Prijsbarrière elektrische auto wordt groter

Gepubliceerd op: 21 februari 2023

Elektrisch rijden is in 2022 duurder geworden. De aanschafprijs van de gemiddelde elektrische auto nam opnieuw toe, terwijl ook de gebruikskosten flink stegen door hogere energieprijzen. Toch blijft elektrisch rijden met 61,4 cent per km nog altijd goedkoper dan rijden in een benzineauto (63,4 cent per km). Dat blijkt uit de Elektrisch Rijden Monitor 2022 van de ANWB. Het consumentenonderzoek is dit jaar uitgevoerd in 10 Europese landen.

 

De totale kosten van een elektrische auto zijn het afgelopen jaar fors gestegen. Dat komt onder andere door hogere energiekosten en hogere verzekeringspremies. Daardoor heeft de consument minder voordeel van elektrisch rijden. De gemiddelde aanschafprijs van een nieuwe elektrische auto steeg bovendien naar ruim € 45.000. Tegelijkertijd is de prijs die de consument wil betalen voor een nieuwe elektrische auto afgenomen naar € 29.000. Dat leidt tot een prijsbarrière van bijna 17 duizend euro.

 

Eigen parkeerplek en zonnepanelen
Een kwart van de Nederlanders is van plan om binnen vijf jaar een elektrische auto aan te schaffen. Onder Nederlanders met een eigen parkeerplek en zonnepanelen ligt dit percentage echter fors hoger (43%). Zij kunnen hun auto voordelig thuis opladen en zijn minder afhankelijk van openbare laadfaciliteiten. Daar komen er in Nederland steeds meer van, het aantal snellaadstations nam toe van 614 in 2021 naar 972 in 2022.

 

Aanschafsubsidie blijft nodig
Om de klimaatdoelen te halen moet elektrisch rijden voor meer Nederlanders binnen bereik komen. Betaalbaarheid is daarbij cruciaal. Op dit moment heeft de consument met slechts 10 modellen in de prijsklassen tot € 35.000 weinig te kiezen. Het aanbod van betaalbare modellen moet daarom worden uitgebreid. Ook blijft een aanschafsubsidie nodig om elektrisch rijden aan te jagen. In 2022 bedroeg deze subsidie nog circa € 3.500 maar met ingang van dit jaar is dit bedrag verlaagd naar € 2.950.

 

Nederland Europees koploper
Dit jaar is de monitor uitgevoerd in 10 Europese landen. Nederland en Denemarken zijn koplopers als het gaat om elektrisch rijden. Het aantal elektrische voertuigen beslaat hier respectievelijk 3,7 en 4 procent van het totale wagenpark. Nederland heeft daarnaast het hoogste aantal openbare laadpunten. In andere landen laat de laadinfrastructuur nog vaak te wensen over.

 

Meer informatie
> Bron: ANWB.nl
> Download ANWB Elektrisch Rijden Monitor 2022
> Meer over e-laden

Tags

elektrisch rijden monitor

Meer nieuws

Orange Charging nieuw lid Vexpan

Orange Charging is met ingang van 1 maart 2022 lid geworden van Vexpan. Orange Charging is een partner voor laadoplossingen in diverse sectoren.

Lees meer

Voortgang CLIP in 2021

Op 4 maart 2021 is het Convenant laadinfrastructuur in parkeergarages (CLIP) ondertekend. Een jaar later: wat is de voortgang in het afgelopen jaar?

Lees meer

Interparking breidt laadcapaciteit in Haagse parkeergarage Museumkwartier fors uit

In parkeergarage Museumkwartier te Den Haag is het aantal laadplaatsen voor elektrische auto’s meer dan verdubbeld. De capaciteit is uitgebreid van 8 naar 20 plekken en

Lees meer

Snelladers bij winkels Albert Heijn

Albert Heijn en Eneco gaan samenwerken in de aanleg van snelladers bij Albert Heijn-winkels in Nederland en België. Nog dit jaar worden er 120 snelladers geplaatst

Lees meer

Van parkeergarage naar mobiliteits- en energiehub is een gezamenlijke puzzel

Hoe kun je samen met diverse partijen van parkeergarages mobiliteitshubs maken, als basis voor zowel mobiliteit als energie? Hierover spraken diverse gasten uit de parkeerwereld inspirerend

Lees meer

Beperkte netcapaciteit geen belemmering meer voor snelladen

NXT Mobility is de Nederlandse distributeur voor de ultrasnellaad oplossingen van ADS-TEC Energy. De met een booster accu uitgevoerde ultrasnelladers maken met slechts een

Lees meer
1 10 11 12 13 14 17

Op de hoogte blijven?

Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.

Ja, stuur mij de nieuwsbrief