Utrecht vergroot aanbod gehandicaptenparkeerplaatsen vanwege autoluw beleid
De gemeente Utrecht gaat meer gehandicaptenparkeerplaatsen in de stad realiseren. Nieuwe richtlijnen eisen dat elke publieke voorziening er minstens twee moet hebben. Volgens de wethouder is dat nodig omdat de ruimte voor auto’s afneemt vanwege het autoluwe beleid.
Het huidige gehandicaptenparkeerbeleid stamt nog uit 1999. Daarin geldt alleen dat het aandeel algemene gehandicaptenparkeerplaatsen in betaald parkeergebied minimaal twee procent moest zijn. Maar nu de gemeente steeds meer parkeerplaatsen opheft, is dit percentage niet meer voldoende. ‘Hierbij moeten we voorkomen dat het voor mensen met een beperking moeilijker wordt om hun bestemming te bereiken en gebruik te maken van de voorzieningen in onze stad. Daarom zijn de regels aangepast’, aldus wethouder Lot van Hooijdonk.
Bij zoveel mogelijk publieke voorzieningen, zoals een gezondheidscentrum, bioscoop en theater, moeten minimaal twee gehandicaptenparkeerplaatsen komen. Daarbij moet het aantal gehandicaptenparkeerplaatsen afgestemd zijn op de bezoekersaantallen van de voorziening. Het kan dus voorkomen dat er meer dan het minimale aantal van twee nodig zijn op sommige plekken.
De stad reserveert twee tot vijf procent van het totale aantal parkeerplaatsen in de openbare ruimte voor algemene gehandicaptenparkeerplaatsen. Dit gaat gelden naast de bestaande mogelijkheid voor gehandicaptenkaarthouders om op alle gewone parkeerplaatsen gratis te parkeren.
Verder zijn de voorwaarden om een individuele gehandicaptenparkeerplaats (op kenteken) te krijgen aangepast. ‘Door verruiming van die criteria komen er nu meer mensen in aanmerking voor een individuele gehandicaptenparkeerplaats’, vertelt de wethouder. Voorheen mochten mensen met een beperking slechts drie uur achter elkaar parkeren op een gehandicaptenparkeerplaats. “Een maximale parkeerduur van drie uur blijkt op veel plekken, met name in de binnenstad, te beperkt, voor bijvoorbeeld winkelen en een restaurantbezoek of een film- en theaterbezoek”, aldus de wethouder. Vanaf nu is er alleen sprake van een korte parkeertijd als dat past bij de omliggende voorzieningen. Uiteraard blijft de aanleg van een gehandicaptenparkeerplaats op kenteken maatwerk. De gemeente geeft aan rekening te houden met de aard van de beperking en de behoeften van de aanvrager.
Het college van B en W heeft alle aanpassingen opgenomen in nieuwe richtlijnen die onlangs zijn vastgesteld.
Meer informatie
> Utrecht
Meer nieuws
NEN 2443: nieuwe inzichten in de toepassing
Als ontwerper van een nieuwe parkeervoorziening houd je rekening met eisen waaraan de voorziening moet voldoen. De Nederlandse norm Parkeren en stallen van personenauto’s op terreinen en in parkeergarages, NEN 2443, beschrijft deze eisen.
Lees meerProgramma en sprekers bekend Vexpan Nationaal Parkeercongres 2024
Het projectteam van actieve leden heeft het programma van het jaarlijks Vexpan Nationaal Parkeercongres al rond. Dit is tijdens de ALV van 17 mei door het bestuur gepresenteerd. Het congres staat onder leiding van dagvoorzitter Marijn de Vries.
Lees meerAantal Engelse parkeergarages weigeren grote auto's
Auto’s worden steeds groter en zwaarder. Vijf Britse gemeenten hebben voertuigen van meer dan vijf meter lengte verboden om parkeergarages te gebruiken.
Lees meer60 jaar betaald parkeren Amsterdam
Het Parool besteedt aandacht aan 60 jaar betaald parkeren in Amsterdam. In de maand dat de parkeermeter in de hoofdstad zijn zestigste verjaardag vierde, kondigde het stadsbestuur een uitbreiding aan van het betaald parkeren in de stadsdelen Noord, Nieuw-West en Zuidoost.
Lees meerParkeerbeleid en files in de stad
In Amsterdam zijn in 2019 de tarieven voor parkeren op straat flink verhoogd, als onderdeel van het project om de stad autoluw te maken. Uit onderzoek blijkt dat de totale vraag naar parkeren in de stad, inclusief garage parkeren, daardoor met ongeveer 15% daalde, en dat het aantal gereden autokilometers met 2% afnam, vooral tijdens de avondspits.
Lees meerKosten parkeervergunning flink gestegen in diverse gemeenten
Mensen die een vergunning nodig hebben om hun auto in de buurt van hun woning te parkeren, betalen daarvoor vaak meer dan een paar jaar geleden.
Lees meerOp de hoogte blijven?
Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.