Rotterdam Nederlands meest EV-vriendelijke gemeente
Gemeente Rotterdam is het meest vriendelijk voor elektrische rijders in Nederland. Dit maakt ALD Automotive bekend. Het is de eerste keer dat de leasemaatschappij de verkiezing ‘Meest EV-vriendelijke gemeente’ houdt.
Gemeente Rotterdam komt als beste naar voren omdat de vakjury – bestaande uit Lonneke van der Horst en Chris Heiligers (ALD Automotive), Marina van Helvoort (VER), Marc Klaver (automotive journalist) en Carlo van de Weijer (mobility expert aan de TU Eindhoven en keynote spreker Vexpan Nationaal Parkeercongres) – het EV-beleid van Rotterdam vooruitstrevend en helder vindt. Vanuit verschillende pijlers gericht op de inwoners, de logistieke sector en de laadinfrastructuur wordt de transitie naar een energiezuinig en schoner vervoersbeleid duidelijk aangepakt. De gemeente geeft bovendien het goede voorbeeld met het EV-beleid voor het eigen gemeentelijke wagenpark. Rotterdam laat hiermee onder meer Utrecht en Amsterdam achter zich.
Koploper met hoge ambities
Nederland heeft hoge ambities ten aanzien van elektrisch rijden. Logisch, stelt Lonneke van der Horst van ALD Automotive, want verkeer is verantwoordelijk voor een vijfde van de totale CO2-uitstoot in Nederland. Nederland is een van de koplopers binnen Europa als het gaat om elektrisch rijden. “Maar door de versnelde elektrificering van mobiliteit lopen wij in Nederland tegen beperkingen aan. Een van de belangrijkste barrières is de infrastructuur van openbare laadpalen in combinatie met de grenzen van het energienetwerk”, zegt Van der Horst.
Samen verder komen in de energietransitie
Lonneke van der Horst: “Een emissieloze toekomst is een gezamenlijke inspanning. De mobiliteitssector, en daarbij de leasemaatschappijen, werken hard aan die verduurzaming door constant te blijven innoveren. De overheid is belangrijk in deze transitie omdat zij elektrisch vervoer fiscaal kunnen stimuleren en subsidies kunnen verlenen.” Maar ook lokale overheden spelen een grote rol in de transitie door de overstap naar elektrisch rijden makkelijker te maken voor inwoners, bezoekers en bedrijven door bijvoorbeeld laadpunten te plaatsen. “Gemeenten hebben dus ook een bepalende rol. Er zijn veel uitdagingen die we niet uit het oog moeten verliezen, maar er zijn ook al mooie en succesvolle initiatieven die we met deze verkiezing voor het voetlicht willen brengen. Door elkaar te inspireren en een voorbeeld aan elkaar te nemen, kunnen we verder komen in de energietransitie. Daarom roept ALD Automotive de verkiezing ‘Meest EV-vriendelijke gemeente’ in het leven.”
Vooruitstrevend beleid
Gemeente Rotterdam is vooruitstrevend in haar beleid. Dat ziet ook Marina van Helvoort, directeur van de Vereniging Elektrische Rijders en lid van de vakjury. “Natuurlijk is het geen gemakkelijke keuze omdat je bij veel gemeenten mooie duurzame mobiliteitsinitiatieven ziet. Toch is onze keuze op Rotterdam gevallen. “Rotterdam heeft oog voor de belangen van de EV-rijder. Zo kan je in Rotterdam nog steeds bij een publieke laadpaal voor 26 ct/kWh laden. Een stad met een sterk publiek netwerk en met ook steeds meer snellaadpunten. Dat vinden we belangrijk vanuit VER.”
Lonneke van der Horst vult aan: “Ook mooi voorbeeld van hoe deze gemeente elektrisch rijden weet te stimuleren is door bedrijven in de logistieke sector die elektrisch vervoer inzetten, te laten genieten van privileges zoals verruimde laad- en lostijden omdat elektrisch vervoer stiller is. Dat zijn belangrijke initiatieven die bijdragen aan het verduurzamen van de mobiliteitssector.”
