Mogelijke oplossing overlast kuststrook Den Haag door onderzoek naar reisgedrag bezoekers

Gepubliceerd op: 03 juli 2023

Het is voor veel strandbezoekers een herkenbaar beeld: aansluiten in de file en lang zoeken naar een vrije parkeerplek. De komende periode onderzoekt adviesbureau Goudappel samen met veldwerkbureau NDC voor de gemeente Den Haag hoe zulke (over)last op piekdagen te verminderen. Door middel van onderzoek naar het reisgedrag van bezoekers, hoopt de gemeente de juiste maatregelen te vinden om de bereikbaarheid van de kuststrook te verbeteren.

 

[Persbericht van Goudappel]

 

Oplossingen om overlast te verminderen
Doel van het onderzoek is om inzicht te krijgen in reizigersgedrag en in de doelgroepen die de Haagse kust bezoeken. De onderzoeksresultaten worden gebruikt om de overlast (filevorming en parkeerproblemen) die drukte met zich meebrengt te verkleinen. Goudappel start met het verzamelen van verschillende data: die van voertuigen, gsm data, de HTM, parkeergegevens en gebruiksdata van deelfietsen en -scooters. In combinatie met onderzoek onder bezoekers van de kuststrook, wordt zo inzicht opgedaan in doelgroepen en hun reisgedrag.

 

Wanneer duidelijk is wie er naar de kust reist en op welke manier, worden profielen opgesteld van verschillende type bezoekers. Vervolgens worden per doelgroep concrete maatregelen voorgesteld in combinatie met de beste methode en het beste moment om deze uit te voeren. Mogelijke maatregelen waar aan kan worden gedacht zijn: een andere ruimtelijke spreiding, sturen op andere vervoersmiddelen of andere parkeeroplossingen zoals het al in gebruik zijnde Park+Beach en de Strandexpress.

 

De opgedane inzichten in reisgedrag en doelgroepen moeten het effect van de maatregelen vergroten. In 2024 toetst Goudappel deze maatregelen in de praktijk.

 

Meer informatie
> Goudappel, premium partner van Vexpan
> Gemeente Den Haag, lid van Vexpan en lid van Vexpan Commissie Gemeente

Tags

onderzoek piekbelasting parkeren

Meer nieuws

Passende parkeernormen leiden tot een nieuwe uitdaging

Het toepassen van passende of zelfs lage parkeernormen zorgt ervoor dat leegstand van parkeerplaatsen tot het verleden behoort. Maar, hoe zorgen we ervoor dat parkeerplaatsen door alle doelgroepen gebruikt kunnen worden? Ze niet alleen bij aankoop/verhuur van een woning betaalbaar zijn voor welgestelden? Én dat iedereen de mogelijkheid heeft in zijn mobiliteitsbehoefte te voorzien?

Lees meer

Utrechtse gemeenteraad stemt in met invoer betaald parkeren

De gemeenteraad stemde in met het voorstel om in Utrecht buurt voor buurt betaald parkeren in te voeren. De stad start in 2024 met de wijken waar de parkeerdruk nu hoog is. Het gaat in totaal twaalf jaar duren.

Lees meer

Autobezoeker verschaffer retailomzet en denkfout Platform Binnenstadsmanagement

Strabo werpt nieuw licht op het onderzoek van Platform Binnenstadsmanagement, waarbij ze aantonen dat de hoofdconclusie een denkfout bevat die het belang van autobezoekers lijkt te onderschatten.

Lees meer

Parkeren in Gent sterk in ontwikkeling

Hoe is het parkeren in Gent georganiseerd? Hoe zit het beleid van de gemeente eruit? Wat zijn de verschillen met Nederland?

Lees meer

Provincies, gemeenten en sector aan beoogde coalitie: geef voldoende prioriteit aan mobiliteit

Het aankomende kabinet staat voor grote opgaven, zoals de woningbouwopgave, verduurzaming en leefbaarheid. Mobiliteit vormt een essentiële pijler voor al deze maatschappelijke opgaven en is de levensader van onze samenleving. De Mobiliteitsalliantie, de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) en het Interprovinciaal Overleg (IPO) benadrukken het belang van mobiliteit hoog op de politieke agenda.

Lees meer

NEN 9120 helpt mensen met een beperking in een parkeergarage

De nieuwe norm NEN 9120, nu nog concept, lost een groot deel van de problemen op die mensen met een beperking ervaren in parkeergarages.

Lees meer
1 18 19 20 21 22 53

Op de hoogte blijven?

Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.

Ja, stuur mij de nieuwsbrief