LINDA is live: één landelijk dataportaal voor laadpaalgebruik
Goed nieuws voor beleidsmakers, exploitanten en mobiliteitsprofessionals: het landelijke dataportaal LINDA (LaadINfraDAta) is operationeel. Hiermee komt er één uniforme plek beschikbaar voor gebruiksgegevens van publieke laadpalen in Nederland.
Van de redactie Vexpansie | Tekst: Eric van Voorthuizen, Orange Charging en Arjen Hof, Projectleider LINDA Dataportaal NAL-regio’s
Waarom LINDA?
Twee jaar geleden besloot de Nationale Agenda Laadinfrastructuur (NAL) dat het versnipperde landschap van laaddata overzichtelijker moest worden. De oplossing: één platform met betrouwbare, gestandaardiseerde informatie over het gebruik van publieke laadpunten. Het beheer is in handen van het Nationaal Dataportaal Wegverkeer (NDW).
LINDA richt zich specifiek op sessiegegevens van openbare laadpalen, zoals laadduur en bezettingsgraad. Dit in tegenstelling tot het National Access Point (NAP), dat real-time informatie geeft over beschikbaarheid. Beide trajecten maken gebruik van de OCPI-standaard (Open Charge Point Interface), maar functioneren onafhankelijk van elkaar. Door dezelfde standaard te gebruiken, wordt het voor CPO’s makkelijker om aan beide initiatieven deel te nemen.
Wat biedt LINDA?
LINDA ondersteunt momenteel OCPI-versies 2.1.1 en 2.2.1. De standaardisatie richt zich op versie 2.2.1. Versie 2.3 is nog in ontwikkeling.
Belangrijkste voordelen:
- Eén compleet overzicht van het publieke laadnetwerk, ongeacht de CPO.
- Inzicht in gebruik en bezetting, waarmee gestuurd kan worden op uitbreiding of herverdeling.
- Kwaliteitscontrole door het NDW.
- Gestandaardiseerde toegang tot data voor beleidsontwikkeling, analyses en monitoring.
LINDA is niet alleen waardevol voor gemeenten, maar ook voor provincies, CPO’s, de RVO, het CBS en andere dienstverleners. Eén gestandaardiseerde bron met duidelijke afspraken over gebruik levert voordeel op voor alle betrokken partijen.
Toegang en gebruiksregels
Toegang tot de data is strikt geregeld:
- Gemeenten en concessiegevers kunnen alleen data inzien van CPO’s waarmee zij een contract hebben.
- CPO’s kunnen alleen hun eigen data inzien.
- Andere partijen kunnen alleen toegang krijgen als de data-eigenaar toestemming geeft, bijvoorbeeld voor het ontwikkelen van plankaarten.
- NDW is verantwoordelijk voor het beheren en bewaken van de toegang tot de data.
Gemeenten kunnen aangeven dat zij data willen delen met derden, maar dit moet formeel goedgekeurd worden. Als een gemeente eigenaar is van de data, kan zij haar CPO opdracht geven de data via LINDA te ontsluiten. Andersom geldt ook: een CPO die eigenaar is van de data kan zelfstandig besluiten om data via LINDA aan te bieden. Er zijn tot nu toe geen gemeenten die hebben aangegeven géén gebruik te willen maken van LINDA.
Stand van zaken
LINDA is nog volop in ontwikkeling. Nog niet alle CPO’s zijn aangesloten en ook de standaard wordt verder aangescherpt. Het NDW blijft de datakwaliteit monitoren en verbeteren. In toekomstige concessies wordt naar verwachting steeds vaker opgenomen dat data via LINDA ontsloten moet worden.
Gemeenten met een open-marktmodel kunnen hun CPO’s vragen de data beschikbaar te stellen. Een voorbeeldbrief is te vinden op de site van RAL Zuid.
Ook Vexpan-leden dragen bij
Orange Charging, actief in meerdere gemeenten als CPO, heeft haar medewerking al toegezegd. Ook voor het project Slim Laden delen zij hun data. Dit helpt om automobilisten beter inzicht te geven in het effect van slim laden op hun laadsessie.
Samen naar een datagedreven toekomst
LINDA betekent een belangrijke stap in de professionalisering van laadinfrastructuurbeleid in Nederland. Door slimme data slim te gebruiken, kunnen gemeenten, CPO’s en beleidsmakers gericht samenwerken aan een toekomstbestendige, duurzame mobiliteitsinfrastructuur.
Meer informatie
> Meer weten? Neem hierover contact op met je regionale NAL-coördinator in jouw gemeente
> Landelijke dataportaal LINDA
> Nationale Agenda Laadinfrastructuur
> Nationaal Dataportaal Wegverkeer
Bekijk meer artikelen
ElaadNL introduceert laadplanologie: laadvraag geografisch verplaatsen om stroomnet te ontlasten
Netcongestie en de groei van elektrisch vervoer maken het noodzakelijk om niet alleen te kijken naar wanneer het beste kan worden opgeladen (slim laden), maar ook waar het beste in de laadvraag voorzien kan worden.
Lees meerNetbewust laden elektrische auto maakt verschuiving laadpiek mogelijk
Uit een grote proef van Enexis, Vattenfall, de provincies Noord-Brabant en Limburg blijkt dat het netbewust laden van elektrische auto’s bij openbare laadpalen een verschuiving van de laadpiek mogelijk maakt.
Lees meerNieuwegein staat opladen elektrische auto met kabel over stoep toe
Nieuwegein maakt het voor inwoners zonder eigen oprit mogelijk om hun elektrische auto op te laden met stroom vanuit huis. Mits aan bepaalde voorwaarden wordt voldaan.
Lees meerDigitaal ‘vangnet’ maakt weg vrij voor elektrische auto’s laden zonder overbelasting stroomnet
Door het opladen van elektrische auto’s lokaal slim aan te sturen en een digitaal ‘vangnet’ toe te voegen, kunnen veel meer EV's probleemloos geladen worden binnen zonder overbelasting van het stroom. Het onderzoeksproject SmoothEMS met Gridshield, wordt hiermee succesvol afgerond.
Lees meerProvincie Gelderland hergebruikt 191 oude laadpalen
Provincie Gelderland en Park&Charge gaan 191 laadpalen hergebruiken. Na een concessieperiode van 10 jaar zijn de laadpalen in 4 maanden tijd gereviseerd om minimaal tot 2032 in exploitatie te gaan volgens de nieuwe normen van de NEN.
Lees meerToelichting Vexpan op brandveiligheid in parkeergarages
Namens de parkeerbranche geeft Vexpan een nadere toelichting op brandveiligheid in parkeergarages. Dit is, niet alleen in de context van EV-voertuigen, al decennia lang een integraal onderdeel bij het ontwerp en de bouw van parkeerfaciliteiten.
Lees meer