Gastcolumn 'Over en uit voor de parkeergarage'
In de toekomst hebben we geen parkeergarages meer nodig. Als er straks gedeelde autonome auto’s rondrijden heeft immers niemand meer een auto in bezit dus valt er ook niks te parkeren. De robotaxi’s rijden af en aan en als het wat rustiger wordt, parkeert een deel daarvan zich ver buiten stad waar parkeren niet zo’n probleem is. Bovendien: de jeugd wil helemaal geen auto meer. En als we allemaal in drones van A naar B vliegen hebben we niet eens meer een weg nodig, laat staan een parkeergarage.
Dit is in elk geval het beeld dat je overhoudt als je een paar TED-X- of YouTubefilmpjes kijkt van trendwatchers die de toekomst van mobiliteit voorspellen. Maar drones zullen geen serieus alternatief voor personenvervoer blijken en zo’n wereld vol zelfrijdende deelauto’s berust op twee veelgemaakte vergissingen. Ten eerste betekent ‘autonoom’ voorlopig nog niet ‘zonder chauffeur’. Dat is iets waar we nog heel ver vanaf zijn. Als het al ooit zover komt. Autonome auto’s zullen voorlopig slechts gedeelten van de rit gaan overnemen, en dan vooral de vervelende delen. Dat zal autorijden alleen maar populairder maken, waarmee de parkeerbehoefte eerder zal toenemen dan afnemen. Overigens zie ik wel voor me dat de auto zichzelf parkeert. Dat scheelt een hoop in- en uitstapruimte, wat betekent dat er meer auto’s in een parkeergarage passen.
Het tweede punt dat vaak wordt vergeten: autonoom rijden is slechts één van de trends in een lange lijst ontwikkelingen die van invloed zijn op onze parkeerbehoefte. Sommige daarvan zullen tot vermindering van de parkeerbehoefte leiden maar er zijn ook trends die de behoefte aan parkeerplaatsen voor auto’s zullen doen toenemen. Op 13 oktober mag ik op het Vexpan Nationaal Parkeercongres in de openingskeynote de zin van de onzin rondom al die voorspellingen gaan scheiden. En gebaseerd daarop zal ik mijn blik in de toekomst van parkeren delen.
Ik kan alvast voorzichtig melden dat het er voor parkeergarages allesbehalve slecht uitziet. Dus vergeef me de wat chargerende titel en inleiding, ik praatte slechts wat van die vele doorgeslagen trendwatchers na. Graag tot ziens op 13 oktober.
[Dit artikel verscheen eerder in Vexpansie 2022-3 | Tekst Dr. Ir. Carlo JT van de Weijer.
General Manager EAISI, Eindhoven AI Systems Institute
Keynote spreker op het Vexpan Nationaal Parkeercongres
Bekijk meer artikelen
Rechter zet streep door parkeerboetes Den Haag
Drie mensen die bezwaar maakten tegen hun parkeerboete zijn door de rechter in hoger beroep in het gelijk gesteld, omdat gemeente Den Haag de parkeertarieven niet op de juiste wijze heeft gepubliceerd.
Lees meerGemeente Zwolle vergeet vergunning: sloop parkeergarage en woningbouw vertraagd
De plannen voor de sloop van een grote parkeergarage met zo’n 700 plaatsen in Zwolle komen onder druk te staan door fouten in de voorbereiding, meldt de Stentor.
Lees meerAlmere zet in op meer autoluwe stad
De gemeente Almere komt met een nieuw parkeerbeleid dat is gericht op een meer autoluwe stad. Het geeft invulling aan de Mobiliteitsvisie Almere 2020-2030 en het Mobiliteitsplan Hart van de Stad Almere 2030-2040.
Lees meerBouw twee extra verdiepingen parkeergarage Gouda klaar
Om de parkeerdruk in en rond het centrum te verminderen, heeft de P+R Stationsgarage bij het NS-station in Gouda twee extra verdiepingen gekregen. Het aantal plaatsen is daarmee gegroeid van 320 naar 400.
Lees meerHerstel parkeergarage Nieuwegein start met innovatieve aanpak
De parkeergarage Nieuwegein bij het St. Antonius Ziekenhuis herrijst uit zijn as na een dramatische instorting vorig jaar. Nu, met de start van herstelwerkzaamheden in de week van 20 oktober, zet aannemer MVB Bouw een frisse, robuuste constructie neer die toekomstbestendiger moet worden.
Lees meerExpertteam: Parkeren in parkeergarages voor motorfietsen?
Vanuit KNMV komt de vraag over het standpunt van Vexpan tegenover motorfietsparkeren in parkeergarages. Vexpan Expertteam reageert.
Lees meer