Wanneer functioneert e-auto als elektriciteitscentrale?

Gepubliceerd op: 21 november 2022

Hoe kan het dat moderne e-auto’s niet kunnen terugleveren, ondanks de grote belangen? Zeker nu energie nog jaren duur blijft, Europa onafhankelijk wil worden van Russische energie en de stroomnetten overvol zijn? Waarom heeft Europa nog altijd geen terugleverstandaard? In de Volkskrant maakt Bard van de Weijer een analyse.

 

Er komen steeds nieuwe e-auto’s bij die niet kunnen terugleveren. Waarom? Deels zit het in de discussie over hardware: moet de kostbare en zware apparatuur die de gelijkstroom van de accu moet omzetten in wisselstroom (noodzakelijk voor het terugleveren van elektriciteit aan huishoudens) in de auto of juist in de laadpaal komen, zegt Remco Jongsma van Joulz, een specialist in duurzame energieoplossingen tegen de Volkskrant: ‘De markt is hier nog niet uit.’

 

Van wie is die energie eigenlijk?
Dan zijn er de meer fundamentele kwesties: van wie is de energie in de accu eigenlijk? Ook voor de fiscus zijn er vragen: wat gebeurt er als iemand zijn auto oplaadt bij een bedrijf met een grootverbruikersaansluiting (die minder belasting betaalt), en die stroom ’s avonds meeneemt naar huis om hem daar via een particuliere aansluiting te gebruiken? Dan wordt er te weinig belasting over deze stroom afgedragen. Er is nog een hobbel, zegt een woordvoerder van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. ‘Er wordt nu twee keer belasting betaald: bij het laden van de accu en vervolgens bij het terugleveren. Hierover zijn we in overleg met Financiën.’

 

Ook autofabrikanten hebben een probleem: zij vallen goeddeels buiten de voordelen die andere partijen hebben. Er lijkt voor hen nog geen verdienmodel, terwijl de accu’s in hun auto’s wel extra slijten. Dat kan tot kostbare garantieclaims leiden. Ze lopen dus risico, zonder directe inkomsten.

 

Brussel moet met regels komen
De RAI Vereniging zegt dat veel afhangt van Brussel: ‘Duidelijkheid over regelgeving is heel belangrijk voor autofabrikanten’, aldus een woordvoerder tegen de Volkskrant. Bijvoorbeeld over de levensduur van een accu. Het al dan niet ontbreken van een verdienmodel is niet de belangrijkste reden dat het langzaam gaat. Er zijn veel belanghebbenden die allemaal met elkaar moeten samenwerken en communiceren en dat vergt tijd.

 

De industrie is dus afwachtend. Maar die houding kan zich tegen hen keren, reageert Baerte de Brey, chief international officer bij ElaadNL, een samenwerkingsverband van netbeheerders dat alle aspecten rond elektrisch rijden onderzoekt. Hij pleit ook voor een Europese teruglaadstandaard. En liefst een wereldwijde, zodat auto’s in de toekomst ook in andere landen kunnen terugleveren als ze daar worden verkocht.

 

Dit is niet zomaar geregeld. Nederland telt drie grote netbeheerders voor het laagspanningsnet, dat valt wel af te stemmen. De Brey: ‘Maar Duitsland heeft er achthonderd, die alles net even anders hebben ingericht.’ Die moeten allemaal kunnen omgaan met terugleveren van elk type voertuig. ‘Dit laat zien waarom een Europese standaard lastig is.’

 

We zitten in de beginfase, stelt het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. ‘We zijn er nog niet, maar terugleveren heeft de toekomst.’ Vanaf 2025 moet het echt van de grond komen, verwacht het ministerie. Daar is ook De Brey van overtuigd. ‘Uiteindelijk zal Brussel terugladen verplicht stellen. Die zeggen straks: regel het maar.’

 

> Lees de hele analyse van Bard van de Weijer in de Volkskrant

Tags

e-laden elektrisch rijden laadinfrastructuur terugleveren

Meer nieuws

Lancering nieuw dataplatform voor laadpalen: DOT-NL

Tijdens het jaarlijkse event van de Nationale Agenda Laadinfrastructuur is het dataplatform DOT-NL gelanceerd. Dit platform bundelt actuele informatie over het Nederlandse laadnetwerk.

Lees meer

ElaadNL introduceert laadplanologie: laadvraag geografisch verplaatsen om stroomnet te ontlasten

Netcongestie en de groei van elektrisch vervoer maken het noodzakelijk om niet alleen te kijken naar wanneer het beste kan worden opgeladen (slim laden), maar ook waar het beste in de laadvraag voorzien kan worden.

Lees meer

Netbewust laden elektrische auto maakt verschuiving laadpiek mogelijk

Uit een grote proef van Enexis, Vattenfall, de provincies Noord-Brabant en Limburg blijkt dat het netbewust laden van elektrische auto’s bij openbare laadpalen een verschuiving van de laadpiek mogelijk maakt.

Lees meer

Nieuwegein staat opladen elektrische auto met kabel over stoep toe

Nieuwegein maakt het voor inwoners zonder eigen oprit mogelijk om hun elektrische auto op te laden met stroom vanuit huis. Mits aan bepaalde voorwaarden wordt voldaan.

Lees meer

Digitaal ‘vangnet’ maakt weg vrij voor elektrische auto’s laden zonder overbelasting stroomnet

Door het opladen van elektrische auto’s lokaal slim aan te sturen en een digitaal ‘vangnet’ toe te voegen, kunnen veel meer EV's probleemloos geladen worden binnen zonder overbelasting van het stroom. Het onderzoeksproject SmoothEMS met Gridshield, wordt hiermee succesvol afgerond.

Lees meer

Provincie Gelderland hergebruikt 191 oude laadpalen

Provincie Gelderland en Park&Charge gaan 191 laadpalen hergebruiken. Na een concessieperiode van 10 jaar zijn de laadpalen in 4 maanden tijd gereviseerd om minimaal tot 2032 in exploitatie te gaan volgens de nieuwe normen van de NEN.

Lees meer
1 2 3 4 21

Op de hoogte blijven?

Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.

Ja, stuur mij de nieuwsbrief