Slim laden EV ontlast stroomnet met 70%, laadbeurt goedkoper
Een proef met Actief Slim Laden in Amsterdam heeft positieve resultaten opgeleverd. Gebruikers krijgen gemiddeld 7,5 procent korting en het stroomnet wordt tijdens piekuren 70 procent minder belast. De initiatiefnemers Equans, ANWB, Gemeente Amsterdam en Deftpower verlengen de proef tot eind november.
7,14 euro
De Actief Slim Laden proef beantwoordt de vraag hoe consumenten gestimuleerd kunnen worden hun elektrische auto slim op te laden aan een openbare laadpaal. Bij ongeveer 3.600 publieke Equans-laadpunten in Amsterdam kunnen ANWB Laadpas-gebruikers kiezen of ze slim willen laden.
Het financiële voordeel blijkt een belangrijke stimulans. De gemiddelde beloning per laadbeurt komt na ruim 850 sessies uit op 0,82 euro, wat neerkomt op een gemiddelde korting van 7,5 procent op de totale laadkosten. De hoogste beloning voor één laadbeurt bedroeg tot nu toe 7,14 euro. De hoogte van de beloning hangt onder andere af van het starttijdstip van de laadbeurt.
Netwerk ontlasten
Een belangrijk verschil met andere slim laden-initiatieven is dat de elektrische rijder zelf controle houdt. Gebruikers geven aan wanneer hun accu vol moet zijn, waardoor slim laden alleen plaatsvindt als de rijder aangeeft dat dit mogelijk is.
Dit heeft niet alleen voordelen voor de gebruiker, maar ook voor het elektriciteitsnet. Op dit moment worden veel laadsessies aan openbare laadpalen rond hetzelfde moment gestart: aan het eind van de middag, als mensen terugkomen van hun werk. Dit valt samen met een algemene vraagpiek naar elektriciteit.
Een Actief Slim Laden-sessie zorgt gemiddeld voor ruim 70 procent lagere stroomvraag tijdens piekuren dan een reguliere laadsessie. Een aanzienlijk deel van het verbruik wordt verplaatst naar de nacht, wanneer de vraag naar stroom lager is. Lees verder over toekomstige uitbreiding >
Meer informatie
> Bron en lees verder: Nederlandelektrisch.nl
Meer nieuws
Nederlandse communicatieprotocollen voor laden elektrische auto’s de standaard in de VS
Om de VS versneld over te laten schakelen op elektrisch rijden, is een belangrijke rol weggelegd voor in Nederland ontwikkelde technologie bij laadinfrastructuur: OCPP en OCPI. 'Nu Europa nog.'
Lees meerVoorkomen van corrosie door laadpalen parkeergarages?
Door de energietransitie krijgen we steeds meer te maken met systemen die DC-stromen produceren en erop werken. Zoals laadpalen. Veel produceren een te hoge DC-lekstroom met alle bijkomende gevaren.
Lees meerNieuw afwegingskader voor plaatsen snelladers
Waar en hoe kunnen gemeenten het beste snelladers plaatsen binnen de openbare laadinfrastructuur? Nieuwe afwegingskader van NKL Nederland.
Lees meerFifi4Marine nieuw lid Vexpan
Graag heet Vexpan FiFi4Marine van harte welkom als nieuw lid bij de branchevereniging. FiFi4Marine (FF4M) ontwikkelt en produceert een compleet assortiment ECO-brandblusapparatuur en standalone systemen, speciaal voor het blussen van branden veroorzaakt door Lithium batterijen.
Lees meerHelft EV-rijders stapt over als fiscale voordelen wegvallen
Als de MRB voor elektrische auto's hoger wordt dan voor vergelijkbare brandstofauto's, blijft bijna de helft van de EV-rijders niet elektrisch rijden. Dat blijkt uit het Nationaal EV en Berijdersonderzoek 2022.
Lees meerPrijsbarrière elektrische auto wordt groter
Elektrisch rijden is in 2022 duurder geworden. Toch blijft elektrisch rijden nog altijd goedkoper dan rijden in een benzineauto. Dat blijkt uit de Elektrisch Rijden Monitor 2022 van de ANWB.
Lees meerNog geen lid?
Word ook lid. Vele Vexpan voordelen:
- Gratis naar Vexpan Nationaal Parkeercongres
- Korting op diverse evenementen zoals de netwerkbijeenkomsten
- Kennis delen, netwerk opbouwen, meedenken aan het jaarprogramma en ervaring opdoen