Raad Haarlem na referendum: parkeernota ingetrokken
De gemeenteraad van Haarlem heeft op 28 maart 2024 de uitslag van het parkeerreferendum besproken. De raad heeft besloten om de Nota Uitwerking parkeerregulering in te trekken. En opdracht gegeven aan het college om in gesprek te gaan met de stad en daarna met een nieuw voorstel te komen.
Op 6 maart 2024 konden Haarlemmers tijdens een referendum laten weten of zij vóór of tegen de ‘Nota Uitwerking parkeerregulering: Uitbreiding betaald parkeren in Haarlem’ waren. Ruim 37% van de Haarlemmers die mochten stemmen heeft dat gedaan. Van hen stemde 81,61% tegen de nota. De uitslag van het referendum is een advies aan de raad. De raad heeft op basis van deze uitslag besloten de nota in te trekken.
In gesprek met de stad
In de nota stond een pakket aan maatregelen om parkeerproblemen in Haarlem aan te pakken. De gemeenteraad wil graag meer weten over de redenen waarom veel Haarlemmers tegen de maatregelen stemden. Daarom heeft de raad het college opdracht gegeven om opnieuw in gesprek te gaan met de stad. Haarlemmers kunnen zo een bijdrage leveren aan de oplossingen. De raad wil dit voorstel in december 2024 bespreken.
Op deze manier wil de gemeenteraad recht doen aan zowel de uitslag van het referendum als aan eerder vastgesteld beleid, zoals de Omgevingsvisie(link is extern), Woonvisie(link is extern) en het Mobiliteitsbeleid(link is extern).
Regeling voor onder andere scholen en handhaving op geldende parkeerregels
Ook heeft de raad opdracht gegeven om parkeerregelingen uit te werken voor onder andere scholen en begraafplaatsen. Daarnaast wil de raad dat er meer wordt gehandhaafd op de geldende parkeer- en verkeersregels.
Meer informatie
> Bron: gemeente Haarlem
> Themadag Gemeenten: Participeren kan je leren! | 30 mei 2024
Meer nieuws
Parkeerbeleid en files in de stad
In Amsterdam zijn in 2019 de tarieven voor parkeren op straat flink verhoogd, als onderdeel van het project om de stad autoluw te maken. Uit onderzoek blijkt dat de totale vraag naar parkeren in de stad, inclusief garage parkeren, daardoor met ongeveer 15% daalde, en dat het aantal gereden autokilometers met 2% afnam, vooral tijdens de avondspits.
Lees meerKosten parkeervergunning flink gestegen in diverse gemeenten
Mensen die een vergunning nodig hebben om hun auto in de buurt van hun woning te parkeren, betalen daarvoor vaak meer dan een paar jaar geleden.
Lees meerPassende parkeernormen leiden tot een nieuwe uitdaging
Het toepassen van passende of zelfs lage parkeernormen zorgt ervoor dat leegstand van parkeerplaatsen tot het verleden behoort. Maar, hoe zorgen we ervoor dat parkeerplaatsen door alle doelgroepen gebruikt kunnen worden? Ze niet alleen bij aankoop/verhuur van een woning betaalbaar zijn voor welgestelden? Én dat iedereen de mogelijkheid heeft in zijn mobiliteitsbehoefte te voorzien?
Lees meerUtrechtse gemeenteraad stemt in met invoer betaald parkeren
De gemeenteraad stemde in met het voorstel om in Utrecht buurt voor buurt betaald parkeren in te voeren. De stad start in 2024 met de wijken waar de parkeerdruk nu hoog is. Het gaat in totaal twaalf jaar duren.
Lees meerAutobezoeker verschaffer retailomzet en denkfout Platform Binnenstadsmanagement
Strabo werpt nieuw licht op het onderzoek van Platform Binnenstadsmanagement, waarbij ze aantonen dat de hoofdconclusie een denkfout bevat die het belang van autobezoekers lijkt te onderschatten.
Lees meerParkeren in Gent sterk in ontwikkeling
Hoe is het parkeren in Gent georganiseerd? Hoe zit het beleid van de gemeente eruit? Wat zijn de verschillen met Nederland?
Lees meerOp de hoogte blijven?
Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.