Provincies, gemeenten en sector aan beoogde coalitie: geef voldoende prioriteit aan mobiliteit

Gepubliceerd op: 19 april 2024

Het aankomende kabinet staat voor grote opgaven, zoals de woningbouwopgave, verduurzaming en leefbaarheid. Mobiliteit vormt een essentiële pijler voor al deze maatschappelijke opgaven en is de levensader van onze samenleving. De Mobiliteitsalliantie, de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) en het Interprovinciaal Overleg (IPO) benadrukken het belang van mobiliteit hoog op de politieke agenda. Om Nederland leefbaar, bereikbaar en betaalbaar te houden, is structureel investeren in mobiliteit van groot belang.

 

“Mobiliteit is geen doel, maar een belangrijke randvoorwaarde om te kunnen deelnemen aan de samenleving. Denk daarbij aan voldoende autowegen, fiets- en wandelpaden, waterwegen, bruggen en sluizen en een fijnmazig OV-netwerk. Bereikbaarheid én de betaalbaarheid daarvan is cruciaal, zegt ANWB-bestuursvoorzitter Marga de Jager, voorzitter van de Mobiliteitsalliantie.

 

Capaciteit op peil brengen
De nood is hoog constateren de samenwerkende partijen. Het land slibt dicht als het komende kabinet niet met daadkrachtig mobiliteitsbeleid komt. In dat nieuwe beleid is in veel gevallen maatwerk nodig, omdat de problemen wijdverbreid zijn [1]. Van achterstallig onderhoud aan de infrastructuur [2], tot het op peil brengen van de capaciteit in het openbaar vervoer. Er moet slimmer worden omgegaan met wat er al is, in combinatie met meer geld. Jaarlijks is voor beheer en onderhoud alleen al 2 à 3 miljard euro extra nodig, los van investeringen in uitbreiding en vernieuwing van de infrastructuur. Het lijkt een enorme investering [3], maar daar krijgt Nederland veel voor terug, zegt gedeputeerde Harry van der Maas van het IPO: ‘Het land slibt dicht als het komende kabinet niet met daadkrachtig mobiliteitsbeleid komt. Dat kan voorkomen worden door slimmer om te gaan met wat er al is, in combinatie met meer geld.’

 

Hou oog voor betaalbaarheid en reeds geplande projecten
Marga de Jager: ‘De politiek moet oog houden voor de betaalbaarheid van zowel reizen met het openbaar vervoer als de auto, zodat Nederlanders naar werk, school, familie of vrienden kunnen. De formerende partijen moeten niet alleen vooruitkijken, maar ook oog hebben voor eerder gemaakte afspraken. Van lopende of reeds geplande projecten moet de financiering of uitvoering niet teruggedraaid worden. Haperend beheer en onderhoud aan bijvoorbeeld rijkswegen leidt tot extra druk op provinciale en lokale wegen.
Bereikbaarheid moet beter

 

Iedere regio moet bereikbaar zijn. Gemeenten willen investeren in het verminderen, veranderen en verduurzamen van mobiliteit. Daarbij wordt ingezet op zo veel mogelijk lopen, fietsen, OV, deelmobiliteit en waar nodig de auto. Wethouder gemeente Meierijstad en VNG-commissielid Jan van Burgsteden: ‘Het is voor onze inwoners van belang dat er betaalbare en gelijkwaardige alternatieven voor de auto beschikbaar zijn, zoals goed OV in elke regio. Het is cruciaal dat bijvoorbeeld ziekenhuizen en nieuwe woonwijken duurzaam en goed bereikbaar blijven, ook als je geen auto hebt.’

 

Kom in actie
De Mobiliteitsalliantie, de VNG en het IPO doen een dringend beroep op de beoogde coalitie om mobiliteit onlosmakelijk onderdeel te maken van nieuw beleid. Daar heeft de kiezer niet alleen behoefte aan, maar ook recht op.

 

Meer informatie:
> [1]: TNO
> [2]: Rijksoverheid
> [3]: Tweede Kamer

Tags

mobiliteit politieke agenda bereikbaarheid duurzaam

Meer nieuws

Passende parkeernormen leiden tot een nieuwe uitdaging

Het toepassen van passende of zelfs lage parkeernormen zorgt ervoor dat leegstand van parkeerplaatsen tot het verleden behoort. Maar, hoe zorgen we ervoor dat parkeerplaatsen door alle doelgroepen gebruikt kunnen worden? Ze niet alleen bij aankoop/verhuur van een woning betaalbaar zijn voor welgestelden? Én dat iedereen de mogelijkheid heeft in zijn mobiliteitsbehoefte te voorzien?

Lees meer

Utrechtse gemeenteraad stemt in met invoer betaald parkeren

De gemeenteraad stemde in met het voorstel om in Utrecht buurt voor buurt betaald parkeren in te voeren. De stad start in 2024 met de wijken waar de parkeerdruk nu hoog is. Het gaat in totaal twaalf jaar duren.

Lees meer

Autobezoeker verschaffer retailomzet en denkfout Platform Binnenstadsmanagement

Strabo werpt nieuw licht op het onderzoek van Platform Binnenstadsmanagement, waarbij ze aantonen dat de hoofdconclusie een denkfout bevat die het belang van autobezoekers lijkt te onderschatten.

Lees meer

Parkeren in Gent sterk in ontwikkeling

Hoe is het parkeren in Gent georganiseerd? Hoe zit het beleid van de gemeente eruit? Wat zijn de verschillen met Nederland?

Lees meer

Provincies, gemeenten en sector aan beoogde coalitie: geef voldoende prioriteit aan mobiliteit

Het aankomende kabinet staat voor grote opgaven, zoals de woningbouwopgave, verduurzaming en leefbaarheid. Mobiliteit vormt een essentiële pijler voor al deze maatschappelijke opgaven en is de levensader van onze samenleving. De Mobiliteitsalliantie, de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) en het Interprovinciaal Overleg (IPO) benadrukken het belang van mobiliteit hoog op de politieke agenda.

Lees meer

NEN 9120 helpt mensen met een beperking in een parkeergarage

De nieuwe norm NEN 9120, nu nog concept, lost een groot deel van de problemen op die mensen met een beperking ervaren in parkeergarages.

Lees meer
1 18 19 20 21 22 53

Op de hoogte blijven?

Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.

Ja, stuur mij de nieuwsbrief