Het Noorse onderzoeksinstituut SINTEF, verbonden aan de Technische Universiteit van Trondheim (NTNU), beveelt aan om parkeervakken breder te maken. Aanleiding daartoe is de toegenomen breedte van auto’s en het toenemend aantal conflicten over parkeren.
Te brede auto’s en te smalle parkeervakken
[Bron: nieuwsbrief Gemini, van NTNU en SINTEF]
Om die reden beveelt SINTEF aan om de gewenste breedte van parkeervakken te verhogen van 2.50 m naar 2.60 m. De aanbeveling betreft zowel parkeervoorzieningen voor bewoners als voor andere functies.
Het gaat er niet alleen om dat men een parkeervak goed kan in- en uitrijden, maar als je de auto hebt geparkeerd moet je ook ruimte hebben om de deuren te openen, zodat je kunt in- en uitstappen. En dat geldt voor alle deuren van de auto, aldus senior-adviseur Anders Kirkhus van SINTEF. Hij was betrokken bij het opstellen van de nieuwe Noorse richtlijnen voor parkeervoorzieningen.
Volgens SINTEF houdt functioneel parkeren in dat alle inzittenden in de auto kunnen blijven zitten tot de auto is ingeparkeerd, en dat dit ook bijdraagt aan het reduceren van ernstige ongelukken in parkeergarages.
Deze ontwikkeling treedt ook in veel andere landen plaats. De Duitse aanbevelingen voor de breedte van een parkeervak zijn bij voorbeeld eerder dit jaar verhoogd van 2,50 naar 2,65 meter, zegt Kirkhus. Veel conflicten in verband met parkeren in een gebouwde parkeervoorziening betreffen parkeren bij kolommen. Kolommen kunnen het manoeuvreren lastig maken, ze kunnen in de weg staan bij het openen van het portier en ze kunnen het uitstappen uit een geparkeerde auto lastig maken.
De herziene richtlijnen zijn uitgebreid met duidelijke aanbevelingen hoe met deze uitdagingen moet worden omgegaan. De richtlijnen zijn ook duidelijker over de benodigde ruimte voor parkeervakken aan het einde van een rij parkeerplaatsen en voor plaatsen direct na de inrit, licht Kirkhus toe.
Meer nieuws
Deelmobiliteit: leren van parkeren
Het feit dat wetenschappers regelmatig bezig zijn met parkeren is al een enorme ontwikkeling. De sector is volwassener geworden. Parkeerprofessionals worden vaak al in een vroeg stadium betrokken.
Lees meerCanadees parkeren
Het Canadees parkeren, oftewel het met twee wielen op het trottoir parkeren is in veel steden een probleem. Zowel voor voetgangers als hulpdiensten.
Lees meerHoe kijken parkeerprofessionals naar initiatief Landelijk Actieprogramma Parkeren en Verblijven?
Gastsprekers gingen in op een aantal van de thema's van het Landelijk Actieprogramma Parkeren en Verblijven. Het initiatief en de krachtenbundeling van CROW
Lees meerKrachtenbundeling voor Landelijk Actieprogramma Parkeren en Verblijven
Het initiatief van CROW, GNMI, SHPV en Vexpan om tot een Landelijk Actieprogramma Parkeren en Verblijven te komen, is dinsdag 12 april door parkeerprofessionals goed ontvangen.
Lees meerWkb: veranderingen Burgerlijk Wetboek in de praktijk
Bij inwerkingtreding van de Wkb worden vijf veranderingen doorgevoerd in Boek 7 van het Burgerlijk Wetboek (BW). Doel: verbeteren van de kwaliteit van bouwwerken
Lees meerRookwerendheid hangt als donderwolk boven de bouwmarkt
Rookwerendheid houdt ons op dit moment flink bezig. Sinds juli 2021 zijn de eisen namelijk aanzienlijk veranderd.
Lees meerOp de hoogte blijven?
Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.