Van elkaar leren: Rotterdam verbetert continu proces fiscale handhaving
Eerder zijn in Vexpansie artikelen verschenen over ’Fiscale parkeerhandhaving met de menselijke maat’ en over ‘Wens gezamenlijke aanpak NCNP bureaus’. Ook is e.e.a. onderwerp geweest van een VEXPAN netwerkbijeenkomst afgelopen maart. Daarna besteedde het programma Kassa op 23 maart uitvoerig aandacht aan onterechte parkeerboetes waarbij een vertegenwoordiger van een NCNP bureau uitleg gaf. Rotterdam was volgens het programma koploper wat betreft onterechte parkeerboetes.
Op de website van het programma Kassa staat nog de tekst:
Automobilisten worden massaal onterecht op de bon geslingerd als ze parkeren in de Randstad. Dat blijkt uit navraag van het consumentenprogramma Kassa (BNNVARA) bij de gemeentes Amsterdam, Rotterdam en Den Haag. Het afgelopen jaar regende het bezwaren in deze gemeentes. Het merendeel van de mensen die bezwaar maakten, werd in het gelijk gesteld en kreeg de zogenoemde naheffingsaanslag parkeerbelasting van maximaal 76,70 euro terug.
De vraag is wat blijft kijkers na zo’n uitzending bij?
Wat wel zeker is dat hetzij via de televisie of een krant dit item weer terug komt. De uitzending van Kassa leidde in Rotterdam tot vragen door de gemeenteraad aan het college. Het college antwoordde daarop en voormalig wethouder Karremans gaf in een commissievergadering aan later met een uitgebreide reactie (met cijfers) te komen. Bij het scheiden van de markt, hij is nu staatsecretaris, is deze reactie aan de raad gestuurd.
Wat valt in de uitgebreide reactie van het college aan de raad o.a. op:
• De werkelijkheid is veel genuanceerder dan volgens Kassa werd gemeld.
• Bij veel verschillende soorten naheffingsaanslagen is sprake van menselijke fouten.
• De website van de gemeente komt duidelijk over en helpt contact te leggen met de gemeente en of bezwaar te maken.
• De betrokken afdelingen/medewerkers zijn voortdurend en intensief bezig na te gaan wat er fout gaat en wat er verbeterd kan worden, zodat er zo weinig mogelijk onterechte naheffingen worden opgelegd. Een goede aanpak.
Oproep: deel je aanpak
Met de aanpak van Rotterdam kunnen andere gemeenten hun voordeel doen om de fiscale handhaving met de scanauto te verbeteren. De Vexpansie redactie ontvangt daarom ook graag andere goede voorbeelden, zodat we deze in een volgende nieuwsbrief kunnen delen.
Meer nieuws
Van wie is de stoep? Deelfietsen in openbare ruimte
In steeds meer gebieden zijn inmiddels commerciële aanbieders van deelscooters en deelfietsen actief. In hoeverre mag de openbare ruimte gebruikt worden
Lees meerJubileum Expertteam
Het Expertteam van Vexpan hebben bijgedragen aan een verdieping van kennis en inzicht in het gecompliceerde fenomeen ‘parkeren’.
Lees meerSlim parkeren helpt woningbouwopgave en mobiliteitstransitie
Nederland heeft er sinds 8 maart 2021 een grote fietsstalling bij (5.800 plaatsen): bij het centraal station in Zwolle. De nieuwe ontwikkeling past in de trend van vernieuwing van stationsstallingen in Nederland.
Lees meerHet tackelen van parkeerproblematiek in vier stappen
De discussie over parkeerproblematiek wordt vol emotie gevoerd. Om deze duidelijk te krijgen en draagvlak te creëren voor oplossingsrichtingen heeft MuConsult een stappenplan opgesteld.
Lees meerMeer groen door efficiënt benutten parkeerplaats kantoorgebouw
De gemeente Rotterdam werkt samen met partners in het NPRZ aan een gezonde toekomst voor zeven focuswijken op Zuid. Samen met Vexpan Young heeft de gemeente verkent hoe aan deze ambitie
Lees meerItalië legt Google boete op voor weren app Android Auto
Het huidige systeem van autobelastingen moet grondig veranderen om het halen van klimaatdoelstellingen mogelijk te maken. Een vorm van kilometerheffing
Lees meerOp de hoogte blijven?
Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.