Laadpalen Gelderland en Utrecht kunnen uitgezet bij krapte op stroomnet
In meerdere gemeenten in Gelderland en Utrecht kunnen laadpalen binnenkort worden uitgezet als het stroomnetwerk overbelast is. De 191 laadpalen komen onder het beheer van Park&Charge en gaan “netbewust laden”. Dat betekent dat er minder of geen stroom naar de palen toegaat als er minder stroom beschikbaar is. Dit is een van de eerste projecten in Nederland waar de laadpalen soms worden uitgezet. De provincie Utrecht kondigde dit vorige maand ook aan, om op momenten dat er veel stroom wordt verbruikt het stroomnet te ontzien.
Geen nadelige gevolgen
Volgens Park&Charge levert het af en toe uitzetten van de laadpalen geen nadelige gevolgen op voor mensen die hun auto opladen. “De elektrische rijder heeft hier meestal geen last van, omdat de auto vaak lang genoeg aan de laadpaal staat om de batterij alsnog vol te laden. Elektrische auto’s kan je ook goed op andere momenten laden, als er wel ruimte beschikbaar is.”
Door het vernieuwen van laadpalen kunnen volgens Park&Charge sneller meer laadpalen worden bijgeplaatst, wat volgens het bedrijf nodig is om in 2030 alle elektrische auto’s te kunnen opladen.
De laadpalen staan in de Gelderse gemeenten Apeldoorn, Barneveld, Ede, Nijkerk, Nijmegen, Overbetuwe, Rheden, Scherpenzeel, Wageningen en Zevenaar en het Utrechtse Veenendaal.
Meer informatie
> Dit ANP bericht is te lezen in de verschillende regionale media van de betrokken gemeenten.
Meer nieuws
EasyPark sluit overeenkomst met Schiphol
Schiphol sluit voor P1 Kort Parkeren een deal met EasyPark. Het openen van de slagboom bij binnenkomst en vertrek en betalen gebeurt hier geheel automatisch via de app.
Lees meerParkeervergunning Utrecht duurste van Nederland
Vereniging Eigen Huis onderzocht de prijs voor een gemeentelijke parkeervergunning in stadscentra, vaak de duurste parkeerzone.
Lees meerWethouder Amsterdam: 'P+R-terreinen moeten kostenneutraal worden'
De P+R-terreinen zijn voor de gemeente Amsterdam nu niet 'kostenneutraal' en moeten dat wel worden. De tarieven worden aangepast.
Lees meerPilot gemeente Den Haag met vast dagtarief parkeren
Gemeente Den Haag wil bewonersparkeren mogelijk maken en start per 1 mei 2023 met de pilot fiscaal vergunninghoudersparkeren. Lees hier het raadsbesluit.
Lees meerVan blauwe zone naar reductiezone
Het invoeren van betaald parkeren in plaats van blauwe zones kan een effectieve manier zijn om de handhavingsmogelijkheden te vergroten, de parkeerdruk te verminderen en de beschikbare parkeerruimte beter te benutten.
Lees meerCCV-keurmerken brandmeld- en ontruimingsalarminstallaties vernieuwd
De herziene CCV-certificatieschema’s voor leveren van brandmeldinstallaties en ontruimingsalarminstallaties zijn beschikbaar. Ze gaan in op 1 december 2023. De 220 brandmeld- en ontruimingsalarmbedrijven mogen de nieuwe schema’s al direct gebruiken.
Lees meerNog geen lid?
Word ook lid. Vele Vexpan voordelen:
- Gratis naar Vexpan Nationaal Parkeercongres
- Korting op diverse evenementen zoals de lunchbijeenkomsten
- Kennis delen, netwerk opbouwen, meedenken aan het jaarprogramma en ervaring opdoen