De Efteling en parkeren. Over de kleine lettertjes en Klein Duimpje

Het doet in de verte misschien wel een beetje denken aan het sprookje van Klein Duimpje, deze uitspraak van de Raad van State over de uitbreidingsplannen van de Efteling. De parkeerregeling uit het bestemmingsplan struikelt namelijk over de kleine lettertjes van de afwijkingsregeling.

 

[Dit artikel verscheen eerder in Vexpansie 2020-4 | Tekst Maaike de Wit]

 

Bij een attractiepark zoals de Efteling is parkeren uiteraard een belangrijk onderwerp. Aangezien de Efteling grootschalig wil uitbreiden van maximaal 4,5 miljoen bezoekers naar 7 miljoen bezoekers per jaar, zal er dan ook een parkeeroplossing moeten komen voor die extra bezoekersaantallen. Dat had de Efteling (althans: de gemeente Loon op Zand) dan ook gedaan en het ging bijna goed: de parkeerregeling in het bestemmingsplan bleef op alle punten overeind, maar struikelde over de ‘kleine lettertjes’.  Het zat als volgt in elkaar.

 

Parkeernorm

In de regels van het bestemmingsplan is een parkeernorm opgenomen van 1,74 parkeerplaatsen per 1.000 bezoekers per jaar. Om deze norm te kunnen bepalen is geen gebruik gemaakt van de CROW-kengetallen voor attractieparken, nu die norm op een te laag aantal parkeerplaatsen uitkomt. De gemeente heeft daarom zelf een norm ontwikkeld. In plaats van die CROW-kentallen is de parkeernorm tot stand gekomen door het aantal parkeerplaatsen in vergelijking met de periode 2011-2015 met dezelfde factor te laten toenemen als het aantal bezoeken. Hoewel deze methode ter discussie was gesteld, zag de Raad van State geen aanleiding om te twijfelen aan de juistheid van die norm.

 

Handhaafbaarheid parkeernorm

Vervolgens kwam de vraag aan de orde of die parkeernorm wel uitvoerbaar was, nu de parkeereis wordt bepaald door het bezoekersaantal per jaar. Gesteld werd dat aangezien de norm afhankelijk is van de cijfers die van de Efteling afkomstig zijn en dat die cijfers pas achteraf beschikbaar zijn, de norm niet te handhaven zou zijn. De Raad van State vindt die kritiek echter niet overtuigend. Dat de cijfers van de Efteling zelf zijn, betekent niet dat ze onbetrouwbaar zijn en verder mocht de gemeente ervan uitgaan dat de Efteling de bezoekersaantallen real time, op ieder moment dus, kan aanleveren.

 

Kleine lettertjes

So far, so good dus. Maar toch gaat het uiteindelijk niet helemaal goed met de parkeerregeling en wel vanwege de afwijkingsregeling. In de parkeerregeling was namelijk ook opgenomen dat van de parkeernorm zou kunnen worden afgeweken indien ‘op basis van een parkeeronderzoek is aangetoond dat in voldoende mate wordt voorzien in de parkeerbehoefte’. Deze regeling is – kort gezegd – te vaag. De Raad van State verwijst naar vaste jurisprudentie waaruit blijkt dat de term ‘in voldoende mate’ in strijd is met de rechtszekerheid, nu deze term niet duidelijk maakt op welke manier te zijner tijd zal worden bepaald of er wel of niet voldoende parkeergelegenheid is. De parkeerregeling struikelt dus als het ware over de kleine lettertjes. Dit valt echter relatief eenvoudig te repareren en dan is het alsnog ‘eind goed, al goed’.

 

Vindplaats uitspraak: ECLI:NL:RVS:2020:2439

 

 

MAAIKE DE WIT,  advocaat partner

Straatman Koster Advocaten

 

 

Tags

Efteling juridisch uitbreidingsplannen Raad van State

Bekijk meer artikelen

Diplomaten, verkeersboetes en naheffingen parkeerbelasting

Diplomaten genieten wereldwijd van immuniteit. Hoe zit dat met onbetaalde boetes en naheffingen? Hoe worden diplomaten nu aangesproken op verkeersovertredingen? En wat kunnen gemeenten doen om openstaande parkeerbelastingen te innen?

Lees meer

EPA Awards 'Oscars van de parkeerindustrie' terug

De meest prestigieuze parkeerprijzen – de European Parking Awards (EPA Awards) – ook wel de “Oscars van de parkeerindustrie” genoemd, zijn terug. De prijzen worden uitgereikt tijdens de 21e European Parking Conference & Exhibition.

Lees meer

Verplaatsings- en Bestedingsonderzoek 2024: Inzicht economische waarde bezoekers centrum

Het Verplaatsings- en Bestedingsonderzoek 2024, uitgevoerd door Platform Binnenstadsmanagement, BRO en Movares, biedt waardevolle inzichten in de relatie tussen mobiliteit en economie in centrumgebieden.

Lees meer

College Amstelveen nieuw voorstel parkeerbeleid na bezwaren

Het college van Amstelveen heeft een nieuw voorstel opgesteld voor invoering van betaald parkeren in Amstelveen. Invoering van betaald parkeren zal voortaan alleen gebeuren bij daadwerkelijke parkeeroverlast.

Lees meer

Regels Hoge Raad betalen parkeerbelasting door pakketbezorgers op betaaldparkerenplek

Voor auto’s die worden stilgezet op een plek voor betaald parkeren hoeft geen parkeerbelasting te worden betaald als het gaat om het ‘onmiddellijk laden of lossen’ van goederen. Dat heeft de Hoge Raad beslist in een zaak van een pakketbezorger.

Lees meer

Onverwachte impact parkeervergunning: buurt Dordrecht betegelt voortuin

Nieuwe parkeerregels in Dordrecht hebben een onverwacht effect dat haaks staat op het klimaatbeleid van de gemeente. Nu in de straten van de Indische buurt een parkeervergunning nodig is, ruilen bewoners de voortuin in voor tegels om te parkeren.

Lees meer
1 7 8 9 10 11 53