Stand convenant laadinfrastructuur in parkeergarages | Interview Vexpan met De Telegraaf
‘Flink tekort aan laadpalen in parkeergarages: overvol stroomnet en brandveiligheid gooien roet in het eten.’ Zo besteedt De Telegraaf aandacht aan de stand van zaken van het Convenant Laadinfrastructuur in Parkeergarages (CLIP) van Vexpan en Ministerie I&W. Peter Dingemans, voorzitter van werkgroep CLIP, is hierover geïnterviewd. ‘Er zijn vijf uitdagingen die de ambities van het convenant nadelig beïnvloeden en hiervoor geven wij adviezen en aanbevelingen.’
Het aantal laadplaatsen in parkeergarages blijft fors achter bij de ambities. In een convenant werd gemikt op 5 procent in 2025, maar eind vorig jaar bleef de teller steken op gemiddeld 1,3 procent. Problemen met netcongestie, brandveiligheidsperikelen en de bereidheid van pandeigenaren drukken de groei.
,,We hebben nog een hoop werk te verzetten’’, erkent vice-voorzitter Peter Dingemans van Vexpan. Het platform voor parkeren in Nederland erkent dat de ambities voor volgend jaar vermoedelijk niet gehaald zullen worden.” Dat heeft meerdere redenen. Deels waren er zorgen over de brandveiligheid als massaal geladen zou worden in garages. In andere gevallen speelden vergunningen en verzekeringen een remmende rol. ,, Maar het grootste probleem is in toenemende mate de netcongestie, waardoor laadfaciliteiten niet kunnen worden aangelegd”, zegt Dingemans, om toe te voegen dat laadmogelijkheden meer en meer een noodzaak worden in de groene transitie.
De journalist van De Telegraaf wilde weten wat de stand van zaken is van het convenant. En zo wezen wij hem op onze websitepagina van de werkgroep CLIP met alle informatie, inclusief de voortgangsrapportage. Peter Dingemans werkte mee aan een interview en vandaag staat het in de krant. Met ook reacties van ElaadNL, RAI Vereniging en onze premium partner EasyPark Group. Topman Michael Stark: “De verandering naar elektrisch rijden betekent een enorme verandering voor ondergrondse parkeergarages.” Het is goed dat voor de uitdagingen aandacht is.
Voortgangsrapportage met adviezen en aanbevelingen
Tijdens de Vexpan Nieuwjaarsreceptie deelde onze werkgroep CLIP al een voortgangsrapportage over het convenant. In 2023 onderzocht de werkgroep een aantal uitdagingen die de ambities nadelig beïnvloeden:
- wet- en regelgeving
- brandveiligheid
- netcapaciteit
- verzekerbaarheid
- investeringen en data
In deze jaarrapportage 2023 geeft werkgroep CLIP adviezen & aanbevelingen bij deze 5 uitdagingen.
Meer informatie
> Artikel De Telegraaf
> Meer over het convenant en werkgroep CLIP
> Jaarrapportage werkgroep CLIP 2023
Meer nieuws
LINDA is live: één landelijk dataportaal voor laadpaalgebruik
Het landelijke dataportaal LINDA (LaadINfraDAta) is operationeel voor beleidsmakers, exploitanten en mobiliteitsprofessionals. Eén uniforme plek voor gebruiksgegevens van publieke laadpalen in Nederland.
Lees meerNederland breidt laadinfrastructuur snel uit met 1600 nieuwe laadpunten per maand
Nederland breidt in rap tempo het netwerk van publieke laadpunten uit. Het ministerie van IenW meldt dat er gemiddeld 1600 publieke laadpunten per maand worden bijgebouwd. Hierdoor is de landelijke dekking gestegen naar 83%.
Lees meerSlim laden EV ontlast stroomnet met 70%, laadbeurt goedkoper
Een proef met Actief Slim Laden in Amsterdam heeft positieve resultaten opgeleverd. Gebruikers krijgen korting en het stroomnet wordt minder belast. Equans, ANWB, Gemeente Amsterdam en Deftpower verlengen de proef tot eind november.
Lees meerInternetconsultatie wijziging Bbl met nieuwe eisen laadinfrastructuur
Het ministerie van VROM is de internetconsultatie gestart van een wijziging Besluit bouwwerken leefomgeving (Bbl). Daarin worden nieuwe eisen gesteld aan nieuwe én bestaande gebouwen wat betreft laadpalen en laadinfrastructuur.
Lees meerVvE’s met laadpalen definitief btw-plichtig, tot duizenden euro’s financieel voordeel
Gemeenten Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, Eindhoven en Nijmegen hebben samen met aanbieders, RDW, SHPV en het ministerie van IenW gewerkt aan de Flexibele Parkeermachtiging. Deze oplossing is nu beschikbaar voor álle gemeenten.
Lees meerLaadpaalexploitanten gaan stroomnet provincie Utrecht ontlasten met netbewust laden
Laadpaalexploitanten en netbeheerder Stedin slaan in provincie Utrecht de handen ineen om het stroomnet te ontlasten. Door 'netbewust laden' wordt het laadvermogen tijdens piekmomenten verlaagd, terwijl elektrische auto's toch volledig opgeladen worden.
Lees meerOp de hoogte blijven?
Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.