Gastcolumn 'Over en uit voor de parkeergarage'

In de toekomst hebben we geen parkeergarages meer nodig. Als er straks gedeelde autonome auto’s rondrijden heeft immers niemand meer een auto in bezit dus valt er ook niks te parkeren. De robotaxi’s rijden af en aan en als het wat rustiger wordt, parkeert een deel daarvan zich ver buiten stad waar parkeren niet zo’n probleem is. Bovendien: de jeugd wil helemaal geen auto meer. En als we allemaal in drones van A naar B vliegen hebben we niet eens meer een weg nodig, laat staan een parkeergarage.

 

Dit is in elk geval het beeld dat je overhoudt als je een paar TED-X- of YouTubefilmpjes kijkt van trendwatchers die de toekomst van mobiliteit voorspellen. Maar drones zullen geen serieus alternatief voor personenvervoer blijken en zo’n wereld vol zelfrijdende deelauto’s berust op twee veelgemaakte vergissingen. Ten eerste betekent ‘autonoom’ voorlopig nog niet ‘zonder chauffeur’. Dat is iets waar we nog heel ver vanaf zijn. Als het al ooit zover komt. Autonome auto’s zullen voorlopig slechts gedeelten van de rit gaan overnemen, en dan vooral de vervelende delen. Dat zal autorijden alleen maar populairder maken, waarmee de parkeerbehoefte eerder zal toenemen dan afnemen. Overigens zie ik wel voor me dat de auto zichzelf parkeert. Dat scheelt een hoop in- en uitstapruimte, wat betekent dat er meer auto’s in een parkeergarage passen.

 

Het tweede punt dat vaak wordt vergeten: autonoom rijden is slechts één van de trends in een lange lijst ontwikkelingen die van invloed zijn op onze parkeerbehoefte. Sommige daarvan zullen tot vermindering van de parkeerbehoefte leiden maar er zijn ook trends die de behoefte aan parkeerplaatsen voor auto’s zullen doen toenemen. Op 13 oktober mag ik op het Vexpan Nationaal Parkeercongres in de openingskeynote de zin van de onzin rondom al die voorspellingen gaan scheiden. En gebaseerd daarop zal ik mijn blik in de toekomst van parkeren delen.

 

Ik kan alvast voorzichtig melden dat het er voor parkeergarages allesbehalve slecht uitziet. Dus vergeef me de wat chargerende titel en inleiding, ik praatte slechts wat van die vele doorgeslagen trendwatchers na. Graag tot ziens op 13 oktober.

 

 

[Dit artikel verscheen eerder in Vexpansie 2022-3 | Tekst Dr. Ir. Carlo JT van de Weijer.

General Manager EAISI, Eindhoven AI Systems Institute

Keynote spreker op het Vexpan Nationaal Parkeercongres

 

 

 

Tags

gastcolumn parkeergarage autonome auto's

Bekijk meer artikelen

Utrechtse gemeenteraad wenst waslijst aan uitzonderingen op plan betaald parkeren

De Utrechtse coalitie is verdeeld over het invoeren van betaald parkeren in de hele gemeente. D66 en ChristenUnie willen een lijst aan uitzonderingen toevoegen aan de plannen.

Lees meer

Zware auto's moeten meer parkeergeld betalen in Parijs, opkomst referendum laag

Mensen die met een zware auto in Parijs willen parkeren, krijgen te maken met fors hogere parkeertarieven. Bij een referendum hierover heeft iets meer dan de helft van de kiezers (54,5 procent) voor een plan van de gemeente gestemd.

Lees meer

Onbekend en onbemind: de Adviescommissie Toepassing Gelijkwaardigheid Bouwvoorschriften

Er is een tussenweg bij verschil van mening bij bouw of verbouw: advies vragen aan de Adviescommissie Toepassing Gelijkwaardigheid Bouwvoorschriften. Daar gaan we in dit artikel op in.

Lees meer

EenVandaag over minder parkeerplaatsen nieuwbouw

Je auto makkelijk voor de deur parkeren: in steeds meer steden wordt dat de uitzondering. Gemeenten willen minder 'blik' langs de weg en voeren een strenger parkeerbeleid door. EenVandaag besteedt er aandacht aan.

Lees meer

Vexpan in RTL Nieuws

RTL Nieuws bericht: 'Auto's in Europa zijn steeds breder, maar daar zijn de (smalle) straten en parkeerplaatsen niet op berekend.' Vexpan bestuurslid Peter Dingemans werkt mee aan het nieuwsitem.

Lees meer

Aantal parkeerplaatsen voor bezoekers bij woningen overgedimensioneerd

Is het gebruikelijke kengetal voor bezoekersparkeren van 0,3 parkeerplaatsen per woning nog wel actueel?

Lees meer
1 2 3 4 5 35