Van blauwe zone naar reductiezone
Het invoeren van betaald parkeren in plaats van blauwe zones kan een effectieve manier zijn om de handhavingsmogelijkheden te vergroten, de parkeerdruk te verminderen en de beschikbare parkeerruimte beter te benutten.
Van de redactie Vexpansie / Tekst: Gert-Jan Kiebert
Blauwe zones zijn inmiddels een zeer bekende verschijning. Elke middelgrote gemeente maakt er wel gebruik van. Inmiddels zijn er echter steeds meer gemeenten die de blauwe zone afschaffen. Blauwe zones zijn doorgaans plaatsen waar parkeerplaatsen gedurende een beperkte tijd gratis beschikbaar zijn voor automobilisten, maar dit systeem heeft zijn nadelen. Betaald parkeren kan deze nadelen aanpakken en tegelijkertijd de gemeente extra inkomsten opleveren.
Een van de belangrijkste problemen met blauwe zones is dat het systeem vaak niet goed wordt nageleefd. Automobilisten parkeren hun auto voor een paar uur in een blauwe zone en verplaatsen hun auto of draaien de schijf terug, waardoor de beschikbare parkeerplaatsen niet effectief worden benut. Dit kan leiden tot een hoge parkeerdruk in bepaalde gebieden, waardoor andere weggebruikers worden benadeeld.
Betaald parkeren
Het invoeren van betaald parkeren kan dit probleem oplossen. Door een tarief te heffen voor het parkeren, worden automobilisten ontmoedigd om hun auto langer dan noodzakelijk te laten staan. Dit betekent dat de beschikbare parkeerplaatsen beter worden benut en dat er meer ruimte beschikbaar is voor andere weggebruikers. Bovendien kunnen de inkomsten uit het betaald parkeren worden gebruikt om de lokale middenstand te verbeteren en andere gemeentelijke projecten te financieren.
Het parkeertarief geldt direct na aanmelding op een parkeerautomaat of via een mobiele applicatie door de bestuurder, echter om lokale winkeliers of ondernemers tegemoet te komen, kan worden ingesteld dat na aanmelding bijvoorbeeld het eerste uur als korting wordt verstrekt. Op deze manier blijft het mogelijk om bestuurders te verwelkomen op de parkeerplaatsen in het centrumgebied tegen een gereduceerd tarief, terwijl de doorstroming van auto’s en de handhaving hiervan ook beter georganiseerd worden.
Voorbeelden reductiezones
Gemeente Rijswijk en Almere zijn voorbeelden waar de blauwe zones zijn afgeschaft en vervangen door ‘Reductiezones’. Gemeenten die interesse hebben om de blauwe zones af te schaffen, dienen dit mee te nemen in hun Parkeerverordening voor 2024. SHPV helpt gemeenten hierbij door bijvoorbeeld te werken aan de concept Parkeerverordening samen met VNG of door de ontwikkeling van het progressief parkeertarief.
Een progressief parkeertarief is een parkeertarief dat varieert afhankelijk van de duur van het parkeren. Bij een progressief parkeertarief betaalt een automobilist meer naarmate hij langer blijft parkeren. Het tarief kan bijvoorbeeld stijgen na een bepaald aantal uur of na een bepaalde tijd van de dag.
Nadelen
Natuurlijk zijn er ook nadelen aan het afschaffen van de blauwe zone. Het kan bijvoorbeeld leiden tot verzet onder bewoners die gewend zijn aan gratis parkeren. Ook kan het de lokale economie schaden, omdat het lastiger kan worden voor bezoekers om de stad te bezoeken. Daarom is het belangrijk om bij het invoeren van betaald parkeren goed te kijken naar de mogelijke impact en hierover communicatie te voeren met de betrokkenen.
Gert-Jan Kiebert, Project- en Accountmanagement SHPV
Meer nieuws
Parking Trend magazine 3/2025
In het septembernummer van Parking Trend International magazine blikt Theo Thuis (Q-Park) in zijn redactioneel artikel terug op het invloedrijke voorzitterschap van Nigel Williams en de overgang naar een nieuw tijdperk voor de EPA.
Lees meerGrotere kans parkeerboetes: scanauto's signaleren ook auto's op stoep
Rotterdam start direct na de zomer een proef waarbij scanauto's ook controleren of iemand op de stoep geparkeerd staat. Het betekent minder werk voor de boa's, terwijl het aantal parkeerboetes vermoedelijk flink zal stijgen.
Lees meerRechtbank vernietigt parkeerbon: incident of aanleiding tot bezinning?
Een recente uitspraak van de rechtbank Amsterdam heeft geleid tot het vernietigen van een parkeerbon die was opgelegd aan een automobiliste in het stadsdeel Buitenveldert. Maar is deze uitspraak een teken aan de wand of een losstaand incident?
Lees meerMarkante personen uit de parkeerwereld | Ties de Groot
Ties de Groot is een bekend gezicht in de parkeerwereld en staat bekend om zijn data-gerelateerde expertise. Zijn oproep: zorg dat je betrokken bent en blijft bij en doe mee met wat er in Europa wordt ontwikkeld.
Lees meerMaximumbedrag naheffingsaanslag parkeerbelasting voor 2026
Het maximumbedrag dat gemeenten in rekening mogen brengen voor de kosten van het opleggen van een naheffingsaanslag parkeerbelasting is voor 2026 vastgesteld op € 82,00 (was € 78,80).
Lees meerParking Trend magazine | European Parking Awards edition 2025
Er is een speciale editie van Parking Trend International (PTI) verschenen. Hierin staan artikelen van de European Parking Awards 2025 inzendingen. Met 6 inzendingen van Vexpan leden uit Nederland, waarvan er 2 op de shortlist staan.
Lees meerOp de hoogte blijven?
Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.