Raad Amersfoort stemt ondanks referendum wel in met parkeerplannen

Gepubliceerd op: 20 december 2023

De gemeente Amersfoort zet de bekritiseerde parkeerplannen door, ondanks de massale tegenstem bij het referendum. Coalitiepartijen kwamen 19 december 2023 met een aantal aanpassingen aan het beleid. Zo is onder andere de prijs voor de eerste vergunning bekendgemaakt. De oppositie is woedend dat de coalitie de plannen alsnog uitvoert.

 

De uitslag van het referendum was duidelijk: 76 procent van de inwoners is tegen de plannen. Vooral de onduidelijkheid over de uitvoer kon op veel kritiek rekenen. Want hoe duur worden de vergunningen? Moeten bezoekers straks betalen? Wanneer is mijn wijk aan de beurt? Antwoorden op die, en nog vele andere vragen, zouden in een later stadium pas komen.

 

Coalitiepartijen D66, CDA, GroenLinks, Partij voor de Dieren en ChristenUnie hebben nu een aantal aanpassingen aangebracht, waarmee ze denken de inwoners tegemoet te komen.
Zo is vastgesteld dat de eerste vergunning 30 euro per jaar gaat kosten. Ook belooft wethouder Tyas Bijlholt goed in gesprek te gaan met ondernemers, die zich zorgen maken over het wegblijven van klanten als de plannen worden ingevoerd.

 

Amersfoort-Noord over tien jaar 
De tweede grote verandering is dat de plannen in Vathorst, Kattenbroek, Hoogland, Hooglanderveen en Nieuwland pas na 2035 worden ingevoerd. De noordelijke wijken zouden al als laatste aan de beurt komen, maar nu is ook duidelijk wanneer. Wel wordt een kleine slag om de arm gehouden. In het aangenomen voorstel staat dat het eerder zou kunnen als inwoners daar zelf om vragen, als er sprake is van een waterbedeffect of als het noodzakelijk is voor woningbouw.

 

“We kunnen deze uitkomst niet negeren”, zegt Kirsten Mik (D66). Toch heeft onder andere deze partij wél voor de plannen gestemd. De coalitie vindt de plannen nodig om de stad in de toekomst leefbaar en bereikbaar te houden. Met de aanpassingen vinden ze dat er voldoende is geluisterd naar de uitslag van het referendum. De aanpassingen moeten een deel van de zorgen bij inwoners wegnemen.
Vanaf dag één kunnen de nieuwe parkeerplannen van de gemeente Amersfoort rekenen op een storm van kritiek. Inwoners vinden het onnodig om overal in de stad parkeervergunning in te voeren. Veel mensen maken zich zorgen over hoe het plan er in de praktijk uit gaat zien. Uiteindelijk kwam het zelfs tot een referendum.

 

Meer informatie
> Lees het hele artikel op RTV Utrecht
> Vexpansie artikel over raadgevend referendum

Tags

parkeerbeleid parkeerreferendum betaald parkeren autoluwe binnenstad

Meer nieuws

Parkeerbeleid en files in de stad

In Amsterdam zijn in 2019 de tarieven voor parkeren op straat flink verhoogd, als onderdeel van het project om de stad autoluw te maken. Uit onderzoek blijkt dat de totale vraag naar parkeren in de stad, inclusief garage parkeren, daardoor met ongeveer 15% daalde, en dat het aantal gereden autokilometers met 2% afnam, vooral tijdens de avondspits.

Lees meer

Kosten parkeervergunning flink gestegen in diverse gemeenten

Mensen die een vergunning nodig hebben om hun auto in de buurt van hun woning te parkeren, betalen daarvoor vaak meer dan een paar jaar geleden.

Lees meer

Passende parkeernormen leiden tot een nieuwe uitdaging

Het toepassen van passende of zelfs lage parkeernormen zorgt ervoor dat leegstand van parkeerplaatsen tot het verleden behoort. Maar, hoe zorgen we ervoor dat parkeerplaatsen door alle doelgroepen gebruikt kunnen worden? Ze niet alleen bij aankoop/verhuur van een woning betaalbaar zijn voor welgestelden? Én dat iedereen de mogelijkheid heeft in zijn mobiliteitsbehoefte te voorzien?

Lees meer

Utrechtse gemeenteraad stemt in met invoer betaald parkeren

De gemeenteraad stemde in met het voorstel om in Utrecht buurt voor buurt betaald parkeren in te voeren. De stad start in 2024 met de wijken waar de parkeerdruk nu hoog is. Het gaat in totaal twaalf jaar duren.

Lees meer

Autobezoeker verschaffer retailomzet en denkfout Platform Binnenstadsmanagement

Strabo werpt nieuw licht op het onderzoek van Platform Binnenstadsmanagement, waarbij ze aantonen dat de hoofdconclusie een denkfout bevat die het belang van autobezoekers lijkt te onderschatten.

Lees meer

Parkeren in Gent sterk in ontwikkeling

Hoe is het parkeren in Gent georganiseerd? Hoe zit het beleid van de gemeente eruit? Wat zijn de verschillen met Nederland?

Lees meer
1 18 19 20 21 22 53

Op de hoogte blijven?

Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.

Ja, stuur mij de nieuwsbrief