Operationele kosten van sprinklersystemen
De acceptatie van sprinklersystemen staat onder druk, onder andere doordat de nadruk nog te vaak ligt op beheersbare nieuwbouwkosten in plaats van de totale levensduurkosten (TCO). Dat leidt tot onnodig complexe en dure installaties voor de eindgebruiker. Is het mogelijk om deze aanpak te heroverwegen en de efficiëntie te verbeteren door meer aandacht te besteden aan de levensduurkosten van de systemen?
Sprinklersystemen kunnen eenvoudiger en doelmatiger worden gemaakt dan nu het geval is. Dat is belangrijk, omdat acceptatie van sprinklersystemen door gebruikers voortdurend onder druk staat. De sprinklerindustrie in Nederland lijkt erg gericht op zichzelf, dat kan omdat de markt redelijk dichtgetimmerd is: nagenoeg alle marktpartijen werken volgens dezelfde protocollen.
In dit artikel wordt vooral gekeken vanuit het perspectief van de eindgebruiker: een hoofd technische dienst die de operationele kosten moet verantwoorden. Eindgebruikers vinden een sprinklersysteem en de daarbij behorende randverschijnselen duur en ingewikkeld en vaak hebben zij een punt. Bij het ontwerp van sprinklersystemen ligt de nadruk op beheersbare nieuwbouwkosten. TCO (total cost of ownership) komt bij nieuwbouw niet ter sprake en bezorgt de gebruiker op termijn onprettige verrassingen.
Meer informatie
> Lees verder op Brandveilig.com
Meer nieuws
Dekfordt Parking Funds verkoopt parkeergarage Museum Centrum Groningen aan Interparking Nederland
Dekfordt, specialist op het gebied van vastgoed in parkeergarages, heeft parkeergarage Museum Centrum in Groningen verkocht. Het betreft de allereerste garage uit hun portefeuille waarbij private investeerders hun investering verzilveren.
Lees meerOff-street parkeren zonder slagbomen
Met de ervaring van EasyPark in diverse landen sprak André Wielaard over parkeren zonder slagboom. Vanuit regelgeving blijkt nog een sterke beperking in Nederland om deze comfortabele wijze van parkeren voor de gebruikers in te voeren.
Lees meerExtreme neerslag: waterschade in parkeergarages te voorkomen of te beperken?
De Onderzoeksraad voor Veiligheid start een onderzoek naar veiligheidsrisico’s rond wateroverlast. Ook parkeerkelders en parkeergarages hebben hiermee te maken. Wie is verantwoordelijk? Wie betaalt de schade? En wat valt er (preventief) aan te doen?
Lees meerInterparking en Saba bundelen hun krachten
Interparking en Saba Infraestructuras bundelen hun krachten om te profiteren van de sterke punten en synergiën van beide bedrijven en een pan-Europese speler op het gebied van mobiliteitsoplossingen te creëren. Saba is een Spaanse speler.
Lees meerVexpan Netwerkborrel: nieuwe inzichten e-laden en brandveiligheid in parkeergarages
De Vexpan werkgroep CLIP & Brandveiligheid initieerde 19 september wederom een gethematiseerde netwerkbijeenkomst om met de Vexpan leden de uitdagingen rond over e-laden in parkeergarages door te praten. De aanwezigen kijken terug op een inspirerende bijeenkomst.
Lees meerBrandsturingen: de praktijk is weerbarstig
Een brandsturing lijkt wellicht iets dat eenvoudig te realiseren is: je biedt een contact aan bij de te sturen brandmeldinstallatie, dat geschakeld wordt bij een brandalarm. Dit blijkt in de praktijk echter lang niet altijd zo eenvoudig.
Lees meerOp de hoogte blijven?
Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.