Utrecht vergroot aanbod gehandicaptenparkeerplaatsen vanwege autoluw beleid

Gepubliceerd op: 17 juli 2024

De gemeente Utrecht gaat meer gehandicaptenparkeerplaatsen in de stad realiseren. Nieuwe richtlijnen eisen dat elke publieke voorziening er minstens twee moet hebben. Volgens de wethouder is dat nodig omdat de ruimte voor auto’s afneemt vanwege het autoluwe beleid.

 

Het huidige gehandicaptenparkeerbeleid stamt nog uit 1999. Daarin geldt alleen dat het aandeel algemene gehandicaptenparkeerplaatsen in betaald parkeergebied minimaal twee procent moest zijn. Maar nu de gemeente steeds meer parkeerplaatsen opheft, is dit percentage niet meer voldoende. ‘Hierbij moeten we voorkomen dat het voor mensen met een beperking moeilijker wordt om hun bestemming te bereiken en gebruik te maken van de voorzieningen in onze stad. Daarom zijn de regels aangepast’, aldus wethouder Lot van Hooijdonk.

 

Bij zoveel mogelijk publieke voorzieningen, zoals een gezondheidscentrum, bioscoop en theater, moeten minimaal twee gehandicaptenparkeerplaatsen komen. Daarbij moet het aantal gehandicaptenparkeerplaatsen afgestemd zijn op de bezoekersaantallen van de voorziening. Het kan dus voorkomen dat er meer dan het minimale aantal van twee nodig zijn op sommige plekken.

 

De stad reserveert twee tot vijf procent van het totale aantal parkeerplaatsen in de openbare ruimte voor algemene gehandicaptenparkeerplaatsen. Dit gaat gelden naast de bestaande mogelijkheid voor gehandicaptenkaarthouders om op alle gewone parkeerplaatsen gratis te parkeren.

 

Verder zijn de voorwaarden om een individuele gehandicaptenparkeerplaats (op kenteken) te krijgen aangepast. ‘Door verruiming van die criteria komen er nu meer mensen in aanmerking voor een individuele gehandicaptenparkeerplaats’, vertelt de wethouder. Voorheen mochten mensen met een beperking slechts drie uur achter elkaar parkeren op een gehandicaptenparkeerplaats. “Een maximale parkeerduur van drie uur blijkt op veel plekken, met name in de binnenstad, te beperkt, voor bijvoorbeeld winkelen en een restaurantbezoek of een film- en theaterbezoek”, aldus de wethouder. Vanaf nu is er alleen sprake van een korte parkeertijd als dat past bij de omliggende voorzieningen. Uiteraard blijft de aanleg van een gehandicaptenparkeerplaats op kenteken maatwerk. De gemeente geeft aan rekening te houden met de aard van de beperking en de behoeften van de aanvrager.

 

Het college van B en W heeft alle aanpassingen opgenomen in nieuwe richtlijnen die onlangs zijn vastgesteld.

 

Meer informatie
> Utrecht 

 

Tags

Utrecht gehandicaptenparkeerplaats nieuw beleid

Meer nieuws

Verplaatsings- en Bestedingsonderzoek 2024: Inzicht economische waarde bezoekers centrum

Het Verplaatsings- en Bestedingsonderzoek 2024, uitgevoerd door Platform Binnenstadsmanagement, BRO en Movares, biedt waardevolle inzichten in de relatie tussen mobiliteit en economie in centrumgebieden.

Lees meer

College Amstelveen nieuw voorstel parkeerbeleid na bezwaren

Het college van Amstelveen heeft een nieuw voorstel opgesteld voor invoering van betaald parkeren in Amstelveen. Invoering van betaald parkeren zal voortaan alleen gebeuren bij daadwerkelijke parkeeroverlast.

Lees meer

Regels Hoge Raad betalen parkeerbelasting door pakketbezorgers op betaaldparkerenplek

Voor auto’s die worden stilgezet op een plek voor betaald parkeren hoeft geen parkeerbelasting te worden betaald als het gaat om het ‘onmiddellijk laden of lossen’ van goederen. Dat heeft de Hoge Raad beslist in een zaak van een pakketbezorger.

Lees meer

Onverwachte impact parkeervergunning: buurt Dordrecht betegelt voortuin

Nieuwe parkeerregels in Dordrecht hebben een onverwacht effect dat haaks staat op het klimaatbeleid van de gemeente. Nu in de straten van de Indische buurt een parkeervergunning nodig is, ruilen bewoners de voortuin in voor tegels om te parkeren.

Lees meer

Kabinet presenteert Actieagenda Auto met aandacht voor elektrisch rijden

Minister van Infrastructuur en Waterstaat heeft de Actieagenda Auto ‘Toekomstperspectief Automobiliteit’ gepresenteerd. Met daarin ook aandacht voor elektrisch rijden en de uitdagingen rond laadinfrastructuur.

Lees meer

Rechtbank vraagt wetgever naar wetgeving parkeerbelasting te kijken

Recent heeft de rechtbank Oost Brabant bij de behandeling van een bezwaar een opmerkelijke richting gekozen. Hiermee geeft de rechtbank een signaal af om maatwerk en vraagt de wetgever naar de wetgeving parkeerbelasting te kijken.

Lees meer
1 7 8 9 10 11 53

Op de hoogte blijven?

Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.

Ja, stuur mij de nieuwsbrief