Netbewust laden elektrische auto maakt verschuiving laadpiek mogelijk
Uit een grote proef van Enexis, Vattenfall, de provincies Noord-Brabant en Limburg blijkt dat het netbewust laden van elektrische auto’s bij openbare laadpalen een verschuiving van de laadpiek mogelijk maakt. De grootschalige pilot netbewust laden maakt deel uit van een bredere strategie van netbeheerders, laadpaalexploitant, overheid en andere stakeholders om het elektriciteitsnet toekomstbestendig te maken.
Minimaal de helft
De proef liep van november tot en met maart bij bijna 800 openbare laadpalen met zo’n 1.600 laadpunten verspreid over 9 regio’s in Noord-Brabant en Limburg. Het doel was om op piekmomenten meer ruimte te creëren op het stroomnet door het vermogen van laadpalen te beperken.
Dit heeft geleid tot veelbelovende resultaten in het verminderen van netcongestie. De voorlopige uitslag van de proef toont aan dat met beperkte impact voor elektrische rijders minimaal de helft van de laadpiek kan worden verschoven naar de avond en de nacht. De energie die zo vrij komt kan worden gebruikt door huishoudens en bedrijven. Wie echt móet laden kan bovendien gebruik maken van een tijdelijke ‘opt-out’.
Laadsnelheid aangepast
De laadsnelheid van de palen werd tijdens de proef aangepast op basis van de beschikbare ruimte op het stroomnet en het aantal elektrische auto’s dat tegelijkertijd oplaadde. Tijdens piekmomenten, van 15.00 tot 21.00 uur, werd de laadcapaciteit verlaagd. Na 21.00 uur nam de beschikbare netruimte geleidelijk weer toe, waarbij rond 23.00 uur volledig vermogen beschikbaar was. De samenwerking met de app TapElectric zorgde ervoor dat gebruikers via de app geïnformeerd werden over netbeperkingen en konden kiezen voor een opt-out.
De pilot laat zien dat het vaak mogelijk is om het gebruik uit te stellen. Gedurende de nacht is er voldoende stroom beschikbaar om een volledige batterij op te laden. Veel laadsessies worden nog steeds op tijd afgerond, zonder dat gebruikers vroegtijdig hoeven te stoppen met laden. De pilot onderscheidt zich door zijn schaalgrootte, waarbij het aanpassen van bijna 800 laadpalen op het laagspanningsnet een significante impact heeft op laag- en middenspanningsnetten, die weer verbonden zijn met het landelijke hoogspanningsnet.
Meer informatie
> Lees verder: Bron: nederlandelektrisch.nl
Meer nieuws
‘Mythes over elektrische auto’s remmen transitie’
Mythes over elektrische auto’s vormen volgens 77 procent van de ondervraagde elektrische rijders de grootste belemmering voor de transitie. Dit blijkt uit een grootschalig onderzoek onder 26.000 rijders uit 30 landen.
Lees meerSamenwerking Vexpan leden Parkeerbeheer Roosendaal en Orange Charging
Vexpan is hét Platform Parkeren Nederland waarin alle betrokken partijen binnen de parkeerbranche elkaar vinden. Mooi dat Vexpan leden, Parkeer Beheer Roosendaal en Orange Charging, samenwerken
Lees meerNederland passeert grens van 200.000 publieke laadpunten
Nederland heeft deze zomer een belangrijke mijlpaal bereikt en telt inmiddels meer dan 200.000 publieke laadpunten voor elektrische personenauto’s. Het gaat zowel om reguliere publieke laadpunten als semi-publieke en snellaadpunten.
Lees meerSlim laden steeds populairder onder elektrische rijders
Smart charging van elektrische voertuigen wint snel terrein in Nederland. Dat blijkt uit het Nationaal Laadonderzoek 2025.
Lees meerStartschot Minister Hermans voor slim aansturen stroomintensieve apparaten
Demissionair minister Hermans van Klimaat en Groene Groei heeft in het ElaadNL Testlab in Arnhem het startschot gegeven voor trajecten rond het slim aansturen van stroomintensieve apparaten wat bijdraagt aan minder druk op het stroomnet.
Lees meerReactie op berichtgeving: blussen van branden in elektrische auto’s in parkeergarages mogelijk
De discussie over de risico’s van branden in elektrische auto’s in parkeergarages laait regelmatig op. Toch blijkt uit verschillende praktijktests dat er wél effectieve oplossingen mogelijk zijn, zo meldt FIFI4Parking, lid van Vexpan - Platform Parkeren Nederland.
Lees meerOp de hoogte blijven?
Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.