Programmamanager Elektrisch Rijden bij de gemeente Rotterdam, Arjan Oranje, is vereerd met de award: “De gemeente werkt aan een gezonde, aantrekkelijke en schone stad. Dat doen we samen met bewoners, bedrijven en bezoekers. Hierin heeft mobiliteit een grote rol. We stimuleren uitstootvrije mobiliteit om te zorgen voor gezonde lucht in de stad. Voor 2050 maken we al het gemotoriseerd vervoer in realiseerbare stappen uitstootvrij. We beginnen daar waar de alternatieven voorhanden zijn. En deze award beloont ons werk waar we mee bezig zijn!”
Uitdagingen bespreekbaar maken
Rotterdam maakt ook de uitdagingen om elektrisch rijden te stimuleren bespreekbaar. Lonneke van der Horst: “Het is belangrijk deze niet uit het oog te verliezen. Zorgen om de toekomstige netcapaciteit, tekort aan technisch geschoold personeel en het gebrek om ook als gemeente gebruik te kunnen maken van landelijke subsidieregelingen, maken trajecten mogelijk extra kostbaar. Deze factoren werken vertragend op de uitrol van elektrisch vervoer en moeten ook aangepakt worden om een volgende stap in de energietransitie te kunnen maken.”
Over de verkiezing
Om te bepalen welke gemeente het ‘meest EV-vriendelijk’ is, zijn de 50 grootste gemeenten van Nederland beoordeeld op vijf criteria aan de hand van deskresearch. Er is gekeken naar de laadpaaldichtheid, de kosten per KWh, de aanvraagduur voor een laadpaal, de minimale afstand tussen laadpalen en tot slot naar de online informatievoorziening over elektrisch rijden. De tien gemeenten die het beste scoorden, ontvingen een uitgebreide vragenlijst over het gemeentelijke beleid met betrekking tot elektrisch rijden. In de top tien eindigden de volgende gemeenten: Amsterdam, Delft, Den Haag, Gouda, Nissewaard, Rotterdam, Schiedam, Utrecht, Leidschendam-Voorburg, Zoetermeer.
Meer informatie
> verkiezing en het juryrapport
> Fotobijschrift: Lutske Lindeman (l), strategisch adviseur energietransitie en mobiliteit en Arjan Oranje (r), programmamanager elektrisch rijden nemen de award in ontvangst van Lonneke van der Horst van ALD Automotive.
> Gemeente Rotterdam, Parkeervoorzieningen
Meer nieuws
LINDA is live: één landelijk dataportaal voor laadpaalgebruik
Het landelijke dataportaal LINDA (LaadINfraDAta) is operationeel voor beleidsmakers, exploitanten en mobiliteitsprofessionals. Eén uniforme plek voor gebruiksgegevens van publieke laadpalen in Nederland.
Lees meerNederland breidt laadinfrastructuur snel uit met 1600 nieuwe laadpunten per maand
Nederland breidt in rap tempo het netwerk van publieke laadpunten uit. Het ministerie van IenW meldt dat er gemiddeld 1600 publieke laadpunten per maand worden bijgebouwd. Hierdoor is de landelijke dekking gestegen naar 83%.
Lees meerSlim laden EV ontlast stroomnet met 70%, laadbeurt goedkoper
Een proef met Actief Slim Laden in Amsterdam heeft positieve resultaten opgeleverd. Gebruikers krijgen korting en het stroomnet wordt minder belast. Equans, ANWB, Gemeente Amsterdam en Deftpower verlengen de proef tot eind november.
Lees meerInternetconsultatie wijziging Bbl met nieuwe eisen laadinfrastructuur
Het ministerie van VROM is de internetconsultatie gestart van een wijziging Besluit bouwwerken leefomgeving (Bbl). Daarin worden nieuwe eisen gesteld aan nieuwe én bestaande gebouwen wat betreft laadpalen en laadinfrastructuur.
Lees meerVvE’s met laadpalen definitief btw-plichtig, tot duizenden euro’s financieel voordeel
Gemeenten Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, Eindhoven en Nijmegen hebben samen met aanbieders, RDW, SHPV en het ministerie van IenW gewerkt aan de Flexibele Parkeermachtiging. Deze oplossing is nu beschikbaar voor álle gemeenten.
Lees meerLaadpaalexploitanten gaan stroomnet provincie Utrecht ontlasten met netbewust laden
Laadpaalexploitanten en netbeheerder Stedin slaan in provincie Utrecht de handen ineen om het stroomnet te ontlasten. Door 'netbewust laden' wordt het laadvermogen tijdens piekmomenten verlaagd, terwijl elektrische auto's toch volledig opgeladen worden.
Lees meerOp de hoogte blijven?
Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.