Onderzoek mobiliteit: redenen waarom Nederlanders de auto liever laten staan
Na files zijn parkeerperikelen grootste bron van ergernis. Techbedrijf in parkeeroplossingen EasyPark liet onderzoek doen waaruit blijkt dat veel Nederlanders steeds vaker de auto laten staan omdat ze zich ergeren aan het gebrek aan parkeerplek, veel betalen voor parkeren en het langdurig in de file staan.
Highlights – Top 5 ergernissen automobilisten
• File 32%
• Moeten betalen voor parkeren 21%
• Te veel betalen voor parkeren 19%
• Geen parkeerplek kunnen vinden 16%
• Ver weg moeten parkeren 12%
Marktonderzoeksbureau Norstat voerde het mobilteitsonderzoek uit in Nederland. 1.083 werkende Nederlanders in het bezit van een rijbewijs werden ondervraagd.
Bijna een derde (32 procent) van de automobilisten ergert zich aan het stapvoets moeten rijden of aan geheel stilstaan in de file. Om deze reden laat 23 procent de auto vaker staan. Parkeren en de kosten die hieraan verbonden zijn vinden de autobestuurders ook redenen om een ander vervoersmiddel te nemen. Negentien procent van de automobilisten vinden dat ze teveel parkeerkosten betalen. Nederland kent nu een gebied ter grootte van het eiland Ameland waar je de portemonnee moet trekken om je auto neer te zetten.
Betalen per minuut
Kiest men toch voor de auto, dan checkt 39 procent de parkeertarieven voordat ze naar de stad gaan. Maar liefst 73 procent zou het een goed idee vinden om per minuut te kunnen betalen bij alle parkeergelegenheden. Op deze manier kan de automobilist behoorlijk wat geld besparen. 36 procent van de automobilisten vindt binnensteden slecht bereikbaar en ruilen een dagje winkelen vaker in voor online shoppen.
Weinig parkeerplek
De meerderheid van de ondervraagden (zestig procent) controleert waar zij kunnen parkeren in de buurt van hun bestemming-. Zestien procent van de respondenten geeft aan dat het niet kunnen vinden van een parkeerplek een reden is om dan de auto maar te laten staan. Ook vindt twaalf procent het vervelend als zij ver van hun bestemming af moet parkeren. Tot slot blijkt inparkeren niet altijd even gemakkelijk. Bijna 3 op de 10 Nederlanders (28 procent) geeft aan dat zij dit teveel gedoe vindt en kiest daarom voor een ander vervoermiddel.
Marius Koerselman, Country Director EasyPark BeNeLux over de resultaten: “Het is duidelijk dat Nederlanders veel problemen ervaren tijdens het parkeren van hun auto. Des te meer reden voor EasyPark om ons uiterste best te doen om onze gebruikers te helpen zo goedkoop en eenvoudig mogelijk te parkeren.”
Meer nieuws
Intentieverklaring gemeenten digitale GPK
Het SHPV (Servicehuis Parkeer- en Verblijfsrechten) is samen met een groot aantal gemeenten het project Digitale GPK gestart om parkeren voor mensen met een beperking beter te regelen.
Lees meerLight as a Service: de toekomst voor gemeenten?
Koopt u nog lampen of koopt u licht? De gemeente Nieuwegein heeft de sprong genomen. De parkeergarage Cityplaza in het centrum van de dit jaar jubilerende stad heeft sinds kort een ‘abonnement’ op licht.
Lees meerIn aantocht: NEN 8026 waardegestuurd vastgoedbeheer
De NEN-normcommissie ‘Beleidsmatig kader beheer gebouwde omgeving’ komt met een nieuwe NEN-norm: NEN 8026. Deze norm biedt organisaties houvast hun vastgoed
Lees meerVerkoop elektrische auto's in de lift en meer subsidiebudget 2022
Elektrisch rijden zit in de lift. Het aandeel elektrische auto’s in de totale verkoop steeg van 12% in 2019 naar 22% in 2020. Dit blijkt uit het Trendrapport Nederlandse markt personenauto’s 2021.
Lees meerGebruik CBS-microdata bij passende parkeernorm
Bij het opstellen van gemeentelijke parkeernormen moet er sprake zijn van goed onderbouwd maatwerk. Frank Aalbers van Goudappel. vertelt over het gebruik van CBS-microdata
Lees meerTips: bescherming tegen cyberaanval parkeergarages
Bijna dagelijks komt in het nieuws dat grote bedrijven worden gehackt. Ook parkeergarages kunnen te maken krijgen met cybercriminaliteit. Ethisch hacker
Lees meerOp de hoogte blijven?
Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.