Infographic Veilig parkeren en laden elektrische voertuigen
Er komen steeds meer elektrisch aangedreven auto’s in Nederland. Om veilig parkeren en laden van deze voertuigen in parkeergarages mogelijk te maken hebben het IFV (Instituut Fysieke Veiligheid) en Brandweer Nederland een infographic opgesteld. Hierin staan tips voor Verenigingen van Eigenaren (VvE’s) en exploitanten van garages.
Bij elektrisch aangedreven voertuigen spelen andere brandveiligheidsrisico’s dan bij voertuigen die op benzine of diesel rijden. Branden wijken af in brandverloop, brandduur en mogelijkheid voor een veilige bestrijding door de brandweer. Veilig parkeren en laden in parkeergarages zijn mogelijk, mits er voldoende aandacht is voor de veilige installatie en het gebruik van de laadpalen en voor de brandveiligheid van de parkeergarage als geheel.
Tips
In de infographic wordt uitgelegd wat in elke fase van de plaatsing van de laadinfrastructuur kan worden gedaan om veilig parkeren en laden van elektrische voertuigen mogelijk te maken. Hierbij is onderscheid gemaakt in tips voor Verenigingen van Eigenaren (VvE’s) en exploitanten van parkeergarages. Tevens is onderscheid gemaakt tussen integrale brandveiligheidsmaatregelen voor de garage als geheel, als specifiek voor de laadinfrastructuur en het parkeren van elektrische voertuigen.
Meer informatie
> Download de infographic Veilig parkeren en laden van elektrische voertuigen
> Bron: www.brandveilig.com en www.ifv.nl
Bekijk meer artikelen
De Efteling en parkeren. Over de kleine lettertjes en Klein Duimpje
De uitspraak van de Raad van State over de uitbreidingsplannen van de Efteling. De parkeerregeling uit het bestemmingsplan struikelt namelijk over de kleine lettertjes van de afwijkingsregeling.
Lees meerExpertteam: Eigendom en openbaarheid van parkeervoorzieningen
In een gemeente wordt een bouwplan ontwikkeld voor de bouw van circa tien appartementen. Voor de beoordeling van de daaruit volgende parkeervraag wordt met behulp van de gemeentelijke parkeernormen, en toepassing van de bijbehorende aanwezigheidspercentages, berekend hoeveel parkeerplaatsen op de verschillende maatgevende momenten benodigd zijn.
Lees meerGemeente Hardenberg evalueert en actualiseert gereguleerd parkeren
Net als in vergelijkbare gemeenten in de regio was in de Hardenbergse samenleving discussie over het geldende parkeerbeleid.
Lees meerDe Birò in Amsterdam: Van overlast naar toekomstperspectief
De gemeente Amsterdam heeft een plan geïmplementeerd om de Birò te weren van de stoep en met een kenteken een parkeervak in te krijgen.
Lees meerFietsparkeren wordt steeds meer een dingetje
Regelmatige bezoekers van fietsstallingen kennen ze wel: de borstelgoot om fietsen met meer weerstand naar beneden, en de tandriemband om de fiets makkelijker naar boven te brengen.
Lees meerOpen parkeerdata: een must
Het Servicehuis Parkeer- en Verblijfsrechten (SHPV) en het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat ((IenW) hebben de handen ineengeslagen om parkeerdata beter te ontsluiten. Over vier jaar moet 95 procent van deze data als open data beschikbaar zijn.
Lees meer