Onderzoek naar ‘best practices’ voor berging elektrische voertuigen uit parkeergarages
Het NIPV heeft, in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, onderzoek gedaan naar de mogelijkheden voor het veilig verwijderen van elektrische voertuigen (EV’s) uit parkeergarages bij incidenten met onstabiele of beschadigde batterijen. Dit onderzoek volgt op eerdere bevindingen waaruit bleek dat onderdompeling van een EV in een speciale dompelcontainer een gangbare methode is om batterijbranden te beheersen. Deze methode is echter niet toepasbaar in de beperkte ruimte van parkeergarages.
Onderzoek naar veilige bergingsmethoden
Het doel van het onderzoek was om inzicht te krijgen in manieren om een EV uit een parkeergarage te verwijderen en elders onder te dompelen. Hiervoor is informatie verzameld via literatuuronderzoek, online bronnen en interviews met ervaringsdeskundigen uit de praktijk.
Een belangrijk aandachtspunt is dat een beschadigde of instabiele EV-batterij tijdens het bergingsproces opnieuw kan ontbranden. Daarom moeten hulpverleners en bergers altijd de juiste voorzorgsmaatregelen nemen en zoveel mogelijk op afstand blijven van het voertuig.
Vergelijking van bergingsmiddelen
Tijdens het onderzoek zijn vier bergingsmiddelen onderzocht:
- Dolly’s
- Takelwagen met takelbril
- Blusrobot
- Bergingsrobot
Op basis van de gestelde criteria blijkt de bergingsrobot de meest geschikte optie. Deze robot is niet alleen wendbaar en op afstand bestuurbaar, maar kan ook worden uitgerust met brandwerende materialen. Bovendien beschikt de robot over aanvullende hulpmiddelen, zoals een lier, waarmee voertuigen met wielschade of een doorgezakt chassis veilig geborgen kunnen worden.
De organisatie en/of exploitatie van de bergingsrobot is een belangrijk punt van nadere uitwerking. Dat betreft voor eigenaren en/of exploitanten van parkeergarages en bergers in (eventuele) afstemming met de brandweer.
Meer informatie
> Bron: NIPV
Meer nieuws
Scanauto’s controleren stoepparkeren in Den Haag
Sinds 1 oktober zien scanauto’s in Den Haag wanneer voertuigen op de stoep staan. Foutparkeerders kunnen een boete krijgen. Zo wil de gemeente zowel de stoep als straat toegankelijk en veilig houden voor bewoners en de hulpdiensten.
Lees meerGemeente Veenendaal lijdt geen verlies meer op betaald parkeren
Jarenlang leed gemeente Veenendaal verlies omdat zij drie parkeergarages liet bouwen, in de hoop daar geld mee te verdienen. Maar er staan te weinig auto’s in de garages om de bouwkosten terug te verdienen. Ze nam maatregelen.
Lees meerDe puzzel van efficiënt ondergronds parkeren
In een ondergrondse parkeergarage is de parkeervakindeling van groot belang voor de efficiëntie van de constructie. Hoofdaannemer Mobilis over de zoektocht voor een constructief ontwerp voor Marnixgarage in Amsterdam.
Lees meerVexpan verwelkomt ETI Park als nieuw lid
Vexpan is blij om ETI Park als nieuw lid te verwelkomen in onze community. ETI Park biedt parkeerplaatsbeheer. Hun doel is beschikbare parkeerplaatsen te bieden wanneer nodig.
Lees meerGemeente medeverantwoordelijk bij fouten parkeerapps
De rechtbank Noord-Holland heeft bepaald dat gemeenten mede verantwoordelijk kunnen worden gehouden voor fouten of onduidelijkheden in parkeerapps.
Lees meerIneens stutten stalen buizen Almelose parkeergarage: wat is er aan de hand?
Parkeerplaatsen zijn afgezet met pionnen, stalen buizen ondersteunen de zware betonnen constructie. Parkeergarage Stadsbaken in het centrum van Almelo wordt ineens onderhanden genomen. Tubantia wil weten: Is er iets met de veiligheid? Nee.
Lees meerOp de hoogte blijven?
Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.