Onderzoek naar ‘best practices’ voor berging elektrische voertuigen uit parkeergarages
Het NIPV heeft, in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, onderzoek gedaan naar de mogelijkheden voor het veilig verwijderen van elektrische voertuigen (EV’s) uit parkeergarages bij incidenten met onstabiele of beschadigde batterijen. Dit onderzoek volgt op eerdere bevindingen waaruit bleek dat onderdompeling van een EV in een speciale dompelcontainer een gangbare methode is om batterijbranden te beheersen. Deze methode is echter niet toepasbaar in de beperkte ruimte van parkeergarages.
Onderzoek naar veilige bergingsmethoden
Het doel van het onderzoek was om inzicht te krijgen in manieren om een EV uit een parkeergarage te verwijderen en elders onder te dompelen. Hiervoor is informatie verzameld via literatuuronderzoek, online bronnen en interviews met ervaringsdeskundigen uit de praktijk.
Een belangrijk aandachtspunt is dat een beschadigde of instabiele EV-batterij tijdens het bergingsproces opnieuw kan ontbranden. Daarom moeten hulpverleners en bergers altijd de juiste voorzorgsmaatregelen nemen en zoveel mogelijk op afstand blijven van het voertuig.
Vergelijking van bergingsmiddelen
Tijdens het onderzoek zijn vier bergingsmiddelen onderzocht:
- Dolly’s
- Takelwagen met takelbril
- Blusrobot
- Bergingsrobot
Op basis van de gestelde criteria blijkt de bergingsrobot de meest geschikte optie. Deze robot is niet alleen wendbaar en op afstand bestuurbaar, maar kan ook worden uitgerust met brandwerende materialen. Bovendien beschikt de robot over aanvullende hulpmiddelen, zoals een lier, waarmee voertuigen met wielschade of een doorgezakt chassis veilig geborgen kunnen worden.
De organisatie en/of exploitatie van de bergingsrobot is een belangrijk punt van nadere uitwerking. Dat betreft voor eigenaren en/of exploitanten van parkeergarages en bergers in (eventuele) afstemming met de brandweer.
Meer informatie
> Bron: NIPV
Meer nieuws
‘Mythes over elektrische auto’s remmen transitie’
Mythes over elektrische auto’s vormen volgens 77 procent van de ondervraagde elektrische rijders de grootste belemmering voor de transitie. Dit blijkt uit een grootschalig onderzoek onder 26.000 rijders uit 30 landen.
Lees meerBouw parkeergarage op Sonnebornterrein Haarlem gaat door
De gemeente Haarlem heeft de plannen voor de bouw van een parkeergarage met 284 parkeerplekken op het Sonnebornterrein in Haarlem Noord goedgekeurd.
Lees meerEigenaar parkeerdek aansprakelijk voor valpartij op spekgladde parkeerlaag winkelcentrum
De Rechtbank Amsterdam heeft geoordeeld dat de eigenaar van het parkeerdek van een winkelcentrum aansprakelijk is voor het letsel dat een bezoekster opliep nadat zij uitgleed op het gladde bovenste parkeerdek.
Lees meerGemeente Utrecht grijpt in bij overlast parkeergarages
De gemeente Utrecht treft maatregelen tegen de aanhoudende overlast in meerdere parkeergarages. Vooral in Kop van Lombok escaleerde de situatie de afgelopen maanden: bezoekers voelden zich onveilig.
Lees meerMobiliteitshub ‘Copper’ in BLOSSEM Breda
Begin december is de oplevering van de mobiliteitshub Copper in de gebiedsontwikkeling BLOSSEM Breda. Deze centrale parkeer- en mobiliteitsvoorziening verrijst op de locatie van de voormalige Nibb-it fabriek.
Lees meerOntwikkelingen parkeerbeleid Breda
Breda vervangt de komende tijd verouderde parkeerautomaten door duurzamere exemplaren. Nu zo’n 80% van de parkeertransacties via de mobiele telefoon verloopt, zijn er minder automaten nodig.
Lees meerOp de hoogte blijven?
Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.