig) zelfstandig beperkt tot een klein aantal auto’s, zodat een ‘travelling fire’ wordt voorkomen. Een lokale brand heeft een kortdurende (lokale) beperkte thermische belasting op de draagconstructie van de garage tot gevolg. De kans dat aanwezige personen zelfstandig kunnen vluchten wordt groter en de hulpvraag voor de brandweer (blussing en redding) neemt af. Bovendien wordt de kans groter dat de brandweer een effectieve binneninzet kan doen en de situatie beheersbaar kan houden. Met een automatische blusinstallatie worden vrijwel alle genoemde risico’s (sterk) beperkt, in tegenstelling tot de twee andere concepten die zijn gebaseerd op een combinatie van effectbeperkende voorzieningen. Dergelijke maatregelen wegen niet op tegen een bronbeperkende voorziening in de vorm van een automatische blusinstallatie.
Bekijk meer artikelen
De Efteling en parkeren. Over de kleine lettertjes en Klein Duimpje
De uitspraak van de Raad van State over de uitbreidingsplannen van de Efteling. De parkeerregeling uit het bestemmingsplan struikelt namelijk over de kleine lettertjes van de afwijkingsregeling.
Lees meerExpertteam: Eigendom en openbaarheid van parkeervoorzieningen
In een gemeente wordt een bouwplan ontwikkeld voor de bouw van circa tien appartementen. Voor de beoordeling van de daaruit volgende parkeervraag wordt met behulp van de gemeentelijke parkeernormen, en toepassing van de bijbehorende aanwezigheidspercentages, berekend hoeveel parkeerplaatsen op de verschillende maatgevende momenten benodigd zijn.
Lees meerGemeente Hardenberg evalueert en actualiseert gereguleerd parkeren
Net als in vergelijkbare gemeenten in de regio was in de Hardenbergse samenleving discussie over het geldende parkeerbeleid.
Lees meerDe Birò in Amsterdam: Van overlast naar toekomstperspectief
De gemeente Amsterdam heeft een plan geïmplementeerd om de Birò te weren van de stoep en met een kenteken een parkeervak in te krijgen.
Lees meerFietsparkeren wordt steeds meer een dingetje
Regelmatige bezoekers van fietsstallingen kennen ze wel: de borstelgoot om fietsen met meer weerstand naar beneden, en de tandriemband om de fiets makkelijker naar boven te brengen.
Lees meerOpen parkeerdata: een must
Het Servicehuis Parkeer- en Verblijfsrechten (SHPV) en het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat ((IenW) hebben de handen ineengeslagen om parkeerdata beter te ontsluiten. Over vier jaar moet 95 procent van deze data als open data beschikbaar zijn.
Lees meer