Spraakverstaanbaarheid in NEN 2575-2:2012

Gepubliceerd op: 13 november 2024

Er is in de markt veel discussie over de eisen aan spraakverstaanbaarheid van ontruimingsalarminstallaties, zoals in parkeergarages. De eisen aan spraakverstaanbaarheid gelden voor de ‘gesproken woord’ ontruimingsalarminstallaties, de zogenaamde type A-installaties. In NEN 2575-2:2012 staan deze eisen omschreven in de vorm van te meten STI-waarden. In de vorige versie van de norm gold enkel een eis ‘verstaanbaar voor personen met een gemiddeld gehoor’.

 

Rémon de Laak, Associate Director, Adviseur Brandveiligheid bij Royal HaskoningDHV, haalt voor Brandveilig.com de eisen, mogelijkheden en knelpunten aan, met als doel om een discussie omtrent spraakverstaanbaarheid op gang te brengen.

 

Hoe wordt de spraakverstaanbaarheid bepaald? NEN 2575-2:2012 beschrijft hoe de prestatie-eis voor de spraakverstaanbaarheid wordt beoordeeld. Dit is aan de hand van de spraaktransmissiekwaliteit, oftewel de Speech Transmission Index, afgekort STI. Deze wordt bepaald conform NEN-EN-IEC 60268-16. De meest praktische uitvoeringsmethode om te gebruiken is de STIPA-meetmethode. We gaan er voor de verdere uitwerking dan ook vanuit dat we de STIPA-meetmethode hanteren. Lees verder op Brandveilig.com

  

Meer informatie
> Brandveilig.com

Tags

parkeergarage ontruiming spraakverstaanbaarheid

Meer nieuws

Dekfordt Parking Funds verkoopt parkeergarage Museum Centrum Groningen aan Interparking Nederland

Dekfordt, specialist op het gebied van vastgoed in parkeergarages, heeft parkeergarage Museum Centrum in Groningen verkocht. Het betreft de allereerste garage uit hun portefeuille waarbij private investeerders hun investering verzilveren.

Lees meer

Off-street parkeren zonder slagbomen

Met de ervaring van EasyPark in diverse landen sprak André Wielaard over parkeren zonder slagboom. Vanuit regelgeving blijkt nog een sterke beperking in Nederland om deze comfortabele wijze van parkeren voor de gebruikers in te voeren.

Lees meer

Extreme neerslag: waterschade in parkeergarages te voorkomen of te beperken?

De Onderzoeksraad voor Veiligheid start een onderzoek naar veiligheidsrisico’s rond wateroverlast. Ook parkeerkelders en parkeergarages hebben hiermee te maken. Wie is verantwoordelijk? Wie betaalt de schade? En wat valt er (preventief) aan te doen?

Lees meer

Interparking en Saba bundelen hun krachten

Interparking en Saba Infraestructuras bundelen hun krachten om te profiteren van de sterke punten en synergiën van beide bedrijven en een pan-Europese speler op het gebied van mobiliteitsoplossingen te creëren. Saba is een Spaanse speler.

Lees meer

Vexpan Netwerkborrel: nieuwe inzichten e-laden en brandveiligheid in parkeergarages

De Vexpan werkgroep CLIP & Brandveiligheid initieerde 19 september wederom een gethematiseerde netwerkbijeenkomst om met de Vexpan leden de uitdagingen rond over e-laden in parkeergarages door te praten. De aanwezigen kijken terug op een inspirerende bijeenkomst.

Lees meer

Brandsturingen: de praktijk is weerbarstig

Een brandsturing lijkt wellicht iets dat eenvoudig te realiseren is: je biedt een contact aan bij de te sturen brandmeldinstallatie, dat geschakeld wordt bij een brandalarm. Dit blijkt in de praktijk echter lang niet altijd zo eenvoudig.

Lees meer
1 7 8 9 10 11 29

Op de hoogte blijven?

Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.

Ja, stuur mij de nieuwsbrief