Te brede auto’s en te smalle parkeervakken

Gepubliceerd op: 27 oktober 2023

Het Noorse onderzoeksinstituut SINTEF, verbonden aan de Technische Universiteit van Trondheim (NTNU), beveelt aan om parkeervakken breder te maken. Aanleiding daartoe is  de toegenomen breedte van auto’s en het toenemend aantal conflicten over parkeren.  

 

[Bron: nieuwsbrief Gemini, van NTNU en SINTEF]

 

Om die reden beveelt SINTEF aan om de gewenste breedte van parkeervakken te verhogen van 2.50 m naar 2.60 m. De aanbeveling betreft zowel parkeervoorzieningen voor bewoners als voor andere functies.

 

Het gaat er niet alleen om dat men een parkeervak goed kan in- en uitrijden, maar als je de auto hebt geparkeerd moet je ook ruimte hebben om de deuren te openen, zodat je kunt in- en uitstappen. En dat geldt voor alle deuren van de auto, aldus senior-adviseur Anders Kirkhus van SINTEF. Hij was betrokken bij het opstellen van de nieuwe Noorse richtlijnen voor parkeervoorzieningen.

 

Volgens SINTEF houdt functioneel parkeren in dat alle inzittenden in de auto kunnen blijven zitten tot de auto is ingeparkeerd, en dat dit ook bijdraagt aan het reduceren van ernstige ongelukken in parkeergarages.

 

Deze ontwikkeling treedt ook in veel andere landen plaats. De Duitse aanbevelingen voor de breedte van een parkeervak zijn bij voorbeeld eerder dit jaar verhoogd van 2,50 naar 2,65 meter, zegt Kirkhus. Veel conflicten in verband met parkeren in een gebouwde parkeervoorziening betreffen parkeren bij kolommen. Kolommen kunnen het manoeuvreren lastig maken, ze kunnen in de weg staan bij het openen van het portier en ze kunnen het uitstappen uit een geparkeerde auto lastig maken.

 

De herziene richtlijnen zijn uitgebreid met duidelijke aanbevelingen hoe met deze uitdagingen moet worden omgegaan. De richtlijnen zijn ook duidelijker over de benodigde ruimte voor parkeervakken aan het einde van een rij parkeerplaatsen en  voor plaatsen direct na de inrit, licht Kirkhus toe.

 

 

Tags

parkeervakken afmeting brede auto's

Meer nieuws

Mensen missen parkeerboetes door verzending via MijnOverheid

Mensen die een parkeerboete toegestuurd krijgen in hun digitale inbox van MijnOverheid, krijgen twee keer zo vaak een aanmaning als mensen die hun boete per post ontvangen. Dat blijkt uit cijfers die de NOS bij gemeenten heeft opgevraagd.  

Lees meer

Parkeergarage Spuihaven na de herfstvakantie weer open

Eind oktober/begin november gaat parkeergarage Spuihaven in Dordrecht weer open. Na uitvoerig onderzoek naar de constructie kan gestart worden met de noodzakelijke verstevigingsmaatregelen.  

Lees meer

Ziekenhuisopname maakt termijnoverschrijding bij beroep tegen parkeerbelasting verschoonbaar

Rechtbank Zeeland-West-Brabant oordeelt dat een ziekenhuisopname een verschoonbare reden vormt voor het te laat indienen van een beroepschrift tegen een naheffingsaanslag parkeerbelasting.

Lees meer

Parkeergarage Leiden langer uit voorzorg gesloten

Uit voorzorg blijft in Leiden de parkeergarage Haarlemmerstraat langer gesloten. In juli is het nadere onderzoek gestart aan de parkeervloeren, wanden, rijhellingen en kolommen in Parkeergarage Haarlemmerstraat. Hieruit blijkt schade op meer plekken.

Lees meer

Politie waarschuwt: kenteken afplakken is misdrijf

De politie van Amsterdam, en tal van andere plekken, loopt steeds vaker tegen een trucje aan dat parkeerboetes moet voorkomen: het afplakken van kentekens. Agenten waarschuwen voor enorme boetes.

Lees meer

Twee nieuwe parkeercursussen: praktische kennis voor toekomstbestendige mobiliteit

Hoe ontwerp je parkeervoorzieningen die niet alleen voldoen aan de norm, maar ook klaar zijn voor de toekomst? DTV Academy en Kwirkey introduceren twee nieuwe cursussen.

Lees meer
1 2 3 4 5 6 29

Op de hoogte blijven?

Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.

Ja, stuur mij de nieuwsbrief